Behandling af dine personoplysninger

Når borgerrådgiveren behandler din henvendelse, registreres der oplysninger om dig i kommunens digitale sagsbehandlingssystem. Derfor har dy nogle rettigheder, og dem har vi beskrevet nedenfor.

Information om behandling af personoplysninger

Når borgerrådgiveren behandler din henvendelse, registreres der oplysninger om dig i kommunens digitale sagsbehandlingssystem (fx dit navn og din adresse). Derfor har du nogle rettigheder, relateret til denne registrering, efter EU's databeskyttelsesforordning (2016/679/EU og databeskyttelsesloven (Lov af 23. maj 2018).

Dine rettigheder

Du har ret til at vide:

  •  at borgerrådgiveren har modtaget oplysninger om dig og gemt dem i sagsbehandlingssystemet.
  • hvilke oplysninger borgerrådgiveren har modtaget om dig og brugt i sagsbehandlingen.
  • hvor borgerrådgiveren har oplysningerne fra - hvis oplysningerne ikke kommer fra dig selv. Du har også ret til at se oplysningerne.

Desuden har du ret til i visse tilfælde at få begrænset behandlingen af dine personoplysninger, ret til at gøre indsigelse mod en ellers lovlig behandling af dine personoplysninger og modtage personoplysningerne i et struktureret format eller få overført dine personoplysninger til en anden.

Du har ret til at bede om, at borgerrådgiveren retter eller sletter oplysninger, hvis du mener, de fx er
forkerte eller giver et forkert indtryk.

Såfremt du sender en anmodning om en af ovenstående rettigheder, da har borgerrådgiveren pligt til at tage stilling til din anmodning. Det er således ikke givet at dine oplysninger ændres eller slettes efter en anmodning – dette bliver konkret afgjort ud fra lovreglerne.

Hvilke oplysninger indhenter vi om dig og hvorfor indhenter borgerrådgiveren oplysninger?
Ved en henvendelse til borgerrådgiveren da vil dit navn og adresse som udgangspunkt blive registeret. Formålet med at behandle dine personoplysninger er at vurdere, om borgerrådgiveren kan hjælpe dig med din henvendelse.

For at kunne behandle din sag og svare på dine spørgsmål vil det dog i mange tilfælde være nødvendigt at sende de relevante personoplysninger om dig til den eller de forvaltninger i Svendborg Kommune, som klagen omhandler. Det sker fx hvis en bestemt forvaltning skal udtale en holdning til et konkret klagepunkt. 

Du bestemmer selv, om du vil give borgerrådgiveren oplysninger om dig selv. Du kan også sige nej til, at borgerrådgiveren videregiver oplysninger om dig til relevante dele af administrationen, men det vil begrænse borgerrådgiverens mulighed for at behandle din henvendelse.

Opbevaring af oplysninger

Oplysningerne om dig vil blive opbevaret så længe det er nødvendigt for at borgerrådgiveren kan behandle din henvendelse. Dog vil oplysningerne blive arkiveret eller slettet senest 5 år efter sagen er afsluttet hos borgerrådgiveren.

Såfremt du ønsker at dine oplysninger slettes inden der er gået 5 år efter sagens afslutning, da kan du
kontakte borgerrådgiveren som vil behandle muligheden for denne anmodning.

Svendborg Kommune er dataansvarlig for behandlingen af personoplysningerne.

Kontakt Svendborg Kommune

Vores kontaktoplysninger er: 

Svendborg Kommune
Ramsherred 5
5700 Svendborg

svendborg@svendborg.dk

Yderligere informationer