Private dagtilbud
Private vuggestuer og børnehaver
Du kan vælge at få dit barn indmeldt i et privat dagtilbud, som er godkendt af Svendborg Kommune. Ønsker du dit barn i en privat vuggestue eller børnehave, skal du kontakte det private dagtilbud.
Få svar på spørgsmål om private dagtilbud
Et privat dagtilbud har sin egen venteliste og er ikke en del af den Digitale Pladsanvisning. Derfor skal du kontakte det private dagtilbud, hvis du ønsker at få dit barn skrevet op til et privat dagtilbud.
Private dagtilbud fastsætter selv forældrebetalingen for en vuggestue- og børnehaveplads, og opkræver selv forældrebetaling.
Hvis du ønsker at udmelde dit barn af privat dagtilbud, skal du kontakte det private dagtilbud, som dit barn er indmeldt i.
Ja, der gives søskendetilskud til børn indmeldt i private dagtilbud. Læs mere om søskendetilskud.
Ja, der er mulighed for at søge fripladstilskud, hvis dit barn er indmeldt i et privat dagtilbud. Læs mere om økonomisk fripladstilskud.
Lovgrundlag
Et privat dagtilbud kan oprettes og drives af en privat leverandør efter godkendelse af
Svendborg Kommune, jf. dagtilbudsloven § 19 stk. 5.
Svendborg Kommune har fastsat godkendelseskriterier, som det private dagtilbud skal leve op
til for at kunne blive godkendt, jf. dagtilbudsloven § 20. Kriterierne for godkendelsen svarer til
de krav, der følger af lovgivningen, og de krav, som Svendborg Kommunen også stiller til
kommunale og selvejende dagtilbud.
Et privat dagtilbud skal leve op til bestemmelserne i dagtilbudsloven, herunder
formålsbestemmelsen i dagtilbudslovens § 1 og formålsbestemmelsen for dagtilbud i
dagtilbudslovens § 7. Desuden skal et privat dagtilbud efterleve de gældende politikker, som
er generelle for dagtilbudsområdet i Svendborg Kommune.
Et privat dagtilbud kan fastsætte egne værdier og grundlag under hensyntagen til
dagtilbudsloven og Svendborg Kommunes godkendelseskriterier og gældende politikker. Et
privat dagtilbud kan desuden selv fastsætte sin åbningstid og forældrebetaling.
Vedtægter
Det private dagtilbuds bestyrelse skal udarbejde en vedtægt for dagtilbuddet.
Det vedtægtsbestemte formål må ikke stride imod anden lovgivning og skal leve op til
bestemmelserne i dagtilbudsloven, herunder formålsbestemmelsen i dagtilbudslovens § 1 og
formålsbestemmelsen for dagtilbud i dagtilbudslovens § 7. Det privat dagtilbuds formål skal
være i overensstemmelse med gældende politikker for dagtilbudsområdet i Svendborg
Kommune, som også er gældende for private dagtilbud.
Vedtægterne skal ikke godkendes af det politiske udvalg, men Svendborg Kommune skal
vurdere, om vedtægterne overholder loven i forbindelse med godkendelsen af det private
dagtilbud. For at kunne dette, skal det private dagtilbud, ved oprettelsen, sende deres vedtægt
til Sekretariat og Dagtilbud.
Ved ændringer af vedtægterne for det private dagtilbud skal Sekretariat og Dagtilbud ligeledes
orienteres og have de nye vedtægter tilsendt.
Hvis et privat dagtilbud etableres i forbindelse med en friskole, skal dagtilbuddet have
selvstændige vedtægter.
Af vedtægterne for det private dagtilbud skal der minimum fremgå følgende:
• Navn og adresse på det private dagtilbud.
• Formål, herunder værdigrundlag, samt hvordan det private dagtilbud vil omsætte
dagtilbudslovens formålsbestemmelse § 7, bestemmelser om pædagogisk læreplan § 8,
bestemmelsen om sprogvurdering og stimulering § 11 samt arbejdet med børn med
særlige behov og tosprogede børn.
• Antal børn, angivet som det forventede antal gennemsnitlige indmeldte og den
maksimale kapacitet i dagtilbuddet, fordelt på 0-2-årige og 3-årige til start i forårsSFO.
• Åbningstid og lukkedage.
• Optagelsesregler, herunder eventuel fortrinsret, og ind- og udmeldelsesregler,
fastsættelse og opkrævning af forældrebetaling samt ophør.
• Overgang mellem forskellige typer af dagtilbud, fx mellem dagpleje/vuggestue og
børnehave og mellem børnehave og start i forårsSFO.
• Forældreindflydelse/forældrebestyrelse.
• Procedure for vedtægtsændringer og retningslinjer for fravalg af frokostordning
Driftsgaranti
Ved godkendelse af det private dagtilbud stiller Svendborg Kommune krav om driftsgaranti
svarende til 1½ måneds drifts-, bygnings- og administrationstilskud for det gennemsnitlige
antal børn i det private dagtilbud.
Driftsgarantien stilles via det private dagtilbuds pengeinstitut eller tilsvarende.
Forældrebestyrelse
Forældrene skal have samme indflydelse, som forældre har i selvejende dagtilbud, jf.
dagtilbudsloven § 14, stk. 6. Det vil sige, at der skal oprettes en forældrebestyrelse, hvor der
er et flertal af forældrevalgte medlemmer.
Forældrebestyrelsen skal som minimum, jf. dagtilbudsloven § 15, have indflydelse på
principperne for:
• Dagtilbuddets arbejde
• Samarbejdet mellem dagtilbud og hjem
• Principperne for anvendelse af budgetramme
• Indstillingsret og ret til at deltage ved ansættelse af lederen
• Indstillingsret ved personale
Derudover skal forældrebestyrelsen inddrages i udarbejdelsen af, evalueringen af og
opfølgning på den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8 og 9, samt i dagtilbuddets
arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud samt fra dagtilbud til dagtilbud og
fra dagtilbud til forårsSFO.
Normering
I Svendborg Kommune har det politiske udvalg fastsat, at der skal være minimum 50 %
fastansat pædagoguddannet personale i alle dagtilbud.
Det private dagtilbud skal have en forsvarlig personalenormering med pædagogisk fagligt
uddannet personale. Samlet set skal personalet være kvalificeret til at løse den pædagogiske
og omsorgsmæssige opgave, så dagtilbuddet kan leve op til dagtilbudslovens
formålsbestemmelser samt kravene om den pædagogisk læreplan.
Ifølge dagtilbudsloven § 19 a, stk. 4 skal normeringen i det private dagtilbud min. svare til den
gennemsnitlige normering i kommunen. Opfyldelsen heraf skal Svendborg Kommune føre
tilsyn med. Kravet om minimumsnormeringer træder i kraft pr. 1. januar 2024.
Lukkedage og åbningstid
Det private dagtilbud er pasningsforpligtet alle hverdage undtagen d. 5. juni og 24. december.
Opfylder det private dagtilbud ikke pasningsforpligtelsen men afholder lukkedage ud over den
5. juni og 24. december, skal der stilles alternativ pasning til rådighed.
Det private dagtilbuds alternativ pasning skal leve op til dagtilbudslovens formålsbestemmelser
– herunder tilgodese børnenes behov for stabile og trygge rammer. Det private dagtilbuds
alternativ pasning skal tilbydes indenfor Svendborg Kommunes grænser.
Hvis det private dagtilbud afholder flere lukkedage end d. 5. juni og 24. december, tages der
højde for dette i beregning af driftstilskuddet.
Det private dagtilbud kan selv fastsætte sin åbningstid. Hvis åbningstiden er begrænset og
afviger markant fra åbningstiden i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune,
vil driftstilskuddet til det private dagtilbud blive reguleret forholdsmæssigt.
Det private dagtilbud skal offentliggøre sine åbningstider og lukkedage på dagtilbuddets
hjemmeside. Hvis der afholder lukkedage ud over den 5. juni og 24. december, skal det
ligeledes fremgå af hjemmesiden, hvor den alternative pasning foregår.
Krav
I Svendborg Kommune stilles der nedenstående krav til det private dagtilbud. Der følges bl.a.
op på kravene ved tilsynet.
• Der skal til enhver tid være ansat en fuldtidsansat leder i det private dagtilbud, som er
uddannet pædagog på bachelorniveau.
• Det private dagtilbud skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan, der beskriver
pædagogisk grundlag, seks læreplanstemaer samt mål for sammenhængen mellem det
pædagogiske læringsmiljø og børns læring, jf. dagtilbudsloven § 8-9.
• Det skal fremgå af den pædagogiske læreplan, hvordan det private dagtilbud etablerer
et pædagogisk læringsmiljø, der igennem hele dagen giver børnene mulighed for at
trives, lære, udvikle sig og dannes.
• Det private dagtilbud skal ledes alene med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan
og i overensstemmelse med den pædagogiske læreplans børnesyn og brede
læringsforståelse. Lederen er ansvarlig for, at den pædagogiske læreplan udarbejdes,
offentliggøres og evalueres mindst hvert andet år. Endvidere er lederen ansvarlig for, at
der etableres en evalueringskultur i dagtilbuddet, hvor der sker en løbende
dokumentation af sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse. Dokumentationen skal indgå i evalueringen.
• Det private dagtilbud er ansvarlig for at overholde den gældende lovgivning for
dagtilbudsområdet samt vedtagne lokalpolitiske godkendelseskriterier.
Det private dagtilbud er således forpligtet til at holde sig ajour med den til enhver tid
gældende lovgivning.
• For alle dagtilbud i Svendborg Kommune gælder, at dansk skal tales som hovedsprog.
• Det private dagtilbud er forpligtet til at kunne sende sikker elektronisk post og have en
opdateret hjemmeside.
• Det private dagtilbud skal løbende offentliggøre alle relevante oplysninger på deres
hjemmeside.
Forpligtelser ved væsentlige ændringer
Det private dagtilbud er forpligtet til at give Svendborg Kommune besked, hvis der sker
væsentlige ændringer i den daglige drift.
Hvis det private dagtilbud har en væsentlig nedgang i børnetallet eller er lukningstruet, er det
private dagtilbud forpligtet til at give Svendborg Kommune de nødvendige oplysninger. Det
skal ske så tidligt som muligt af hensyn til kommunens ansvar for overtagelse af
pasningsansvaret.
Det private dagtilbud er forpligtet til straks at underrette Svendborg Kommune om enhver
personændring i ledelsen af det private dagtilbud, herunder til- og fratræden, opsigelse,
afskedigelse, bortvisning og konstituering af ny leder.
Hvis en konstituering af ny leder rækker ud over 6 måneder, skal dette godkendes af
Sekretariat og Dagtilbud.
I forbindelse med lederskift skal der fremsendes orientering herom til Sekretariat og Dagtilbud
samt kontaktoplysninger og dokumentation for den nye leders pædagoguddannelse, som skal
være på bachelorniveau.
Optagelse og udmeldelse af børn
Det private dagtilbud optager selv børn i dagtilbuddet på baggrund af regler for optagelse, som
skal fremgå af det private dagtilbud vedtægter. Dagtilbuddets fastsatte optagelseskriterier må
ikke være i strid med almindelige rets grundsætninger, og dagtilbuddet skal dermed være
åbent for alle børn uanset race, køn, religion og politisk anskuelse. Endvidere skal det private
dagtilbud også være åbent for børn, der kræver en særlig indsats.
Det er således ikke Svendborg Kommune, der anviser plads i det private dagtilbud, jf.
dagtilbudsloven § 26, stk. 3, og der er ingen klageadgang for forældre i forbindelse med
optagelse, flytning mv.
Det private dagtilbud fastsætter selv retningslinjer for udmeldelse af børn, som ligeledes skal
fremgå af vedtægterne.
Retningslinjer for optagelse og udmeldelse af børn i det private dagtilbud skal offentliggøres på
dagtilbuddets hjemmeside.
Deltidspladser
Alle forældre i Svendborg Kommune har mulighed for at vælge en deltidsplads på 30 timer om
ugen til en reduceret forældrebetaling. Det private dagtilbud modtager driftstilskud svarende til
en fuldtidsplads for et barn indmeldt på en deltidsplads.
Det betyder, at det private dagtilbud skal tilbyde deltidspladser på 30 timer om ugen.
Det private dagtilbud skal melde ud til forældrene, hvilket varsel der skal være gældende, hvis
barnet skal ændre plads fra en deltidsplads til en fuldtidsplads eller omvendt.
Fra 1. januar 2025 er det kun muligt at få en deltidsplads, hvis du som forælder kan dokumentere, at du holder barsels- eller forældreorlov.
Børn med særlige behov
Det private dagtilbud skal være åbne for børn med særlige behov og samarbejde med de
relevante tværfaglige samarbejdspartnere fra Svendborg Kommune om de nødvendige tiltag
overfor disse børn.
Svendborg Kommune skal vurdere, om det enkelte barn bør tilbydes støtte, jf.
dagtilbudslovens § 4, stk. 2. og er forpligtet til at yde støtte til et barn med særlige behov,
uanset om barnet er optaget i et kommunalt, selvejende eller et privat dagtilbud.
Omfang og varighed af støtte til et barn med særlige behov afgøres og bevilges af Sekretariat
og Dagtilbud. Det private dagtilbud har således både samarbejds- og initiativpligt ift. børn med
særlige behov.
Det betyder, at hvis det private dagtilbud modtager et barn med særlige behov, er de herefter
forpligtet til at samarbejde med tværfaglige samarbejdspartnere fra Svendborg Kommune.
Endvidere har det private dagtilbud pligt til at informere Svendborg Kommune, hvis de
modtager et barn med særlige behov, da det private dagtilbud er omfattet af den skærpede
underretningspligt, jf. servicelovens § 154.
Sprogvudering
Det private dagtilbud skal leve op til reglerne om sprogvurdering og sprogstimulering, jf.
dagtilbudsloven § 11 og følge Svendborg Kommunes retningslinjer i forbindelse med hermed.
Det er politisk besluttet, at alle børn, der bor i Svendborg Kommune, skal sprogvurderes, når
de er omkring 3 år. Derfor er det private dagtilbud ansvarlig for, at der bliver gennemført
sprogvurdering af alle indskrevne børn i 3 års alderen.
Hvis sprogvurderingen viser, at der er behov for sprogstimulering, skal det private dagtilbud
udarbejde handleplan og tage kontakt til PPR, hvis der er brug for en særlig sprogstøttende
indsats.
Flersprogede børn sprogvurderes af Interkulturelt Team i 3 års alderen og igen før start i
forårsSFO. Det private dagtilbud er derfor forpligtet til at tage kontakt til Interkulturelt Team,
dels når flersprogede børn i 3 års alderen skal sprogvurderes, dels når flersprogede børn inden
start i forårsSFO skal sprogvurderes.
Det private dagtilbud skal udarbejde en handleplan, hvis et flersproget barn har brug for
sprogstimulering. Interkulturelt Team giver sparring til det private dagtilbud ved udarbejdelse
af handleplanen.
Frokostordning
Alle dagtilbud i Svendborg Kommune er forpligtet til at etablere en frokostordning, der dækker
alle hverdage året rundt, dog ikke d. 5. juni og d. 24. december, jf. dagtilbudsloven § 16 a.
Skovbørnehaver og permanente udegrupper undtaget pligten til at tilbyde frokostmåltidet.
Et sundt frokostmåltid skal følge de til enhver tid gældende officielle anbefalinger for kost til
børn i den relevante aldersgruppe.
Forældre med børn i det private dagtilbud kan beslutte at fravælge et sundt frokostmåltid.
Beslutningen træffes ved simpelt flertal af forældre, der har børn i det private dagtilbud.
Afstemningen skal forgå mindst hvert andet år og højst én gang om året, jf. dagtilbudsloven §
16 b, stk. 3.
Såfremt frokostordningen ikke er fravalgt, skal det private dagtilbud det efterfølgende år
tilbyde et sundt frokostmåltid.
Madordninger udover frokostmåltidet er ikke omfattet af loven.
Praktik
Det private dagtilbud skal i samarbejde med Svendborg Kommune stille praktikpladser til
rådighed for pædagogstuderende og pædagogiske assistentelever – efter behov, således
Svendborg Kommune til enhver tid kan opfylde de centralt fastsatte forpligtelser jævnfør
dimensioneringerne.
Der indgås individuel aftale med Sekretariat og Dagtilbud om det enkelte private dagtilbuds
praktikpladsforpligtelse.
Tavshedspligt og underretningspligt
Det private dagtilbud er underlagt de samme regler for tavsheds- og underretningspligt som
de kommunale og selvejende dagtilbud, jf. Retssikkerhedslovens § 43 og Servicelovens kapitel
27.
Straffe- og børneattest
Svendborg Kommune kræver, at der på alle voksne, som skal ansættes, skal i jobtræning, i
praktik, være frivillig osv. i det private dagtilbud, bliver indhentet såvel straffe- som
børneattest forud for ansættelsen/starten i det private dagtilbud.
Det private dagtilbud skal lave en konkret vurdering af, hvorvidt eventuelle lovovertrædelser
der fremgår af attesterne, er forenelige med ansættelse/start i det private dagtilbud i den
pågældende stilling.
Forsikringsdækning
Det private dagtilbud skal tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring for de ansatte. Derudover
kan der med fordel tegnes erhvervsansvarsforsikring, bygnings- og brandforsikring samt
indboforsikring.
Forældrehenvendelser og klager
Hvis Svendborg Kommune modtager en henvendelse eller klage fra forældre til børn i det
private dagtilbud, vil Sekretariat og Dagtilbud ud fra en individuel og konkret vurdering afgøre,
hvordan der følges op på henvendelsen eller klagen.
Sekretariat og Dagtilbud vil forlægge henvendelsen eller klagen for lederen samt
bestyrelsesformanden for det private dagtilbud.
Administrativ bistand
Udover administrationsbidraget yder Svendborg Kommune ingen administrativ bistand i form
af opkrævning af forældrebetaling, personaleadministration og udbetaling af løn.
Svendborg Kommune er i et vis omfang behjælpelige med rådgivning og vejledning til det
private dagtilbud.
I nogle sammenhænge tilbydes ledere og medarbejdere i private dagtilbud at deltage i
uddannelsesforløb, oplæg o.l. arrangeret af Svendborg Kommunen.
Misligholdelse og ophør
Hvis Svendborg Kommune efter godkendelsen af det private dagtilbud vurderer, at
dagtilbuddet misligholder eller ikke længere lever op til de nævnte krav og forpligtelser, kan og
skal Svendborg Kommune standse udbetalingen af tilskuddet uden varsel og tilbagekalde
godkendelsen.
Dette kan fx gøre sig gældende, hvis det private dagtilbud ikke inden for rimelig tid retter op
på forhold, som er påtalt ved det lovpligtige tilsyn, og som ikke er af bagatelagtige karakter.
Eller hvis det private dagtilbud groft og/eller gentagne gange har forsømt at overholde de
regler, som er gældende for driften af dagtilbuddet.
Svendborg Kommune forbeholder sig retten til at søge erstatningsansvar i tilfælde af misbrug.
Oprettelse
Ved oprettelse af et privat dagtilbud foregår ansøgningsprocessen i tre faser.
Fase 1: Igangsættelse
Ved starten af ansøgningsprocessen kan der tages kontakt til Sekretariat og Dagtilbud i Svendborg Kommune for råd og vejledning om oprettelsen.
Følgende krav skal det private dagtilbud leve op til i første fase af ansøgningsprocessen:
• Beskrivelse af dagtilbuddets formål og idégrundlag
• Foreløbig udfyldelse af ansøgningsskema
• Sekretariat og Dagtilbud inviterer til en drøftelse af ansøgningen
Fase 2: Supplerende oplysninger
Efter mødet med Sekretariat og Dagtilbud indsender det private dagtilbud det færdigudfyldte ansøgningsskema til Sekretariat og Dagtilbud.
Følgende krav skal det private dagtilbud leve op til for, at Sekretariat og Dagtilbud kan
forberede ansøgningen til behandling i det politiske udvalg:
• Der skal indbetales et depositum for ansøgning om godkendelse på 30.000 kr.
Beløbet tilbagebetales, når Svendborg Kommune har truffet afgørelse. For selvejende
dagtilbud, der søger om godkendelse som privat dagtilbud, bortfalder krav om depositum.
• Det private dagtilbud skal afgive en tro og love erklæring om gæld til det offentlige.
• Ansættelse af en fuldtidsansat leder i det private dagtilbud, som er uddannet pædagog
på bachelorniveau, inden opstarten af det private dagtilbud.
• Der skal foreligge en gyldig byggetilladelse samt ibrugtagningstilladelse fra Byg, Plan og
Erhverv i forhold til gældende bygningsreglement. Det anbefales, at der søges om
tilladelse på kvalitetsniveau C.
• Udover det til enhver tid gældende bygningsreglement på kvalitetsniveau C, skal det
private dagtilbud opfylde samme politiske bestemte krav for kvalitetsniveau, som der
stilles til kommunale og selvejende dagtilbud:
✓ Kvalitetsniveau A anvendes, svarende til 3,5 m2 pr. børnehavebarn og 4,5 m2 pr.
vuggestuebarn, suppleret med 2,5 m2 pr. barn til aktivitetsrum.
✓ For børnehuse med faste udegrupper kan anvendes kvalitetsniveau C, svarende til
lovens minimumskrav med 2 m2 pr. børnehavebarn og 3 m2 pr. vuggestuebarn.
✓ Ved etablering af skov- og naturbørnehaver skal der etableres velfærdsfaciliteter i
henhold til gældende lovgivning og krav fra Arbejdstilsynet.
• Umiddelbart efter Byg, Plan og Erhverv har udstedt byggetilladelse samt
ibrugtagningstilladelse foretager Sekretariat og Dagtilbud, i samarbejde med CETS, en
vurdering af, om det private dagtilbud lever op til de politiske godkendte krav for de
fysiske rammer.
• Det private dagtilbud skal dokumentere, at de overholder de centralt fastsatte krav
blandt andet formålsbestemmelsen for dagtilbud, jævnfør Dagtilbudslovens §§ 1 og 7,
ved beskrivelse af dagtilbuddets formål og idégrundlag.
• Lovgivningens krav omfatter ligeledes gældende bestemmelser om blandt andet
hygiejne, sikkerhed og bygninger.
Under forudsætning af at de fornødne oplysninger foreligger, indstiller Sekretariat og Dagtilbud
det private dagtilbud til godkendelse i det politiske udvalg.
Fase 3: Endelig godkendelse
I den tredje fase vil ansøgningen blive politisk og administrativ behandlet:
• Det politiske udvalg behandler det private dagtilbuds ansøgning.
• Når det politiske udvalg har godkendt ansøgningen, og Sekretariat og Dagtilbud har
gennemført vurderingen af de fysiske rammer, udfærdiges den endelige godkendelse af
det private dagtilbud.
Der må påregnes en ekspeditionstid på ca. 3 måneder fra Sekretariat og Dagtilbud modtager
ansøgningen. Ved ansøgningsprocessen udfyldes et ansøgningsskema: ’Ansøgning om godkendelse til oprettelse af et privat dagtilbud i Svendborg Kommune’. Kontakt Sekretariat og
Dagtilbud: BU@svendborg.dk, hvis du ønsker at få tilsendt ansøgningsskemaet.
Spørgsmål til godkendelseskriterier eller ansøgningsskema kan rettes til Sekretariat og
Dagtilbud: BU@svendborg.dk
Svendborg Kommunes afgørelse om godkendelse af private dagtilbud kan ikke indbringes til
anden administrativ myndighed.
Svendborg Kommune udbetaler et månedligt tilskud pr. barn til private dagtilbud, som dækker drifts-, administrations- og bygningstilskud. Tilskuddet fra kommunen reguleres årligt, og udbetaling af tilskuddet sker månedsvis forud.
Pr. 1. januar 2024 er drifts-, bygnings- og administrationstilskud til private dagtilbud som følger:
Driftstilskud
Vuggestuepladser - 10.950 kr.
Børnehavepladser - 5.595 kr.
Bygningstilskud
Vuggestuepladser - 589 kr.
Børnehavepladser - 265 kr.
Administrationsbidrag
Vuggestuepladser - 359 kr.
Børnehavepladser - 207 kr.
I alt pr. barn pr. måned:
Vuggestuepladser - 11.899 kr.
Børnehavepladser - 6.067 kr.
Pr. 1. januar 2025 er drifts-, bygnings- og administrationstilskud til private dagtilbud som følger:
Driftstilskud
Vuggestuepladser - 11.258 kr.
Børnehavepladser - 5.678 kr.
Bygningstilskud
Vuggestuepladser - 608 kr.
Børnehavepladser - 274 kr.
Administrationsbidrag
Vuggestuepladser - 371 kr.
Børnehavepladser - 214 kr.
I alt pr. barn pr. måned:
Vuggestuepladser - 12.239 kr.
Børnehavepladser - 6.167 kr.
Driftstilskud
Svendborg Kommune skal give et driftstilskud pr. barn, der optages i det private dagtilbud, jf.
dagtilbudslovens §§ 36-38. Driftstilskuddet svarer til de gennemsnitlige budgetterede
nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i
kommunen. Driftstilskuddet skal gives fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et
tilskud til brug for dagtilbud, og barnet er optaget i det private dagtilbud og indtil barnets start
i forårsSFO.
Udgifter til ekstra resurser til børn med særlige behov indgår ikke i driftstilskuddet, men
tildeles det private dagtilbud af Svendborg Kommune efter en konkret, individuel vurdering.
I beregningsgrundlaget for driftstilskuddet indgår det private dagtilbuds åbningstid. Et fuldt
driftstilskud opnås ved en åbningstid, der er på niveau med åbningstiden i kommunale og
selvejende dagtilbud. Ved en begrænset åbningstid reduceres driftstilskuddet forholdsmæssigt.
Driftstilskuddet til det private dagtilbud reduceres ikke ved deltidspladser.
Ved beregning af driftstilskuddet tages der ligeledes højde for eventuelle lukkedage i det
private dagtilbud, udover d. 5. juni og d. 24. december, hvor der ikke stilles alternativ plads til
rådighed.
Driftstilskuddet udbetales månedsvis forud den sidste bankdag i måneden og reguleres i
forhold til de faktisk indskrevne børn pr. den 1. i måneden. Det private dagtilbud skal én gang
pr. måned indsende en opgørelse over indskrevne børn til Pladsanvisningen. Kontakt Pladsanvisningen på pladsanvisningen@svendborg.dk for at få tilsendt indberetningsskemaet.
Børnehavestart
Ifølge Svendborg Kommunes visitationsregler optages børn i børnehave fra den måned, hvori
de fylder tre år. Driftstilskuddet ændres samtidig fra vuggestuetakst til børnehavetakst.
Forældre tilbydes tidlig børnehavestart med én måned. Det betyder, at barnet kan starte i
børnehave, når det er to år og elleve måneder.
Bygningstilskud
Svendborg Kommune skal give et bygningstilskud pr. barn, der er optaget i det private
dagtilbud. Bygningstilskuddet svarer til det gennemsnitlige bygningstilskud pr. barn i samme
aldersgruppe i de selvejende dagtilbud i kommunen.
Administrationstilskud
Hvis det private dagtilbud ønsker selv at varetage administrationen, skal Svendborg Kommune
give et administrationstilskud pr. barn, der er optaget i det private dagtilbud.
Administrationstilskuddet svarer til det gennemsnitlige administrationstilskud pr. barn, som
gives til selvejende dagtilbud i kommunen.
Vilkår
Private dagtilbud fastsætter og offentliggør selv forældrenes egenbetaling.
Tilskud til nedsættelse af forældrebetalingen samt søskenderabat udbetales til private
dagtilbud fra Pladsanvisningen.
Kommende års tilskud til private dagtilbud kan ultimo november ses på Svendborg Kommunes hjemmeside.
Det private dagtilbud har mulighed for at trække et eventuelt overskud ud af driften. Dette
overskud skal anvendes til lovlige formål.
Kommunen hæfter ikke for et eventuelt underskud hos det private dagtilbud.
Kommunen skal, jf. dagtilbudslovens §§ 5, 5 a og 5 b, føre tilsyn med:
• At private dagtilbud lever op til formålsbestemmelsen for dagtilbud, jf. §§ 1 og 7
• Bestemmelserne om pædagogiske læreplaner, jf. §§ 8–10
• Bestemmelserne om sprogvurdering og sprogstimulering, jf. § 11
• Krav om minimumsnormering, jf. § 19 a, stk. 4
• Gældende krav til legeplads og bygninger
• Kommunalt fastsatte godkendelseskriterier
Private dagtilbud er forpligtet til at samarbejde med det kommunale tilsyn, så det kan foregå
frit og uhindret.
Tilsyn med de bygningsmæssige forhold udføres i samarbejde med Center for Ejendomme og
Teknisk Service, hvor der hvert andet år følges op på, at bygningen/bygningerne fortsat lever
op til den standard og de forhold, hvorefter de blev godkendt.
Svendborg Kommune skal ikke føre økonomisk tilsyn med det private dagtilbud, da tilskuddet
er uafhængigt af det private dagtilbuds økonomi. Det anbefales, at regnskabet underlægges en
årlig revision af et autoriseret revisionsfirma.
Første år
I Svendborg Kommune er det pædagogiske tilsyn i private dagtilbud planlagt i et to årigt rul og
udføres af en tilsynsførende fra kommunen.
Det første år fortager den tilsynsførende en anmeldt observation af den pædagogiske praksis i
det private dagtilbud med brug af KIDS-metoden. Brugen af denne metode som
vurderingsgrundlag af den pædagogiske praksis understøtter uvildigheden i tilsynet. At der
foretages observationer af en tilsynsførende udefra, som kigger med nye øjne på den
pædagogiske praksis, bidrager yderlig til uvildigheden i tilsynet.
Efter observationen udarbejdes en KIDS-rapport af den tilsynsførende, som viser en vurdering
af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. KIDS-rapporten præsenteres ved et
tilsynsmøde i det private dagtilbud, hvor lederen af det private dagtilbud deltager sammen
med bestyrelsesformand, evt. en medarbejderrepræsentant og den tilsynsførende.
På tilsynsmødet har deltagerne en dialog om den pædagogiske praksis og resultater fra KIDS-rapporten. I dialogen indgår også drøftelser om den pædagogiske læreplan samt evalueringen af denne.
På baggrund af resultaterne fra KIDS-rapporten vælges et udviklingspunkt i relation til
arbejdet med den pædagogiske læreplan, som det private dagtilbud skal arbejde med
fremadrettet. Det planlagte arbejde med udviklingspunktet beskrives kort af det private
dagtilbud efter tilsynsmødet og sendes efterfølgende til Sekretariat og Dagtilbud.
Efter tilsynsmødet udarbejder den tilsynsførende en tilsynsrapport, hvor udviklingspunktet
indgår. Tilsynsrapporten skal offentliggøres på det private dagtilbuds hjemmeside. Er der
særlige forhold, der kræver opfølgning, vil dette være drøftet på tilsynsmødet samt fremgå af
tilsynsrapporten.
Lederen og bestyrelsen af det private dagtilbud skal videreformidle vurderingen af kvaliteten af
de pædagogiske læringsmiljøer, herunder resultater fra KIDS-rapporten og drøftelserne fra
tilsynsmødet, til medarbejderne og forældrene efterfølgende.
Ved afslutning på det første år laver den tilsynsførende en samlet afrapportering på tilsyn i de
private dagtilbud, som foreligges det politiske udvalg.
Andet år
Det andet år foretager den pædagogiske konsulent en uanmeldt observation af den
pædagogiske praksis, hvor der følges op på resultater fra første års tilsyn – herunder det
valgte udviklingspunkt fra første år.
Efter det uanmeldte tilsynsbesøg afholdes ligeledes et tilsynsmøde i det private dagtilbud, hvor
lederen af det private dagtilbud deltager sammen med bestyrelsesformand, evt. en
medarbejderrepræsentant og den tilsynsførende.
På tilsynsmødet vil der være en drøftelse af følgende punkter:
• Tilbagemelding på observationen samt opfølgning på arbejdet med udviklingspunktet
• Sprogvurderinger og sprogstimulering
• Tilbagemeldinger fra de tværfaglige samarbejdspartnere
• Andel af pædagogtimer: Der er politisk fastsat et krav om min. 50 % fastansat
pædagoguddannet personale
• Normering: Den skal som min. svare til den gennemsnitlige normering i kommunen
• Legepladsrapport: Der skal årligt foretages en legepladsinspektion af certificeret
legepladsinspektør forud for tilsynet.
Forud for tilsynsmødet skal det private dagtilbud således indsende såvel kvalitative som
kvantitative data, som kan understøtte dialogen om de ovenstående punkter:
• En statusbeskrivelse af det foreløbige arbejde med udviklingspunktet.
• Opgørelse over antallet af sprogvurderinger
• Opgørelse over andelen af pædagogtimer
• Opgørelse over normeringen
• Legepladsrapport samt tidsplan for evt. udbedring af fejl og mangler
Efter tilsynsmødet udarbejder den tilsynsførende en tilsynsrapport, der indeholder en status på
arbejdet med det valgte udviklingspunkt samt de øvrige punkter fra tilsynsmødet. Det private
dagtilbud skal offentliggøre tilsynsrapporten på sin hjemmeside. Er der særlige forhold, der
kræver opfølgning, vil dette være drøftet på tilsynsmødet samt fremgå af tilsynsrapporten.
Lederen og bestyrelsen af det private dagtilbud skal videreformidle opsamling og drøftelser fra
tilsynsmødet, til medarbejderne og forældrene efterfølgende.
Ved afslutning på det andet år laver den tilsynsførende en samlet afrapportering på tilsyn i de
private dagtilbud, som foreligges det politiske udvalg.
Skærpet tilsyn
Hvis kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i det private dagtilbud
giver anledning til bekymring, vil der blive iværksat et skærpet tilsyn. Hvis det sker, vil det
politiske udvalg blive orienteret.
Med skærpet tilsyn forstås et mere intensivt og fokuseret tilsyn. Afhængigt af de konkrete
forhold, vil et skærpet tilsyn kunne bestå af et eller flere anmeldte og/eller uanmeldte
tilsynsbesøg.
Udløsende faktorer, der kan medføre skærpet tilsyn, kan for eksempel være:
• Bekymring udløst ved det anmeldte eller uanmeldte tilsyn
• Klager og/eller henvendelser fra forældre eller andre
• Længerevarende fravær af leder
• Børneoverflytninger
• Ulykker
Skærpet tilsyn iværksættes i umiddelbar forlængelse af, at bekymrende eller stærkt
bekymrende forhold konstateres.
Det skærpede tilsyn kan bestå af en eller flere tiltag:
• Dialog med leder og bestyrelsesformand
• Handleplan fra det private dagtilbud
• Uanmeldte/anmeldte tilsynsbesøg
Handleplanen udarbejdes i dialog mellem Sekretariat og Dagtilbud, leder og
bestyrelsesformand. Handleplanen skal indeholde en beskrivelse af, hvordan der fremadrettet
arbejdes med den/de aktuelle problematikker.
Når Sekretariat og Dagtilbud ved opfølgning vurderer, at bekymringen ophører, og der er
progression i forhold til handleplanens mål, afsluttes det skærpede tilsyn. Det politiske udvalg
orienteres herom.