Sprogvurderinger
Der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år
I Svendborg Kommune gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
Læs mere om, hvordan sprogvurdering og sprogstimulering gennemføres i Svendborg Kommune for børn, som er indmeldt i dagtilbud, og for børn som ikke er indmeldt i dagtilbud.
Sprogvurdering og sprogstimulering i Svendborg Kommune
I Svendborg Kommune fokuserer vi på børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vi ønsker at skabe de bedste livsvilkår for alle børn bosat i Svendborg Kommune.
Børns sproglige udvikling i de første leveår har stor betydning. Derfor er det vigtigt, at der foregår en tidlig og målrettet sprogindsats.
Et af redskaberne til at undersøge dit barns sproglige udvikling er en sprogvurdering.
I Svendborg Kommune gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
Som forælder
Som forælder har du stor betydning for dit barns sproglige udvikling. Derfor vil en eventuel opfølgende sprogstimulering også blive tilrettelagt i tæt dialog med dig. Det gælder uanset om dit barn er indskrevet i dagtilbud eller bliver passet hjemme.
DAGTILBUDSLOVEN § 12, stk. 1. ”Forældre til børn, der skal sprogvurderes […] og eventuelt modtage sprogstimulering […], har pligt til at lade deres barn deltage i sprogvurderingen og en eventuel sprogstimulering…”
Lovgivning
Af dagtilbudsloven fremgår det, at du som forælder har pligt til at lade dit barn sprogvurdere og deltage i sprogstimulering, hvis der viser sig at være et behov for det. Sprogvurderingen foretages ved hjælp af Rambølls sprogvurderingsmateriale, når dit barn er i alderen 2,10 til 3,4 år.
Hvis ikke du som forælder lever op til din pligt til at lade dit barn sprogvurdere og eventuelt sprogstimulere, kan vi i Svendborg Kommune fjerne børneydelsen. Det fremgår af dagtilbudslovens § 12, stk. 2.
Sprogvurdering af børn i dagtilbud
Går dit barn i dagtilbud foretages sprogvurderingen af en pædagog i børnehuset.
Hvordan foregår en sprogvurdering?
Sprogvurderingen foregår ved, at en pædagog fra jeres børnehus foretager en samlet vurdering af jeres barns sprog ved hjælp af Rambølls sprogvurderingsmateriale. Vurderingen varer cirka 20 minutter.
Sprogvurderingen kan vise, at dit barn har brug for en generel sprogindsats. Det betyder, at dit barn har et alderssvarende dansk sprog og derfor ikke har brug for en særligt tilrettelagt indsats. Det videre arbejde med udvikling af dit barns sprog vil derfor finde sted som en integreret del af dagtilbuddets hverdag.
Sprogvurderingen kan også vise, at dit barn har brug for en fokuseret sprogindsats. Det indebærer, at dagtilbuddet i en periode tilrettelægger en handleplan med relevante sprogstimulerende aktiviteter. Ligeledes aftaler dagtilbuddet med jer forældre, hvordan barnets fortsatte sproglige udvikling skal understøttes bedst muligt både i dagtilbuddet og hjemmet.
Endelig kan sprogvurderingen vise, at dit barn har brug for en særlig sprogindsats som, udover den særligt tilrettelagte sprog stimulering i dagtilbuddet, også kan omfatte støtte fra en logopæd fra PPR i kommunen. I forlængelse heraf aftaler forældre og dagtilbud, hvordan barnets sprog bedst muligt understøttes både i dagtilbuddet og hjemmet.
Sprogstimuleringsaktiviteterne kan både foregå i dagligdagen sammen med de andre børn på stuen, og de kan foregå i mindre børnegrupper.
Sprogvurdering af flersprogede børn i dagtilbud
Har dit barn dansk som andetsprog, foretages sprogvurderingen som udgangspunkt ved hjælp af Rambølls sprogvurderingsmaterialet. Ved behov kan Undervisningsministeriets materiale 'Vis hvad du kan' evt. bruges.
I Svendborg Kommune arbejder vi ud fra Ministeriet for Børn og Undervisnings definition af børn med dansk som andetsprog (flersprogede børn), hvor definitionen er, at et barn har dansk som andetsprog, når det først lærer dansk i kontakt med det omgivende samfund. Om barnet har dansk som andetsprog afhænger således af, hvilke(t) sprog barnet har mødt i kontakten med forældrene.
Sprogvurdering af 3-årige børn uden for dagtilbud
Af dagtilbudslovens § 11, stk. 2, fremgår det, at alle børn, der ikke er indskrevet i dagtilbud, skal sprogvurderes.
Hvis dit barn bliver passet hjemme, vil en kompetencepædagog komme hjem til jer og lave en sprogvurdering.
Du vil modtage et brev fra Svendborg Kommune med dato og tidspunkt for kompetencepædagogens besøg. Hvis dato og tidspunkt ikke passer jer, kan I kontakte kompetencepædagogen og aftale et nyt tidspunkt.
Sprogvurderingen foregår som en leg med barnet, hvor kompetencepædagogen registrerer barnets sproglige svar ved hjælp af sprogvurderingsmateriale.
Hvad sker der bagefter?
Sprogvurderingen kan vise, at dit barn har brug for en generel sproglig indsats. Det betyder, at dit barn har et alderssvarende dansk sprog og derfor ikke har brug for en særligt tilrettelagt indsats.
Sprogvurderingen kan også vise, at dit barn har brug for en fokuseret eller særlig indsats. Det betyder, at dit barn har behov for særlige sprogstimulerende aktiviteter.
Er dette tilfældet, vil en logopæd fra PPR komme på besøg. Ved besøget lægges i fællesskab en plan for, hvordan barnets sproglige udvikling understøttes bedst muligt i hjemmet.
Sprogstimulering af børn uden for dagtilbud
Hvis en sprogvurdering viser, at dit barn har behov for særlig støtte til at udvikle sit danske sprog, er det kommunens ansvar, at dit barn får den nødvendige sprogstimulering.
Børn med dansk som modersmål
Hvis sprogvurderingen viser, at der er behov for en fokuseret eller særlig indsats, har dit barn brug for særlig sprogstimulering planlagt i samarbejde med en logopæd.
Vi anbefaler, at sprogstimuleringen finder sted ved, at dit barn indskrives i et dagtilbud, hvor uddannede pædagoger kan kvalificere den sprogstimulerende indsats.
Som forældre kan du også vælge, at sprogstimuleringen skal foregå i hjemmet. Så vil du i samarbejde med logopæden skulle arbejde med udviklingspunkter for dit barns sproglige udvikling. Sprogstimuleringen skal foregår hensigtsmæssigt for barnet, og der skal løbende ske udvikling i dit barns sprog.
Logopæden vil komme hos jer hver sjette måned for at lave opfølgning på sprogstimuleringen, og udviklingspunkterne justeres løbende efter dit barns behov.
Flersprogede børn
Hvis sprogvurderingen viser, at der er behov for en fokuseret eller særlig indsats, har dit barn brug for særlig sprogstimulering. Hvis dette er tilfældet, vil dit barn blive indskrevet på en 30
timers sprogstimulerende plads i et kommunalt dagtilbud –udvalgt efter jeres ønsker. Dette tilbud er gratis for dit barn.
I samarbejde med dagtilbuddet laves en handleplan for, hvordan barnets sproglige udvikling bedst kan understøttes i både dagtilbud og hjem.
Hvis dit barn har brug for en fokuseret eller særlig sprogindsats, og hvis du ikke ønsker at benytte det 30 timers sprogstimuleringstilbud, skal dit barn indmeldes på en almindelig plads i et dagtilbud.
Yderligere information
Yderligere information og inspiration om sprogudvikling findes på:
Dagtilbudsloven - §§ 11 og 12 omhandler sprogvurdering og sprogstimulering
Sproglige læringsmiljøer - Sprogpakken
Sproglige hjemmelæringsmiljøer - Forskning og viden til forældre