Punkt 5 Orientering om KulturNinja - Kulturkommunikation til unge
Beslutningstema
Orientering om KulturChallenge/KulturNinja - indsatser under Kulturløftet 3.0 - fokusområdet Kulturkommunikation
Indstilling
Direktionen indstiller til Kultur og Fritidsudvalget:
- At orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Administrationen har i 2023-24 henholdsvis gennemført og iværksat indsatserne KulturChallenge og KulturNinja med det formål at styrke kulturkommunikationen til unge og dermed få flere unge til at deltage i Svendborgs kulturliv.
For at understøtte fokusområdet Kulturkommunikation i Kulturløftet 3.0 har administrationen etableret et kulturkommunikationsnetværk for kommunens kulturinstitutioner og -foreninger. I det netværk opleves et behov for en styrket kommunikation, involvering og brobygning i forhold til unge.
På baggrund af fokusgruppeinterviews med ungegrupper udvikledes derfor ideen om KulturChallenge, der senere er blevet afsæt for indsatsen KulturNinja.
Formålet i begge indsatser er at stimulere ung-til-ung kommunikation om kultur og dermed skabe en kulturkommunikation og nogle unge ”kulturinfluencere”, som andre unge kan inspireres af og spejle sig i.
KulturChallenge var en kulturudfordring og et kommunikationsprojekt til, for og med unge, der løb fra august 2023 til december 2023. Der blev rekrutteret et hold på 9 unge fra forskellige ungdomsuddannelser. Deres udfordring var at deltage i mindst tre forskellige kulturoplevelser stillet gratis til rådighed af de 15 deltagende kulturaktører i projektet. De unge forpligtede sig til gengæld på at lave en foromtale og reaktion på deres oplevelser på instagramkanalen KulturChallenge og gerne dele i egne SoMe-netværk.
Evalueringen af forløbet var positiv fra både kulturaktører og de unge deltagere.
Kulturaktørerne fik konstruktiv feedback på deres kulturoplevelser fra de unge. De unge havde fået nye oplevelser og et begyndende netværk blandt kommunens kulturaktører. Data fra instagramkanalen viste desuden en stor rækkevidde, kanalens korte levetid taget i betragtning, og det var tydeligt, at kommunikationen ramte den unge målgruppe.
KulturNinja
En gruppe af deltagerne fra KulturChallenge præsenterede ved forløbets afslutning kulturkommunikationsnetværket for et forslag til videreudvikling af KulturChallenge kaldet KulturNinja.
KulturNinja arbejder i to spor med:
- at lave et løst organiseret fællesskab og unge-kulturidentitet omkring navnet KulturNinja. De vil tage initiativer til at afprøve, lave og samles om forskellige aktiviteter.
- at videreudvikle den ung-til-ung kulturkommunikation, der startede som instragramprofilen KulturChallenge, men nu er omdøbt til KulturNinja.
KulturNinja arbejder med et bredt kulturbegreb, der dækker over fælles oplevelser inden for både kultur, sport og øvrige aktiviteter.
Projektet er præsenteret i SPULT, Kulturkommunikationsnetværket og kommunens kommunikationsafdeling, der alle bakker op om projektet, strategien og organisationsopbygningen.
Formål og politisk forankring
Indsatsen KulturNinja er politisk forankret i:
- det kulturelle værdigrundlag i Kulturløftet 1.0: Børn og unge skal være en aktiv og synlig del af det fælles kulturliv ligesom det understøtter strategipunktet: Fokus på den kulturelle fødekæde og talenter.
- Kulturløftet 2.0: Kulturspor 4 – Svendborg og kulturkommunikationen
- Kulturløftet 3.0 – Fokusområderne: Kulturkommunikation samt Udbredelse af kulturarven.
Formålet med KulturNinja er at skabe en effektiv og tidssvarende kulturkommunikation til unge, men også at involvere unge og gøre dem til aktive deltagere og medskabere af kulturlivet og kulturelle fællesskaber.
Organisering
Indsatsen er organisatorisk forankret i og støttet af administrationen med SPULT og Kulturkommunikationsnetværket som vigtige samarbejds- og sparringspartnere (se bilag). Administrationen ejer instagramkanalen, fører tilsyn og sikrer overholdelse af etiske og kommunale retningslinjer for kommunikation. Administrationen understøtter også rekrutteringsprocessen og arbejder for at sikre en bred repræsentation af unge til KulturNinja-gruppen. Kanalen drives af en gruppe unge kulturninjaer med stor redaktionel frihed – dog med en forpligtelse til at repræsentere kultur- og fritidsfællesskaber bredt.
SPULT understøtter med faglig sparring fra SoMe-professionelle, netværk og kontakter til kultur- og foreningslivet samt med projektmidler fra Børn og Unges Mentale Sundhed. Kulturkommunikationsnetværket fungerer som sparrings- og samarbejdspartnere. I øjeblikket er der desuden dialog med Selvhjælp Svendborg, der ønsker at støtte KulturNinja-arrangementer både økonomisk, med fysiske rammer og frivilligkræfter.
Proces og perspektiver
Januar-april:
-Rekruttering og organisering af KulturNinja
-Opstart af samarbejder (med Selvhjælp Svendborg, Ungepanelet, Set Gennem Unge Øjne, KulturRum m.fl.)
-Udarbejdelse af årshjul
April-juni:
-Kontinuerligt flow og drift af instragramkanalen KulturNinja med omtaler, opfordringer og reaktioner på aktiviteter og oplevelser for unge i Svendborg Kommune
-Initiativer til fællesskab og møder omkring kultur og aktiviteter for unge
Juni:
Evaluering og planlægning af fornyet rekrutteringsproces
Herefter drift og afholdelse af samarbejds- og sparringsmøder efter behov.
Varighed og succeskriterier
Det er intentionen, at KulturNinja er en varig indsats, der støttes med sparring fra administrationen, SPULT og kulturkommunikationsnetværket. Det helt afgørende er derfor, at det lykkes at rekruttere unge til at drive indsatsen.
Projektet vil blive evalueret af administration og samarbejdsorganer hvert halve år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er prioriteret 58.000 kr. fra projektmidlerne i Børn og Unges Mentale Sundhed til aflønning og uddannelse af 8 SoMe-medarbejdere i 6 måneder. Den nuværende KulturNinja-styregruppe har desuden fået midler fra ”Ja-puljen” til deres rekrutterings- og kickoff-arrangement. Der pågår i øjeblikket dialog om et samarbejde med Selvhjælp Svendborg, der råder over fondsmidler til unge fællesskabsprojekter.
Sagen afgøres i
Kultur og Fritidsudvalget
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 08-04-2024
Orienteringen blev taget til efterretning.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (løsg.) var fraværende. Som suppleant deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø).