Punkt 8 Beslutning: Etablering af et ungeklimaråd i Svendborg Kommune
Beslutningstema
På baggrund af et forslag om etablering af et ungeklimaråd stillet af Socialdemokrati, har administrationen gennemført en høring. Kommunens ungepanel, skoler, gymnasier og erhvervsskoler er hørt om tre forskellige modeller for et ungeklimaråd.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget, at
- der ikke etableres et ungeklimaråd i Svendborg Kommune
- de unges involvering i klimadagsordenen sker ved at inddrage og involvere de unge i konkrete handlinger og arrangementer via ungepanellet og ved samarbejde med uddannelsesinstitutionerne
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget samt Teknik- og Miljøudvalget drøftede på deres møder den 4. december og 7. december 2023 et forslag fra Socialdemokratiet om etablering af et ungeklimaråd i Svendborg Kommune.
Udvalgene bad administrationen om en fornyet fremlæggelse af sagen med udgangspunkt i drøftelserne på møderne og efter en høring af tre forskellige modeller hos ungepanellet, skoler, gymnasier og erhvervsskoler.
Administrationen har i perioden 10. januar til 9. februar 2024 gennemført en høring af de tre modeller:
- Model A: Svendborg Kommunes Ungepanel varetager som i dag også klimaområdet. Ungepanelet kan evt. beslutte at nedsætte en arbejdsgruppe, som har særligt fokus på klima.
- Model B: Der oprettes et selvstændigt ungeklimaråd med hjælp fra kommunens ansatte.
- Model C: Det oprettes et selvstændigt ungeklimaråd med hjælp fra en studentermedhjælper, der får støtte og sparring fra kommunens ansatte.
Ud af 24 høringsparter er der modtaget høringssvar fra 5 uddannelsessteder og fra ungepanelet. Høringsbrevet med udsendelseslisten se i bilag 1 (Bilag 1. Høringsbrev vedr. ungeklimaråd). I bilag 2 (Bilag 2. Resumé af høringssvar vedr. ungeklimaråd) er et resumé af høringssvarene.
Fire skoler peger på model C (bistand til et ungeklimaråd fra en studenterhjælp). Én skole peger på model B (bistand fra kommunens ansatte).
Ungepanellet skriver, at de gerne kommenterer på klimaspørgsmål samt kommer med input og forslag til Teknik- og Miljøudvalget, men ønsker ikke udelukkende at beskæftige sig med klima, natur eller miljø. Ungepanelet er positive overfor at nedsætte et ungeklimaråd. Hvis model B eller C vælges opfordrer ungepanelet til en løsning ved at henvende sig direkte til de klimaråd, som allerede eksisterer på flere ungdomsuddannelser som f.eks. STX og SESG samt på flere af kommunens folkeskoler. Ungepanelet er bekymrede for, om det bliver for svært at integrere en ”selvstændig” arbejdsgruppe i panelets øvrige arbejde, som har et bredt, kommunalt fokus.
Da høringen gav få svar, har administrationen henvendt sig til Det Nationale Ungeklimaråd og til Svendborg Gymnasium for supplerende bemærkninger. Det Nationale Ungeklimaråds repræsentant fortæller at rådet arbejder med andre involverende former som f.eks. workshops afstemt og timet med de temaer som f.eks. en kommune arbejder med. Det giver mulighed for en målrettet og ad hoc involvering, der passer med de unges livsstil. Repræsentanten fra Svendborg Gymnasium fremhæver, at involvering af de unge skal give synergi til de aktiviteter de har i forvejen, og gerne skal indeholde konkrete aktiviteter udenfor ”huset”, og at der skal være en gulerod for de unges medvirken. Gymnasiet deltager gerne i en fælles drøftelse med f.eks. HHX og HTX og hvordan kommunen sammen med dem kan bidrage til unges engagement i klimaarbejdet.
På baggrund af de få høringssvar, erfaringer fra Aalborg Kommune, Det Nationale Ungeklimaråd samt kommunens eget ungepanel m.fl. indstiller administrationen, at der ikke oprettes et ungeklimaråd i Svendborg Kommune. Begrundelsen er at:
- Et kommunalt ungeklimaråd vil være begrænset til et få antal unge som formentlig i forvejen vil engagere sig i de eksisterende klima- eller bæredygtighedsråd på uddannelsesinstitutionerne, i kommunens ungepanel eller i andet klimaarbejde lokalt. Det kan f.eks. være grønne nabofællesskaber.
- Tematisk involvering, der har sammenhæng og timing med emner, som behandles i Kommunalbestyrelsen, vil give større effekt, kunne involvere flere unge og passe bedre til de unges livsstil fremfor et nyt fast nedsat råd. En form som allerede bliver benyttet i dag og som vil kunne øges og styrkes.
- Der er relativt store ressourcer forbundet med at drive et ungeråd, uanset om der er tale om støtte fra en studenterhjælp eller alene støtte fra administrationen. Herunder er der nærmere redegjort for de økonomiske konsekvenser.
Klimaforandringerne fordrer en betydelig forandring af vores levevis, hvis vi skal nå kommunens klimamål. Involvering og samskabelse med de unge er vigtig. Administrationen vil fortsætte sit arbejde med at inddrage de unge og fremover øge og styrke indsatsen. Det vil bl.a. ske i tæt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne som foreslået af repræsentanten fra Svendborg Gymnasium.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Administrationen støtter i dag ungepanellet og samarbejde med unge ved givne lejligheder. En fokuseret og øget involvering af de unge på uddannelsesinstitutionerne vil kunne ske ved prioriteringer indenfor de nuværende personaleressourcer og driftsmidler til kommunens klimaarbejde og indenfor ressourcerne til ungepanelet.
Model B:
På baggrund af erfaringer fra Det Nationale Ungeklimaråd og Aalborg Kommune, og Svendborg Kommunes erfaringer fra ungepanelet, vurderer administrationen, at der vil skulle anvendes 300-350 timer årligt til rekruttering, mødedeltagelse og anden støtte til et ungeklimaråd. Hertil et beløb til mødeafholdelse, aktiviteter og honorering i størrelsesordenen 10.000-20.000 kr. årligt.
Model C:
Administrationen vurderer, at ansættelse af en studenterhjælp med et årligt timetal på 300-350 timer vil beløbe sig til 60.000-70.000 kr./år. Desuden vil administrationen skulle afsætte et estimeret antal timer på 50 timer/år til oplæring og støtte til studenterhjælpen. Hertil et beløb til mødeafholdelse, aktiviteter og honorering i størrelsesordenen 10.000-20.000 kr. årligt.
Ressourcerne til model B og C vil skulle findes ved om- eller nedprioritering af andre opgaver.
CO2-Konsekvensvurdering
Indirekte effekter i forhold til CO2-reduktion og klimatilpasning via øget bevidsthed og adfærdsændringer hos kommunens unge.
Lovgrundlag
Svendborg Kommunes Klimahandleplan 2022
Sagen afgøres i
Kultur- og Fritidsudvalget samt Teknik- og Miljøudvalget
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 04-04-2024
Udvalget godkender sagsfremstillingens model C for en 2-årig prøveperiode. Udgiften hertil finansieres indenfor udvalgets udisponerede ramme for 2024-2026.
Liste V kan ikke godkende model C, idet de støtter administrationens indstilling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 08-04-2024
Et flertal i udvalget bakker op om Teknik- og Miljøudvalgets beslutning af 4. april 2024 om oprettelse af et ungeklimaråd efter model C.
Liste V og C kan ikke godkende model C, idet de støtter administrationens indstilling.
Rasmus Feldingbjerg Drabe (løsg.) var fraværende. Som suppleant deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø).