Valgfag i folkeskolen
Se oversigten over godkendte valgfag i Svendborg Kommune.
I folkeskolen er der mulighed for forskellige valgfag.
Godkendte valgfag i Svendborg Kommune, som ligger ud over valgfagsrækken jf. Folkeskolelovens § 9, fra og med skoleåret 2017/18:
Valgfag
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal i samarbejde og fællesskab med valgholdet beherske en række bold- og spilteknikker og taktikker samt
udvikle forståelse for samspillet mellem det brede sundhedsbegreb og holdsport.
Stk. 2:
- Eleverne skal gennem teoretiske oplæg og praksis indgå i en række forskellige øvelser med og uden bold i forpligtende
fællesskaber.
Pkt. 3:
- I Amerikansk fodbold skal eleverne udvikle deres taktiske og tekniske forståelse, sammenhængen fysiske behov og
balancen mellem individ og fællesskab som grundlag at kunne træffe bevidste sunde valg i forhold til fysisk udfoldelse.
Mål
Kompetenceområde: Krop, sundhed, træning og trivsel
Kompetencemål:
- Eleven kan aktuelt og i et fremtidigt perspektiv drage konsekvenser af sammenhænge mellem kost, søvn og motion ift. sportslig præstation, muskelopbygning og fysisk formåen.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om, hvordan sport, kost, motion og
søvn har betydning for sundheden. - Eleven kan forbedre sin fysiske formåen og sin
muskelstyrke via bevidst planlægning af kost, søvn
og motion.
Kompetenceområde: Taktisk og teknisk forståelse
Kompetencemål:
- Eleven kan forstå teknik og taktik og disse elementers betydning for spillet Amerikansk fodbold.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om samspillet mellem teknik og taktik i Amerikansk fodbold.
- Eleven kan beherske tekniske og taktiske elementer i spillet og træffe taktiske valg.
Kompetenceområde: Boldspil, individ og fællesskab
Kompetencemål:
- Eleven kan deltage aktivt i et boldspilsfællesskab
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om holdsportens betydning for udvikling af selvopfattelsen
- Eleven kan vurdere samspillet mellem individ og fællesskab i boldspil.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
Eleverne arbejder alene og i fællesskaber med en række positioner og forskellig former for intensitet, teamudvikling, strategier og tekniske/taktiske krav. Eleverne skal udvikle evnen til at arbejde koncentreret, målrettet og kropsbevidst.
Kunne vurdere strategier og teknikker i forhold til forskellige situationer. I arbejdet med fordybelse og målrettet træning skal eleverne få erfaringer med sammenhængen mellem koncentration, kropsbevidsthed og mestring af forskellige positioner. Der vil blive trænet både på skolen og på Svendborg Admirals bane.
Fagformål
- Eleven skal arbejde tværfagligt (historie, geografi og samfundsfag) med fokus på Nordamerika.
- Eleven skal have viden om USA´s historie, politik, geografiske forskelle, kultur og samfundsforhold samt se på USA som en magtfaktor i verden med indflydelse på mange forskellige områder.
- Gennem oplæg, samtaler med amerikanere, skriftlige kilder, dokumentarudsendelser, musik og film skal eleven udvikle en bred indsigt i og forståelse for USA før, nu og i fremtiden.
Mål
Kompetenceområde:
Eleven bliver i stand til at skabe sig et overblik over en af verdens stormagter, USA.
Kompetencemål:
- Eleven kan på baggrund af viden om historie, samfundsmæssige og politiske, sociale,
demografiske og geografiske forhold beskrive det moderne USA
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan på baggrund af et historisk overblik og viden om det amerikanske samfund, herunder politiske forhold, forklare hvordan det amerikanske samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger, hvor også geografiske og demografiske forhold tages i betragtning.
Kompetenceområde:
Eleven bliver i stand til at undersøge, vurdere og reflektere over nogle af de forskelle, der er, på egen kultur og amerikansk kultur
Kompetencemål:
- Eleven kan tage stilling til forskellige forhold, der gør sig gældende ift. sociale, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA og kan udlede forklaringer ud fra historiske og kulturelle fakta samt perspektivere til danske forhold.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om og kan forklare samspillet mellem fortid, nutid og fremtid i det amerikanske samfund og det amerikanske samfunds indflydelse på resten af verden på en lang række områder.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven skal arbejde tværfagligt på både dansk og engelsk med såvel historiske, samfundsmæssige, kulturelle, geografiske som politiske fokusområder. Arbejdsformen vil variere mellem fremlæggelser, egen fordybelse i et område, en gruppes fordybelse i et område, diskussioner og oplæg fra lærer/gæstelærer. Eleven vil komme til at kommunikere med
amerikanere via skype og her få talt med amerikanere om både storpolitiske, sociale og også helt hverdagsprægede forhold og problemstillinger.
Godkendt af skole og Uddannelse juni 2018
Valgfaget består af 4 forskellige aktiviteter af hver 10 ugers varighed. Eleverne skal vælge ét af disse fag.
Bevægelse 1 indeholder: Yoga, lystfiskeri, gadeidræt, boldspil
Bevægelse 2 indeholder: Tennis/badminton, Stik en høvding, Motion og mad, orienteringsløb
Fagformål
- Eleverne skal i samarbejde og fællesskab med valgholdet beherske en række boldspil, alsidige bevægelsesøvelser, teknikker og taktikker samt udvikle forståelse for samspillet mellem det brede sundhedsbegreb, individuelsport og holdsport.
- Eleverne skal gennem teoretiske oplæg og praksis indgå i en lang række forskellige aktiviteter i forpligtende fællesskaber
både inde og ude, og med naturens faciliteter i nærområdet. - I bevægelse skal eleverne udvikle deres taktiske og tekniske forståelse og balancen mellem individ og fællesskab som grundlag for at kunne træffe bevidste sunde valg i forhold til fysisk udfoldelse, fysisk og mental sundhed.
Mål
Kompetenceområde: Krop, sundhed, træning og trivsel
Kompetencemål:
- Eleven kan aktuelt og i et fremtidigt perspektiv drage konsekvenser af sammenhænge mellem kost, søvn og motion ift. sportslig præstation og fysisk formåen.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om, hvordan sport, kost, motion og søvn har betydning for sundheden.
- Eleven kan forbedre sin fysiske formåen via bevidst planlægning af kost, søvn og motion.
Kompetenceområde: Taktisk og teknisk forståelse
Kompetencemål:
- Eleven kan forstå teknik og taktik og disses betydning for sportens resultater
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om samspillet mellem teknik og taktik i forskellige sportsgrene.
- Eleven kan beherske tekniske og taktiske elementer i forskellige sportsgrene og træffe taktiske valg.
Kompetenceområde: Bevægelse, individ og fællesskab
Kompetencemål:
- Eleven kan deltage aktivt i det sportslige fællesskab og ved individuelle præstationer
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om forskellige sportsgrenes betydning for udvikling af selvopfattelsen
- Eleven kan vurdere samspillet mellem individ og fællesskab i forskellige sportsgrene
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven skal som minimum have basisviden om boldspil, fysisk udfoldelse, kost og sundhed (også mental sundhed), individ og fællesskab samt deltage i en række forskellige inden- og udendørs bevægelsesaktiviteter
- Eleverne skal på baggrund af egne praksiserfaringer diskutere forskellige sportsgrenes kvaliteter. Eleverne arbejder alene og i fællesskaber med en række af disse kvaliteter ift. intensitet, præstation, teamudvikling, bevægelsesglæde og tekniske/taktiske krav. Eleverne skal udvikle evnen til at arbejde koncentreret, målrettet og kropsbevidst i forskellige sportsaktiviteter. I arbejdet med fordybelse og målrettet træning i de forskellige aktiviteter skal eleverne få erfaringer med sammenhængen mellem koncentration, kropsbevidsthed og mestring af forskellige sportsaktiviteter. Eleverne skal i relation til egne praksiserfaringer vurdere og diskutere oplevelsen af flow i forbindelse med de pågældende aktiviteter.
- Der vil være 4 forskellige lærere i hver af valgfagsblokkene, der hver står for én af aktiviteterne i overskriften
Godkendt af Skole og Uddannelse juni 2018
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal i samarbejde og fællesskab med valgholdet beherske en række boldspil, teknikker og taktikker samt udvikle forståelse for samspillet mellem det brede sundhedsbegreb og holdsport.
Stk. 2:
- Eleverne skal gennem teoretiske oplæg og praksis indgå i en lang række forskellige boldspil i forpligtende fællesskaber.
Pkt. 3:
- I boldspil skal eleverne udvikle deres taktiske og tekniske forståelse, sammenhængen fysiske behov og balancen mellem individ og fællesskab som grundlag at kunne træffe bevidste sunde valg i forhold til fysisk udfoldelse.
Mål
Kompetenceområde: Krop, sundhed, træning og trivsel
Kompetencemål:
- Eleven kan aktuelt og i et fremtidigt perspektiv drage konsekvenser af sammenhænge mellem kost, søvn og motion ift. sportslig præstation og fysisk formåen.
Færdigheds- og vidensmål: Sundhed og fysisk formåen
- Eleven kan forbedre sin fysiske formåen via bevidst planlægning af kost, søvn og motion.
- Eleven har viden om, hvordan sport, kost, motion om søvn har betydning for sundheden.
Kompetenceområde: Taktisk og teknisk forståelse Boldspil, individ og fællesskab
Kompetencemål:
- Eleven kan forstå teknik og taktik og disses betydning for boldspillet.
- Eleven kan deltage aktivt boldspilsfællesskab
Færdigheds- og vidensmål: Teknik og taktik
- Eleven kan beherske tekniske og taktiske elementer i forskellige boldspil og træffe taktiske valg
- Eleven viden om samspillet mellem teknik og taktik i boldspil.
Færdigheds- og vidensmål: Holdsport og fællesskab
- Eleven kan vurdere samspillet mellem individ og fællesskab i boldspil.
- Eleven har viden om holdsportens betydning for udvikling af selvopfattelsen
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om boldspil, kost og sundhed, individ og fællesskab samt deltage i en række boldspil.
- Eleverne skal på baggrund af egne praksiserfaringer diskutere forskellige boldspilskvaliteter. Eleverne arbejder alene og i fællesskaber med en række boldspils kvaliteter ift. intensitet, teamudvikling og tekniske/taktiske krav. Eleverne skal udvikle evnen til at arbejde koncentreret, målrettet og kropsbevidst i forskellige boldspil. I arbejdet med fordybelse og målrettet træning skal eleverne få erfaringer med sammenhængen mellem koncentration, kropsbevidsthed og mestring af forskellige boldspil. Eleverne skal i relation til egne praksiserfaringer vurdere og diskutere oplevelsen af flow i forbindelse med boldspil.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne vil gennem brætspillet deltage i en interaktiv fortælling, der udvikler sig og som de selv udvikler undervejs. Det
analoge spilunivers giver eleverne adgang til et andet perspektiv, et perspektiv som kan lære dem om verden, andre og
dem selv. Eleverne vil gennem det analoge spilunivers opleve at være en del af et univers, der kan fungere uafhængig af
en specifik situation og kan opleves på tværs af tid og sted.
Stk. 2:
- Eleverne skal lære at bruge de kommunikative ressourcer, de har til rådighed for at skabe betydning i spiluniverset.
Igennem det analoge spilunivers vil eleverne udvikle og oparbejde et bredt spekter af sociale og faglige færdigheder.
Pkt. 3:
- Undervisningen sigter mod, at eleverne klædes på til at forstå de kulturelle normer og sociale spilleregler, der
kendetegner forskellige spil og spilsituationer. Eleverne skal kunne trække på en mangfoldighed af ressourcer, så eleven
kan handle hensigtsmæssigt, konstruktivt og ordentligt i forhold til en given situation i samspillet med og mod andre.
Mål
Kompetenceområde: Matematiske, analytiske og fordybelsesmæssige kompetencer
Kompetencemål:
- Eleven kan anvende matematik og logisk forståelse i arbejdet med spillene
- Eleven har viden sandsynlighedsregning og opstilling af algoritmer i arbejdet med
spillene
Kompetenceområde: Formidlingskompetencer
Kompetencemål:
- Eleven kan modtage mundtlige og skriftlige instruktioner samt læse, forstå og følge
instrukser i regler og instruktionsvideoer - Eleven har viden om forskellige typer af formidling
- Eleven kan eksempelvis udarbejde anmeldelser på en blog
Kompetenceområde: Almene mål
Kompetencemål:
- Eleven styrker sine etiske og moralske kompetencer i arbejdet med spillene
- Eleven har viden om taktik og dilemmaer i spillene
- Eleven kan kommunikere, fokusere og fordybe sig
- Eleven kan både arbejde selvstændigt og i samarbejde om spillene
Læseplan
Eleven skal kende en bred variation af brætspil for på den baggrund at få et større taktisk indblik, større strategisk tænkning og forbedret langsigtet planlægning.
- Spille forskellige typer analoge spil
- Læse, forstå og følge spilinstrukser og ”How to…videoinstrukser”
- Lave anmeldelser af analoge spil, med fokus på regler, spiltype, strategier og anbefalinger
- Lave udvidelser. Fx nye karakterer, nye fjender, kort til andre spil osv.
Fagformål
I valgfaget De bløde materialer skal eleverne bygge oven på deres håndværksfærdigheder og viden om de nødvendige redskaber, materialer, forarbejdning og design fra faget Håndværk og design.
Det er målet, at:
- eleverne kender de grundlæggende principper inden for tekstilhåndværk.
- eleverne kan tegne en skitse, kan overføre skitsen til tegning og videre til stof. Kan klippe ud og sy sammen til et færdigt produkt.
- eleverne kan udnytte deres kreative evner og videreudvikle et design ud fra bl.a. genbrugsmaterialer.
Mål
Kompetenceområde: Forarbejdning
Kompetencemål:
- Eleven kan målrettet og sikkert anvende værktøjer, redskaber og maskiner til tekstilhåndværk.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om og kan anvende de nødvendige redskaber, teknikker og materialer på en specialiseret måde.
- Eleven kan selvstændigt disponere arbejdsprocessen.
Kompetenceområde: Design
Kompetencemål:
- Eleven kan arbejde med komplekse designprocesser knyttet til produktfremstillinger.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om ideudviklingsmetoder og kan udvikle ideer med inspiration fra hverdagsliv, kulturer og tidsperioder.
• Eleven har viden om form, funktion og materialer og kan fremstille produkter af forskellige materialer
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om basale teknikker, værktøjer og materialers anvendelsesmuligheder. Der bygges videre på det, som eleverne lærte i faget Håndværk & Design på mellemtrinnet. Der præsenteres yderligere ideer til garn og stoffers muligheder, og der vil blive arbejdet med, hvordan gammelt kan blive til nyt (up-cykling)
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018
Fagformål
Pkt. 1:
- Eleven skal i faget dans udvikle kompetencer og lyst til at bruge dans som udtryksmiddel.
Pkt. 2:
- Eleven skal gennem danseøvelser i praksis udvikle forståelsen for grundlæggende dansetrin og bevægelser og udvikle forståelse for dansen som udtryksform og dennes særlige kropslige, æstetiske og sociale muligheder.
Pkt. 3:
- Eleven skal udvikle sin forståelse for, hvordan improvisation og koreografi bruges som virkemidler som grundlag for selv at kunne udtrykke sig gennem dans.
Mål
Kompetenceområde: Udtryk i dans
Kompetencemål:
- Eleven kan udtrykke sig gennem dans i fællesskab med andre.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan udføre dansetrin og bevægelser og kan bruge musik til dansen
- Eleven har viden om hvilke dansetrin og bevægelser, der hører til udvalgte genrer.
Kompetenceområde: Improvisation og koreograf
Kompetencemål:
- Eleven kan improvisere og koreografere
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan vurdere, hvilken form for koreografi og effekter, der vil have størst effekt ift., hvad dansen skal udtrykke.
- Eleven har viden om, hvordan improvisation og koreografi kan bruges til at udtrykke sig
kropsligt.
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om forskellige stilarter og dansegenrer.
- Eleven skal planlægge koreografi, udvælge musik og udføre danse i fællesskab med andre.
- Eleven kommer til at arbejde med fysisk træning i form af opvarmningsøvelser, smidighedsøvelser og dans
Godkendt i Skole og Uddannelse august 2017
Fagformål
Pkt. 1:
- Eleven skal frembringe fortællende, effektfulde og kreative billeder, ud og afprøve teknikkerne i praksis samt være opmærksom på det enkle og effektfulde udtryk.
Pkt. 2:
- Eleven skal gennem teori og praksis arbejde med små kreative udfordringer, teknik og produktion.
Pkt. 3:
- Eleven skal gennem teori og praksis arbejde med små kreative udfordringer, teknik og produktion.
Mål
Kompetenceområde: Digital foto og billeder
Kompetencemål:
- Eleven kan frembringe fotos med udgangspunkt i basal fototeknik.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan frembringe fotos med udgangspunkt i basal fototeknik.
- Eleven har viden om basal fototeknik og har kendskab til basal billedbehandling.
Kompetenceområde: Billedkomposition
Kompetencemål:
- Eleven kan arbejde med og forholde sig kritisk til digitale billeder
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan komponere samt anvende billedmanipulation og effekter, herunder tilføre ekstra effekter til billeder
- Eleven har viden om billedkomposition, billedmanipulation og effekter
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om basale fototeknikker og billedkomposition samt frembringe og bearbejde digitale billeder.
- Eleverne skal ved hjælp af små oplæg arbejde med forskellige fototeknikker. Der vil foregå undervisning i undervisningslokalet i forbindelse med oplæg og billedbehandling, men meget undervisning vil også foregå på forskellige eksterne locations. I samarbejde med eleverne planlægges der med, hvilke fotoopgaver eleverne gerne vil lave. Der vil evt. blive arrangeret udstillinger med elever
Godkendt i Skole og Uddannelse august 2017
Fagformål
Pkt. 1:
- Eleven skal kende mest spillede computerspil på markedet, vælge et primært spil, opnå forståelse for samarbejde i spilteams, tænke strategisk og taktisk samt kunne kommunikere konstruktivt og ordentligt i spilteamet
Pkt. 2:
- Eleven skal gennem teoretiske oplæg og praksis indgå i et spilteam samt deltage i understøttende aktiviteter såsom sammensætning af kost og fysisk træning som fremmende for koncentrationsevne og præstation.
Pkt. 3:
- I E-sport skal eleven udvikle evnen til taktisk og strategisk tænkning, samarbejde og kommunikation som grundlag for at kunne indgå i sociale spilsammenhænge.
Mål
Kompetenceområde: Samarbejde og kommunikation
Kompetencemål:
- Eleven kan samarbejde, erfaringsudveksle og udvikle i spilteams gennem konstruktiv og
ordentlig kommunikation.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan samarbejde og kommunikere konstruktivt og ordentligt i sit spilteam.
- Eleven har viden og forståelse for betydningen af et godt samarbejde, samt hvordan man
kommunikerer konstruktivt og ordentligt i sit spilteam
Kompetenceområde: Computerspil og sund kost
Kompetencemål:
- Eleven kan fremme koncentrationsevne og præstation via sund, nærende og energiskabende kost.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan sammensætte en sund, nærende og energiskabende kost.
- Eleven har viden om og forståelse for betydningen af kostens sammensætning i relation til
koncentration og fokus i computerspillet.
Kompetenceområde: Computerspil og fysisk træning
Kompetencemål:
- Eleven kan fremme koncentrationsevne og præstation via fysisk træning
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan udføre og tilrettelægge fysisk træning.
- Eleven har viden om og forståelse for betydningen af fysisk træning i relation til computerspil.
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om computerspil, strategi og taktik samt kende til sund kost og fysisk træning.
- Eleven kommer til at stifte bekendtskab med nogle af de mest spillede spil på markedet, såsom fx Counter-Strike. Ud over, at eleven skal fordybe sig i de forskellige spiluniverser, vil der undervejs blive suppleret med oplæg og praksis omkring spilstrategi, kost, fysiologi og træning. Der vil også være mulighed for at lave opvarmningsøvelser og lignende aktiviteter, hvor eleven ”brænder” ”krudt” af og bliver udfordret fysisk. Derudover vil eleven stifte bekendtskab med forskellige tekniske og taktiske elementer i spillene.
Godkendt i Skole og Uddannelse august 2017
Fagformål
Pkt. 1:
- Eleverne skal i valgfaget, Film og lydfortællinger, arbejde undersøgende med film og lydfortællingers udtryksformer og fortællestil.
Pkt. 2:
- Eleverne skal opnå og videreudvikle kompetencer i forhold til at skabe æstetiske og narrative tekster indenfor lyd- og billedemediet.
Mål
Kompetenceområde: Fortolkning
Kompetencemål:
- Eleven kan undersøge og forholde sig til film og lydfortællingers kendetegn, virkemidler og udtryk.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om film og lydfortællingers udtryksformer og virkemidler
- Eleven kan se, hvordan billeder, lyd og virkemidler kan skabe en fortælling.
Kompetenceområde: Fremstilling
Kompetencemål:
- Eleven kan udtrykke sig narrativt i lyd og billeder med bevidst brug af genrernes virkemidler.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om, hvordan komposition og virkemidler anvendes i kortfilm og lydfortællinger.
- Eleven kan producere en kortfilm eller lydfortælling med bevidst brug af idéudvikling, komposition og virkemidler.
Læseplan
Eleverne skal med inspiration fra andres kortfilm og lydfortællinger skabe deres egne historier. Det kan være fiktion eller dokumentar, eller måske en blanding f.eks true crime.
Der skal arbejdes med:
- idéudvikling (hvordan finder man den gode historie)
- komposition (hvordan bygger man historien op)
- virkemidler (hvordan fanger man seeren/lytteren)
- show it, don’t tell it
- optagelse
- redigering
Undervejs evalueres der og gives feedback. Responsen indarbejdes løbende.
Fagformål
Pkt. 1:
- Eleverne skal i valgfaget Filmens verden opnå kompetencer til at producere og analysere levende billeder, og de skal lære om filmens udtryksformer og fortællestil. Eleverne skal gennem oplevelse og arbejde med æstetiske og fortællende former udvikle deres indsigt og indlevelse i film. Eleverne skal udvikle deres bevidsthed om og nysgerrighed for filmmediets muligheder.
Mål
Kompetenceområde: Filmanalyse
Kompetencemål:
- Eleven kan vurdere forskellige genrers kendetegn, virkemidler og udtryk.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om filmens udtryksformer og fortællestil
- Eleven kan se, hvordan billede, lyd og klip på forskellig vis kan skabe en fortælling
Kompetenceområde: Filmproduktion
Kompetencemål:
- Eleven kan udtrykke sig i levende billeder i varierede filmgenrer og med disses forskellige virkemidler og kendetegn
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om, hvordan en film skabes fra idé, til storyboard, til manuskript.
- Eleven kan producere en kort film og kan her vise sit kendskab til klipning, perspektiv og lyd.
Læseplan
- Eleverne vil i dette valgfag starte med et introduktionsforløb, hvor der undervises i filmens udtryksformer og fortællestil, og hvordan filmens stil (billede, lyd og klip) på forskellig vis kan skabe fortælling. Der vil blive arbejdet med forskellige filmgenrers kendetegn, og eleverne vil komme til selv at producere en kort film inden for selvvalgt genre: kortfilm,
dokumentarfilm eller reklamefilm. Elevproduktionerne vil blive analyseret og gennemgået på holdet.
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal gennem undervisningen opnå en udvikling indenfor de tekniske og taktiske elementer i fodboldspillet. Eleven skal stifte bekendtskab med forpligtelser og fordele, der er ved at indgå i et forpligtende fællesskab, både som spiller på fodboldbanen, som træner og som kampleder. Eleven skal udvikle sig personligt i forhold til at tage ansvar egen og andres udbytte af træning og kamp. Eleven skal opnå en viden om og forståelse for den rolle fodbold spiller i dagens samfund.
Mål
Kompetenceområde: Teknik og Taktik
Kompetencemål:
- Eleven kan beherske grundlæggende teknikker i boldspil og bringe forskellige taktiske elementer i spil.
Færdigheds- og vidensmål: Teknik
- Eleven kan udføre grundlæggende tekniske detaljer i fodbold
- Eleven har viden om grundlæggende teknikker i fodbold
Færdigheds- og vidensmål: Taktik
- Eleven kan indgå konstruktivt i et samarbejde på et hold omkring taktik og strategi
- Eleven har viden om grundlæggende taktik og strategi i fodbold
Kompetenceområde: Fodbold, samfund og personlig udvikling
Kompetencemål:
- Eleven kan bringe egne og koldkammeraters kompetencer i spil til holdets bedste. Eleven opnår forståelse.
Færdigheds- og vidensmål: Fællesskaber
- Eleven kan identificere andres og egne styrker og bringe dem i spil til holdets bedste.
- Eleven har viden om roller og opgaver på et fodboldhold
Færdigheds- og vidensmål: Personlig udvikling
- Eleven kan håndtere modgang under konkurrence på en konstruktiv måde.
- Eleven har viden om betydningen af fodbold som et holdspil.
Læseplan
- Undervisningern tilrettelægges, så eleverne dels drager erfaringer ved selv at være aktive, stå for enkelte træningselementer og lede kampsituationer. Derudover vil der være en samfundsmæssig indgangsvinkel på elite- og breddeidræt og de forskellige
roller de udfylder i dagens Danmark, herunder også foreningslivets historie og vilkår. Undervisningen vil bestå af praktisk undervisning og teori.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
I faget "Form og udtryk" skal eleverne lære at beherske mange forskellige materialer og udtryksformer og skabe produkter med æstetisk og kommunikativ værdi.
Eleverne skal igennem teori og praksis blive i stand til at vurdere og frembringe produkter ved gennemførelse af såvel individuelle som fælles projekter.
Eleverne skal forholde til egne og andres æstetiske udtryk på en kritisk og anerkendende måde, og se udtyksformerne i en historisk kontekst.
Mål
Kompetenceområde: Design/innovation
Kompetencemål:
- Eleven kan planlægge og designe processer og produkter på en innovativ måde
Færdigheds- og vidensmål: Design
- Eleven mestrer designprocesser som sætter dem i stand til at skabe produkter med afsæt i behov og kontekst.
- Eleverne får kendskab til forskellige udtryksformer indenfor arkitektur og byplanlægning.
Færdigheds- og vidensmål: Medie
- Eleven mestrer forskellige modaliteter og kan kombinere dem i multimodale udtryk og produktioner.
- Eleverne får kendskab til forskellige multimodale udtryk og produktioner.
Færdigheds- og vidensmål: Mundtlige og kropslige udtryk
- Eleven mestrer at udtrykke sig med bevidste virkemidler kropsligt og mundtlig.
- Eleven har viden om at udtrykke sig med bevidste virkemidler kropsligt og mundtlig.
Kompetenceområde: Æstetiske læreprocesser
Kompetencemål:
- Eleven kan skabe sammenhæng mellem viden og praksis i æstetiske læreprocesser.
Færdigheds- og vidensmål: Håndværk og redskaber
- Eleven mestrer fagets forskellige arbejdsteknikker.
- Eleverne får kendskab til fagets forskellige arbejdsteknikker.
Færdigheds- og vidensmål: Æstetisk produktion og analyse.
- Eleverne kan udtrykke sig med afsæt i en periode eller historisk kontekst
- Eleverne får kendskab til forskellige kunstners værker og betydning for kunstverdenen.
Færdigheds- og vidensmål: Æstetisk samarbejde
- Eleven mestrer sociale færdigheder i arbejdsprocesser hen imod et fælles udtryk.
- Eleven har kendskab til fælles æstetiske læreprocesser og fordeling af arbejdsroller.
Læseplan
Eleverne lærer at:
- Se sammenhængen, mellem skolen og det omgivende samfund.
- Skabe sammenhæng mellem den viden/teori og de praktiske ting de laver. Gennem undervisningens særlige forløb skal eleverne udvikle deres kreative tankegang og gennemgå særlige designprocesser. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne kommer til at se verden i dag i et historisk lys ved hjælp af tidligere tiders arbejdsteknikker, design og kunstværker. I undervisningen planlægges processer, hvor eleverne tænker på tværs af materialer og fag. I undervisningen præsenteres eleverne for grundelementer i innovative designprocesser. Eleverne skal gennem forløbet lære at se produkters funktion i en ny sammenhæng
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. juni 2018
Note: Valgfaget er en del af samlet linje på Nymarkskolen.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal have viden om fremtidens energiformer og energikilder samt designe, konstruere og anvende robotter og 3D-print til konkret problemløsning.
Stk. 2:
- Eleven skal med udgangspunkt i teoretiske oplæg samarbejde og løse diverse problemfelter indenfor fremtidens energiudfordringer.
Pkt. 3:
- I arbejdet med fremtidens energiformer skal eleven udvikle sin forståelse for fremtidens energiudfordringer og løsning af disse gennem ny teknologi samt kunne anvende disse i problemløsning.
Mål
Kompetenceområde: Grøn energi og energiprocesser
Kompetencemål:
- Eleven kan bidrage til løsning og udvikling af fremtidens energiformer.
Færdigheds- og vidensmål: Fremstilling og energiformer
- Eleven kan lave en 3D-printet vindmølle samt være i stand til at undersøge og vurdere forskellige solceller; deres typer, placering og levetid.
- Eleven har viden om fremstilling af diverse energiformer.
Kompetenceområde: Kreativ problemløsning
Kompetencemål:
- Eleven kan ved hjælp af robotteknologi og design i 3D løse givne problemstillinger og opgaver vedrørende energiproduktion
Færdigheds- og vidensmål: Robotteknologi og programmering
- Eleven kan som grundlag for egen analyse og problemløsning programmere en robots bevægelser og udføre en 3Ddesignopgave.
- Eleven har viden om robotteknologi og program-mering og disses bidrag til problemløsning.
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om energiformer og kunne 3d-printe en vindmølle.
- Eleverne arbejder med følgende koncepter:
- Deres logiske sans med forudsigelse og analyse.
- Algoritmer, hvor de arbejder med at lave handlinger og regler.
- Dekomposition, hvor de nedbryder dele, som anvendes i andre sammenhænge.
- Mønstre, hvor eleverne finder mønstre og opdager ligheder.
- Abstraktion, hvor eleverne fjerner unødvendige dele.
- Evaluering, hvor eleverne foretager bedømmelser.
- Eleverne arbejder med følgende tilgange:
- En eksperimenterende og legende tilgang.
- En kreativ tilgang med skabelse og design.
- Fejlløsende og fejlfindende tilgang.
- En vedholdende tilgang og en samarbejdende tilgang.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Valgfaget består af 2 forskellige aktiviteter af hver 20 ugers varighed. Der byttes efter 20 uger.
1: Bliv naturfaglig specialist
2: Fremtidens energiformer – grøn energi og energiprocesser, 3D-print, robotstyring og programmering
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal have viden om fremtidens energiformer og energikilder samt designe, konstruere og anvende robotter og 3Dprint til konkret problemløsning.
- Eleven skal have viden om, hvordan forskellige forsøg klargøres, gennemføres og formidles
Stk. 2:
- Eleven skal med udgangspunkt i teoretiske oplæg samarbejde om og løse diverse problemfelter inden for fremtidens naturfag, fremtidens energiformer og naturfaglige problemstillinger. Dette ud fra et tværfagligt perspektiv, hvor science, fysik, kemi, biologi og geografi bringes i spil.
Pkt. 3:
- I arbejdet med fremtidens naturfag skal eleven udvikle sin forståelse for fremtidens energiudfordringer og løsning af disse gennem ny teknologi samt kunne anvende disse i problemløsning.
Mål
Kompetenceområde: Grøn energi og energiprocesser
Kompetencemål:
- Eleven kan bidrage til løsning på og udvikling af fremtidens energiformer og naturfaglige
udfordringer
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om fremstilling af diverse energiformer.
- Eleven kan lave en 3D-printet vindmølle samt være i stand til at undersøge og vurdere forskellige solceller; deres typer, placering og levetid.
Kompetenceområde: Kreativ problemløsning
Kompetencemål:
- Eleven kan ved hjælp af robotteknologi og design i 3D løse givne problemstillinger og opgaver vedrørende energiproduktion.
- Eleven kan ved hjælp af viden fra fagene science, biologi, geografi, fysik og kemi løse forskellige naturfaglige problemstillinger.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om robotteknologi og programmering og disses bidrag til problemløsning.
- Eleven kan som grundlag for egen analyse og problemløsning programmere en robots bevægelser og udføre en 3D-designopgave.
- Eleven kan som grundlag for egen analyse og problemløsning opstille og gennemføre forsøg og formidle sine resultater og sin viden for andre.
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om energiformer og kunne 3d-printe en vindmølle.
- Eleven skal kunne opstille forsøg og bruge viden og færdigheder fra de forskellige naturfag.
- Eleverne arbejder med følgende koncepter:
- Deres logiske sans med forudsigelse og analyse.
- Algoritmer, hvor de arbejder med at lave handlinger og regler.
- Dekomposition, hvor de nedbryder dele, som anvendes i andre sammenhænge.
- Mønstre, hvor eleverne finder mønstre og opdager ligheder.
- Abstraktion, hvor eleverne fjerner unødvendige dele.
- Evaluering, hvor eleverne foretager bedømmelser.
- Eleverne arbejder med følgende tilgange:
- En eksperimenterende og legende tilgang.
- En kreativ tilgang med skabelse og design.
- Fejlløsende og fejlfindende tilgang.
- En vedholdende tilgang.
- En samarbejdende tilgang.
- En formidlende tilgang.
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal lære om deres fysik, psyke, krop og ernæring.
Stk. 2:
- Eleverne skal lære om fællesskabets, demokratiets og medansvarets værdier og styrker.
Pkt. 3:
- Målene er at eleverne får en styrket lyst til livslang bevægelse og læring, et styrket selvværd samt tro på og tillid til sig selv.
Mål
Kompetenceområde: Alsidig idrætsudøvelse
Kompetencemål:
- Eleven kan deltage aktivt i alsidig idrætspraksis.
Færdigheds- og vidensmål: Normer og værdier
- Eleven kan vurdere udviklingen af normer, værdier og etik i idrætskultur.
- Eleven har viden om udviklingen af normer, værdier og etik i idrætskultur
Færdigheds- og vidensmål: Idræt i samfundet
- Eleven kan deltage i udvikling af idrætslige aktivitetstilbud.
- Eleven har viden om organiseringsmuligheder for idrætsudøvelse.
Færdigheds- og vidensmål: Socialisering
- Eleven kan analysere sociale grupper og fællesskabers betydning for socialisering og identitetsdannelse.
- Eleven har viden om socialisering og identitetsdannelse.
Færdigheds- og vidensmål: Demokrati
- Eleven kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet.
- Eleven har viden om demokratiopfattelser.
Færdigheds- og vidensmål: Innovation
- Eleverne kan udvikle ideer til idrætslige aktiviteter, der kombinerer forskellige idrætsfaglige indholdsområder.
- Eleven har viden om hvordan idéer udvikles fra idéplan til handling.
Kompetenceområde: Krop, sundhed og trivsel
Kompetencemål:
- Eleven kan vurdere samspil mellem krop, sundhed og trivsel i et aktuelt og fremtidigt perspektiv.
Færdigheds- og vidensmål: Sundhed og trivsel
- Eleven kan vurdere idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel
- Eleven har viden om idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel.
Færdigheds- og vidensmål: Sundhed og ernæring
- Eleven kan vurdere egne madvalg i forhold til sundhed, trivsel og miljø.
- Eleven har viden om faktorer der påvirker madvalg, sundhed, trivsel og miljø.
Færdigheds- og vidensmål: Krop og fysiologi
- Eleven kan undersøge sundhedsmæssige sammenhænge mellem krop, kost og motion.
- Eleven har viden om faktorer med betydning for kropsfunktioner, sundhed og kondition.
Læseplan
- Gennem faglige og aktive forløb skal eleverne opnå viden om, hvordan forskellige parametre påvirker individet såsom sundhed, kost, ernæring, selvværd, selvtillid og præstation. Undervisningen skal tilrettelægges, så eleverne herigennem får forståelse for egen læring og lyst til at lære mere. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne får til opgave at skabe projekter med alle delelementer fra ide til handling. Endelig skal de lære sig selv rigtig godt at kende, så de kan indgå fuldt ud i samarbejde med andre.
- I undervisningen vil vi arbejde med flg. delmål:
- at eleverne får en styrket lyst til livslang bevægelse og læring
- at eleverne opnå en viden om sundhed, kost og ernæring
- at eleverne bliver bevidst om kroppen og dens evne til at præstere
- at eleverne får styrket deres selvværd og troen på/tilliden til sig selv
- at eleverne lærer om fællesskabets, demokratiets og medansvarets værdier og styrker at eleverne bliver deltagende i og få en forståelse for egen og andres læring.
Note: Valgfaget er en del af samlet linje på Nymarkskolen
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018
Fagformål
Stk. 1:
- I faget jagttegn skal eleven erhverve sig viden og kompetencer, der gør eleven i stand til at bestå jagtprøven og senere erhverve sig et jagttegn.
Stk. 2:
- Eleven skal gennem teori opnå en bred indsigt i de mange forskellige elementer af jagt som grundlag for at kunne gennemføre prøven til jagttegn
Pkt. 3:
- Eleven skal gennem praktiske øvelser opnå en bred indsigt i de mange forskellige elementer af jagt som grundlag for at kunne gennemføre prøven til jagttegn.
Mål
Kompetenceområde: Jagtteori
Kompetencemål:
- Eleven kan bestå den skriftlige del af jagtprøven.
Færdigheds- og vidensmål: Jagtteori
- Eleven kan artsbestemme, håndtere jagtvåben og ammunition forsvarligt, kan redegøre for sammenhængen mellem lovgivning og praktisk jagt, kan udvise jagtetikette, kan udøve forskellige former for jagt og kan udvise sikkerhedsmæssig korrekt adfærd.
- Eleven har viden om vildtbiologi, jagtvåben og ammunition, jura, etik, jagtteknik og sikkerhed.
Kompetenceområde: Jagtpraksis
Kompetencemål:
- Eleven kan bestå den praktiske del af jagtprøven.
Færdigheds- og vidensmål: Jagtpraksis
- Eleven kan bedømme afstande til vildtfigurer, kan skuldre en haglbøsse korrekt, kan ramme en lerdue, kan efterbearbejde nedlagt vildt.
- Eleven har viden om korrekt håndtering af våben, skudafstande, korrekt håndtering af nedlagt vildt.
Læseplan
- Eleven skal som minimum have en basis teoretisk viden, der gør, at eleven opnår en bred indsigt i de mange forskellige elementer af jagt.
- Eleven arbejder på skydebanen og i naturen med praktiske øvelser, der gør, at eleven opnår en bred indsigt i de mange forskellige elementer af jagt.
- Teori og praksis vil kvalificere eleven til at gå til prøve og opnå et jagttegn.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal i faget udvikle kompetencer til at opleve, producere og analysere billeder. Eleverne skal blive i stand til at iagttage, reflektere og bruge billedsprog i kommunikative og innovative processer.
Stk. 2:
- Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks- og kommunikationsformer som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder og andre visuelle former.
Stk. 3:
- I faget skal eleverne som deltagere i og medskabere af kultur og som del af
deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikle deres kundskaber om
kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer
Mål
Kompetenceområde: Kreativitet
Kompetencemål:
- Eleven har forståelse for kunstens mangfoldighed og kan arbejde med at udfordre sine egne og andres grænser.
Færdigheds- og vidensmål: Rumlige udtryk
- Eleven kan aktivt anvende og udvikle sine kreative evner.
- Eleven har viden om rumlige figurer, rumlige virkemidler og rumlige teknikker.
Færdigheds- og vidensmål: Musiske udtryk
- Eleven kan arbejde med opførelse af egne og andres produkter.
- Eleven har viden om anvendelse af dramatiske virkemidler i teater og i film.
Færdigheds- og vidensmål: Kunstforståelse
- Eleven kan fagligt argumentere om egne og andres billeder og andre kunstneriske udtryksformer
- Eleven har viden om udvalgte kunstneres arbejde gennem besøg på og uden for skolen af/hos kunstnere og på kunstmuseum.
Kompetenceområde: Kommunikation
Kompetencemål:
- Eleven kan anvende og kombinere udtryksformer i formidlingen af et tematisk projekt.
Færdigheds- og vidensmål: Personlig udvikling
- Eleven kan anvende ikkesproglige udtryksformer i samspil med andre.
- Eleven har viden om muligheder for at udtrykke sig kropsligt.
Færdigheds- og vidensmål: Mediekendskab
- Eleven kan arbejde med produktion af kortfilm og kan udtrykke sig gennem forskellige medier.
- Eleven har viden om kortfilms opbygning og forskellige mediers målgrupper og kommunikationsformer omkring afsendermodtager.
Færdigheds- og vidensmål: Tegning
- Eleven kan anvende tegning ud fra ideer og oplevelser som et kommunikationsmiddel til/med andre.
- Eleven har viden om tegneredskabers muligheder i forhold til at udtrykke sig billedligt.
Læseplan
- Eleverne får mulighed for at prøve sig selv af som skuespillere foran et kamera, når de skal lave kortfilm. De skal arbejde med alle aspekter inden for teater, skrive stykke, lave musik, lave kulisser, optræde. De skal lære at bruge mediers og sprogets virkemidler.
- I billedkunst skal de arbejde med at udtrykke sig i farver og billeder til malerier, plakater, fotos osv. De skal se på kunst og lade dig inspirere af kunstnere. De skal arbejde med design, billedmanipulation og layout bl.a. på pc.
- De får besøg af kunstnere og tager ud af huset for at se på kunst og se og deltage i kreative aktiviteter.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal i faget Kunst og design udvikle en grundlæggende forståelse for farver, materialer, form og billedsprog.
Stk. 2:
- Eleven skal gennem praksis udvikle forståelsen for, hvordan man udtrykker sig gennem formsprog vha. forskellige materialer.
Stk. 3:
- Eleven skal udvikle forståelse for design og designprocessen som grundlag for at kunne udtrykke sig i billedsprog.
Mål
Kompetenceområde: Produktfremstilling og design
Kompetencemål:
- Eleven kan formidle egne projekter med visuelle udtryk.
Færdigheds- og vidensmål: Udtryksmuligheder og fremstilling
- Eleven kan designe, planlægge og fremstille produkter i forskelligartede materialer.
- Eleven har viden om materialers udtryksmuligheder samt om design og design-processen.
Kompetenceområde: Forståelse for materialer og billedsprog
Kompetencemål:
- Eleven kan vurdere forskellige materialer og farvers funktion og virkemidler.
Færdigheds- og vidensmål: Virkemidler og billedsprog
- Eleven kan vurdere, hvilke farver, former, materialer og kompositioner, der vil egne sig bedst ved en given billedfremstilling.
- Eleven har viden om materialers og farvers virkemidler.
Læseplan
- Eleven skal som minimum opnå faglig og praktisk viden inden for farvelære, komposition, billedanalyse, materialer og medier.
- Eleven arbejder med forskellige materialer med afsæt i temaer. De arbejder fra idéudvikling, over produktion til det færdige resultat.
- Eleven planlægger og gennemfører en udstilling, hvor der konkret udstilles elevproduktioner på Frederiksøen i Svendborg.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal kunne koble genre, plot og opnå indsigt i forhold til historie og tema, gennemføre en overordnet analyse af litteratur, formidle sin læseoplevelse til andre samt udvikle læseteknik, læsehastighed og sproglig forståelse.
Stk. 2:
- Eleven skal via læsning, analyse og formidling indgå i et litterært fællesskab.
Stk. 3:
- I læseklubben skal eleven udvikle sine evner til læsning, litteraturindsigt, analyse og forståelse samt formidling af denne som grundlag for at udvide litterære indsigt og udvikle sine læsekompetencer.
Mål
Kompetenceområde: Læsning og fordybelse
Kompetencemål:
- Eleven har indsigt i litteraturens sammenhæng; litteraturhistorie, forfattere og tema, og samtidig har en større sproglig forståelse.
Færdigheds- og vidensmål: Genrekendskab og genrebegreber
- Eleven kan læse, italesætte og forstå forskellige litterære genrebegreber.
- Eleven har viden om forskellige litterære genrer.
Kompetenceområde: Læsehastighed og læseteknik
Kompetencemål:
- Eleven har stor læsehastighed på et højt niveau.
Færdigheds- og vidensmål: Læsehastighed og læseteknik
- Eleven kan anvende læseteknikker der fremmer læsehastigheden.
- Eleven har viden om læseteknik og læsehastighed.
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om litteraturgenrer og have formidlet en læseoplevelse.
- I læseklubben vil der være tid og ro til at fordybe sig i en spændende bog, en novelle eller digte. Litteraturen vil blive diskuteret på mange måder. Der vil læses litteratur, der både udfordrer, provokerer og inspirerer, og læseoplevelser vil blive delt på holdet. Eleven vil stifte bekendtskab med forskellige læseteknikker.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal udvikle innovative og naturfaglige kompetencer, så de kan anvende deres personlige, faglige og sociale ressourcer i verdenen omkring dem, samt kunne se sammenhæng mellem deres viden og forståelse. Natur & Logik er orienteret mod varierede og praksisorienterede undervisningsformer, hvor eleverne arbejder med selvstændige projekter der føres ud i livet.
Mål
Kompetenceområde: Undersøgelse
Kompetencemål:
- Eleven kan designe, gennemføre og evaluere naturfaglige projekter.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan indsamle og vurdere viden fra egne og andres undersøgelser.
- Eleven har viden sin egen forståelse og kan koble dem sammen med andres forståelse.
- Eleven kan undersøge transport og lagring af energi i naturgivne og menneskeskabte processer.
- Eleven har viden om energiforsyning.
- Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser vedrørende egne naturfaglige interesseområder.
- Eleven har viden om kredsløb, dataopsamling og formidling af egen viden.
Kompetenceområde: Perspektivering
Kompetencemål:
- Eleven kan perspektivere sin egne erfaringer til omverdenen og relatere indholdet i til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder.
- Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.
- Eleven kan forklare, hvordan Jordens systemer påvirker menneskets levevilkår.
- Eleven har viden om konsekvenser og handlemuligheder ved klimaforandringer.
- Eleven kan vurdere en teknologis bæredygtighed
- Eleven har viden om teknologiers påvirkning og effekt på naturgrundlaget.
Læseplan
- At lære at arbejde innovativt og kreativt ud fra dine erfaringer.
- At opnå en viden om den naturvidenskabelige arbejdsmetode.
- At styrke din viden om dig og naturen omkring dig.
- At anvende din viden funktionelt.
- At nytænke og udvikle forsøg.
- At planlægge og tilrettelægge din egen ekspedition.
- At opnå en viden om arbejdsmarkedets strukturer, mekanismer.
- Interesser
- At undersøge og eksperimentere
- At udvikle dine egne ideer og føre dem ud i livet.
- At arbejde med matematik, teknik, IT og naturfag på en funktionel måde.
- At få stillet din nysgerrighed på samspillet mellem natur,miljø og energi.
- At få bredt kendskab til arbejdslivet.
- At få kunne forstå sammenhæng i naturens samspil
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal tilegne sig viden om sig selv som menneske i en mangfoldig, kompleks og til tider urolig verden. Eleven skal opnå kompetence til at forholde sig til sin egen og Danmarks rolle i verden. Eleven skal lære at: Se sammenhænge mellem sig selv og det omgivende samfund. At skabe sammenhæng mellem viden/teori og praktisk øvelse/handling. Eleverne skal lære ovenstående gennem: Lærerstyrede individuelle, parvise og gruppevise arbejdsprocesser. Målet er at bibringe eleven erkendelse af egen
position og rolle i en globaliseret verden. At bibringe eleven erkendelse af medejerskab i, og ansvar for, fællesskaber, samt kompetencer til aktiv deltagelse i disse fællesskaber.
Mål
Kompetenceområde: Samfundsfaglige metoder
Kompetencemål:
- Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder.
Færdigheds- og vidensmål: Undersøgelsesmetoder
- Eleven kan identificere, formulere og gennemføre enkle undersøgelser af samfundsmæssige problemstillinger.
- Eleven har viden om samfundsfaglige undersøgelsesmetoder.
Færdigheds- og vidensmål: Formidling
- Eleven kan formidle resultater af en gennemført undersøgelse.
- Eleven har viden om brug af kulturteknikker og digitale medier til formidling.
Færdigheds- og vidensmål: Sprog og skriftsprog
- Eleven kan sprogligt nuanceret udtrykke sig om samfundsfaglige problemstillinger samt
målrettet læse og skrive. - Eleven kan sprogligt nuanceret udtrykke sig om samfundsfaglige problemstillinger samt
målrettet læse og skrive.
Kompetenceområde: Samfundsfaglige metoder vedr. informationssøgning og statistik
Kompetencemål:
- Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder vedr. informationssøgning og statistik
Færdigheds- og vidensmål: Informationssøgning
- Eleven kan finde relevante kilder
- Eleven har viden om informationssøgning - herunder med anvendelse af digitale medier.
Færdigheds- og vidensmål: Statistik
- Eleven kan tolke enkel statistik.
- Eleven har viden om typer af statistiske fremstillinger.
Læseplan
- Faget er opdelt i fire semestre, som har hvert sit tema. Til hvert af de fire forløb får eleverne mulighed for, indenfor temaet, at arbejde med emner og delprojekter, hvor de
kommer til at bruge forskellige aktuelle samfundsfaglige og sociologiske materialer og metoder, med inddragelse af andre relevante faglige kompetencer. De skal desuden
arbejde handlings- og løsningsorienteret.
De skal arbejde i grupper og med projektorienterede opgaver og derigennem finde interesse for og relevans i at debattere, reflektere og argumentere i forbindelse med årsplanens konkrete emner. De skal fordybe sig for at skaffe bedst mulig viden til at løse opgaver og problemstillinger. Eleven skal udfordres til at tænke tværfagligt, innovativt og handlingsorienteret, og de skal præsenteres for, hvordan man kan arbejde multimodalt samt hvordan man søge og analysere kilder.
De skal gennem undervisningen udvikle og anvende redskaber til bearbejdelse af teoretiske og empiriske data af historisk, samfundsfaglig, sociologisk og filosofisk karakter. Eleven skal gennem teoretisk stoftilegnelse og empirisk undersøgelse, suppleret med ekskursioner, og i samarbejde med eksterne partnere, arbejde med de fra samfundsfag kendte "andre udtryksformer" samt kulturteknikker til erkendelse og formidling. Eleven skal arbejde med en sproglig dimension i forhold til de i årsplanen anførte emner. Eleven skal som udgangspunkt arbejde projektorienteret, hvor hvert forløb vil lægge op til planlægning, eksekution samt evaluering af egen og fælles arbejdsproces en metaforståelse for egen læring.
Note: Valgfaget er en del af samlet linje på Nymarkskolen
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal kende naturens cyklus samt kunne arrangere en tur med det formål at gøre brug af og kunne begå sig i naturen.
Stk. 2:
- Eleverne skal gennem arrangerede ture, praktiske opgaver og teoretiske oplæg opleve og erfare forskellige naturlandskaber i alt slags vejr.
Stk. 3:
- I valgfaget outdoor/bushcraft skal eleverne øge deres kendskab til naturen og dens muligheder som grundlag for at kunne gøre brug af naturen på mangfoldige måder.
Mål
Kompetenceområde: Naturkendskab og udeliv
Kompetencemål:
- Eleven kan klare sig i naturen under forskellige forhold og vejrlig samt kan arrangere ture i naturen.
Færdigheds- og vidensmål: Naturkendskab og organisering
- Eleven kan arrangere outdoor ture under hensyntagen til naturens lokale beskaffenhed og
årstiderne. - Eleven har viden om naturen og dens præmisser.
Kompetenceområde: Naturens materialer og redskaber
Kompetencemål:
- Eleven kan anvende naturens materiale på mangfoldige måder.
Færdigheds- og vidensmål: Materialekendskab og produktion
- Eleven kan producere forskellige ting og redskaber til brug i naturen – med materialer fra
naturen. - Eleven har viden om forskellige former for materialer fra naturen til anvendelse i outdoor
sammenhæng.
Læseplan
- Eleven skal som minimum have basisviden om naturen og dens forskellige forhold samt kunne deltage i en planlagt lejrtur i naturen.
- Eleverne skal bygge en lejrplads med bålsted og overnatningsmulighed, og eleverne skal overnatte i lejren. Eleverne lærer at bygge shelters, bivuak og tarps og at lave bål ud fra simple principper. Der vil blive fremstillet bushcraft: sovepladser, borde, stole, toilet, drikkekrus m.m. Eleverne kommer til at lave mad over bål og at fremstille mad ud fra den lokale naturs resurser og muligheder. Holdet får besøg af en klatreinstruktør og lærer her at gebærde sig i udfordrende landskaber.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Valgfaget består af 2 forskellige aktiviteter af hver 20 ugers varighed. Der byttes efter 20 uger.
1: Drama
2: Bliv god til fremlæggelser
Stk. 1:
- I dette valgfag skal eleverne udvikle kompetencer og lyst til at performe og til at bruge drama som udtryksmiddel. Eleverne skal gennem praksis øge deres forståelse af de særlige kropslige, æstetiske og sociale muligheder, det kan give dem, når de evner at performe. De skal også opnå indsigt i, glæde af og blive inspireret af teatrets særlige kommunikationsform.
Centralt for valgfaget er, at eleverne lærer at bruge kroppen og stemmen som udtryksmidler, hvad enten de spiller teater eller fremlægger. De vil få indsigt i, hvordan forskellige dramatiske udtryk giver dem mulighed for at indleve sig i mennesker, situationer og miljøer. Eleverne vil få indsigt i, hvad der sker i hjernen, når man oplever præstationsangst og vil blive trænet i at blive kompetente fremlæggere.
Mål
Kompetenceområde: Dramaproduktion og analyse
Kompetencemål:
- Eleven kan gå fra idé i den indledende dramaproduktion til komposition og bearbejdelse af sceniske elementer – til opsætning af et dramaprodukt.
- Eleven kan bruge sin stemme og sit kropslige udtryk bevidst ift. genre og rolle.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om dramatiske virkemidler og dramaudtryk samt dramatisk improvisation.
- Eleven kan frembringe, udvikle og forme en figur i et fiktivt rum.
- Eleven kan analysere og vurdere eget og andres dramaudtryk.
Kompetenceområde: Performance
Kompetencemål:
- Eleven kan arbejde med den indre ro og med at forholde sig til sit kropslige udtryk og sin
stemmeføring ved fremlæggelser.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om, hvad der sker i menneskets hjerne, når man bliver nervøs for noget
- Eleven kan strukturere sit stof, kan fremlægge egne produktioner og kan finde roen og ikke lade sig styre af nervøsitet under fremlæggelsen.
Læseplan
- Eleverne vil arbejde med aktiviteter, der skal være med til at fremme glæden ved at lære at performe, tro på sig selv og turde smide nogle hæmninger. Der vil blive arbejdet med improvisation, dramaøvelser, kropssprog, stemmeføring og med, hvordan man performer både en fiktiv tekst, hvor man spiller en rolle og med opgaver, der skal fremlægges omkring et fagligt emne. Der vil således blive frembragt både fiktive og non-fiktive produktioner, der skal performes på forskellige ”scener” og med de passende virkemidler
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven får træning inden for de områder af den grundlæggende matematik, som der individuelt og i mindre grupper
Stk. 2:
- Eleven skal i arbejdet med matematik i dette valgfag udvikle sin forståelse for hverdagsmatematik, og hvornår man i sin hverdag får brug for at kunne anvende forskellige grundlæggende matematikkundskaber.
Mål
Kompetenceområde: Matematiske kompetencer
Kompetencemål:
- Eleven kan handle med dømmekraft i forskellige situationer med matematik og kan vurdere, hvad der skal arbejdes mere tilbundsgående med fra den obligatoriske matematikundervisning for at opnå en større matematisk forståelse.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om og kan vurdere elementer i problemløsningsprocesser.
- Eleven har forståelse for og viden om strategier til løsning af opgaver inden for grundlæggende matematik.
- Eleven kan udføre beregninger af opgaver inden for grundlæggende matematik.
Kompetenceområde: Hverdagsmatematik i anvendelse
Kompetencemål:
- Eleven kan anvende matematikken til løsning af og forståelse for forskellige områder vedrørende privatøkonomi: Låneformer, årsopgørelse, skattebetaling og budgetter.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan udføre beregninger vedrørende procentuel vækst.
- Eleven kan beregne sin og andres skat.
- Eleven kan anvende et regneark til styring af budgetter.
- Eleven kan gennemskue konsekvenserne af forskellige låneformer.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven vil både individuelt og i mindre grupper arbejde med aktiviteter, der skal være med til at fremme forståelsen for og beherskelsen af grundlæggende matematik. Eleven vil både individuelt og i mindre grupper arbejde med at få en større viden om og forståelse for lønsedler, frikort, låneformer, årsopgørelser, skat og SU, og der vil blive arbejdet med at kunne lægge et budget i regneark.
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal i faget robotics og programmering udvikle kompetencer indenfor programmering og praktisk anvendelse af robotter. Eleverne skal tilegne sig færdigheder og viden om grundlæggende programmeringssprog
Stk. 2:
- Elevernes læring skal baseres på undersøgende arbejdsformer, så de motiveres - og får lyst til at lære mere. Undersøgende arbejdsformer som i stort omfang bygger på elevernes egne iagtaggelser og undersøgelser samt deres interesse og nysgerrighed over for programmering.
Stk. 3.
- Eleverne skal opnå forståelse for og erkendelse af, hvilken betydning programmering og robotter har for deres hverdag, så de reflekteret og selvstændigt kan tage stilling til robotteknologi og fremtid.
Mål
Kompetenceområde: Programmering
Kompetencemål:
- At kunne udvikle og skrive egen programkode.
Færdigheds- og vidensmål: Undersøgelse
- Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser vedrørende progammering.
- Eleven har viden om simpel programmering og dennes syntaks.
Færdigheds- og vidensmål: Modellering
- Eleven kan konstruere modeller som beskriver itbaserede programmer.
- Eleverne har viden om de teknologiske processer, der finder sted i programkode.
Færdigheds- og vidensmål: Perspektivering
- Eleven kan beskrive sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling.
- Eleven har viden om centrale teknologiske gennembrud.
Kompetenceområde: Robotter
Kompetencemål:
- At kunne konstruere og bygge egen robot.
Færdigheds- og vidensmål: Undersøgelse
- Eleven kan arbejde med idéudvikling på baggrund af givne problemstillinger.
- Eleven har viden om metoder til ideudvikling.
Færdigheds- og vidensmål: Modellering
- Eleven kan designe enkle robotter der kan løse simple udfordringer.
- Eleven har viden om og metoder til at konstruere robotter.
Færdigheds- og vidensmål: Perspektivering
- Eleven kan beskrive sammenhængen mellem egne konstruktioner og omverden.
- Eleven har viden om brugen af robotter i omverden.
Læseplan
- Programmering: Eleverne skal arbejde med javascript og python hvorved at de kan lave deres egne programmer ud fra eksempler fra undervisningsmateriale. De skal efterfølgende sammensætte programmering og konstruktioner af robotter.
Robotter: De skal konstruere simple robotter ud fra eksempler i undervisningsmateriale og egne ideer. De skal efterfølgende arbejde med problemstillinger der kan løses af egenkonstruerede produkter. Herunder skal de også arbejde med elektronik og konstruktionen heraf.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal i fordybelsesområdet Science og teknologi blive undrende og undersøgende på naturfag. Det eksperimenterende arbejde skal danne grundlag for undervisningen. Den legende tilgang og den kreative/æstetiske skal være vigtige elementer i faget. Eleverne skal være i stand til både fagligt, etisk og moralsk at tage stilling til de naturvidenskabelige fremskridt.
Mål
Kompetenceområde: Undersøgelseskompetence
Kompetencemål:
- At eleven kan designe, udforme og evaluere egne projekter.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan indsamle og vurdere viden fra egne og andres undersøgelser.
- Eleven har viden, sin egen forståelse og kan koble dem sammen med andres forståelse.
- Eleven kan undersøge transport og lagring af energi i naturgivne og menneskeskabte processer.
- Eleven har viden om energiforsyning.
- Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser vedrørende egne naturfaglige interesseområder.
- Eleven har viden om kredsløb, dataopsamling og formidling af egen viden.
Kompetenceområde: Kommunikationskompetence
Kompetencemål:
- At eleven kan kommunikere og perspektivere problemstillinger forankret i naturfaglig viden.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder.
- Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.
- Eleven kan forklare, hvordan Jordens systemer påvirker menneskets levevilkår.
- Eleven har viden om konsekvenser og handlemuligheder ved klimaforandringer.
- Eleven kan vurdere en teknologis bæredygtighed.
- Eleven har viden om teknologiers påvirkning og effekt på naturgrundlaget.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
Undervisningen tilrettelægges således at eleverne lærer at arbejde innovativt og kreativt ud fra egne erfaringer. I alle forløb vægtes den eksperimenterende tilgang ligesom kreative og æstetiske læreprocesser skal danne grundlag for at eleverne får arbejdet med følgende delmål:
- at eleverne opnår en viden om den naturvidenskabelige arbejdsmetode.
- at eleverne får styrket deres viden om sig selv og naturen omkring dem
- at eleverne kan anvende deres viden funktionelt.
- at eleverne kan tænke nyt og udvikle forsøg
- at eleverne kan planlægge og tilrettelægge deres egen ekspedition.
- at eleverne undersøger og eksperimenterer
- at eleverne udvikler deres egne ideer og fører dem ud i livet
- at arbejde med matematik, teknik, IT og naturfag på en funktionel måde.
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal samarbejde om at lave en skoleavis. Eleverne skal fordele og varetage ansvarsopgaverne på en ”avisredaktion”; brainstorme idéer, researche, interviewe, fotografere, tegne, skrive, layoute, producere og overholde af deadlines.
Stk. 2:
- Eleven skal gennem praksis indgå i produktionen af en skoleavis fra start til slut.
Stk. 3.
- Gennem avisproduktion skal eleven udvikle forståelse for alle arbejdsprocesser og deres gensidige afhængighed som grundlag for at kunne indgå i større samarbejdsprojekter.
Mål
Kompetenceområde: Idé og produktion
Kompetencemål:
- Eleven kan være bidragende medproducent af en skoleavis fra start til slut.
Færdigheds- og vidensmål: Produktion og tilrettelæggelse
- Eleven kan bidrage til tilrettelæggelse af arbejdsprocesser fra idé til færdigt produkt samt indgå i komplekse fremstillingsprocesser.
- Eleven har viden om produktionsplanlægning, roller, faser, ressourcer, opgavetyper og deadlines.
Kompetenceområde: Samarbejde og opgavefordeling
Kompetencemål:
- Eleven kan samarbejde og varetage de fordelte arbejdsopgaver.
Færdigheds- og vidensmål: Arbejdsprocesser og opgavefordeling.
- Eleven kan bidrage til organisering og samarbejde omkring avisfremstilling.
- Eleven har viden om arbejdsprocesser og opgaver i en avisproduktion.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven skal som minimum have basisviden om avisproduktion, avisens genrer, arbejdsprocesser og teknikker samt kunne bidrage til konkret fremstilling.
- Valgfaget skoleavis veksler mellem at være lærerstyret og elevstyret med arbejde i grupper. Eleverne skal lave en avisredaktion og lære at varetage forskellige roller (redaktør, layouter, journalist, korrekturlæser). Der skal undersøges, researches, interviewes, layoutes og produceres. Eleverne skal desuden besøge en professionel avisredaktion.
Godkendt i Skole og Uddannelse august 2017.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal i faget Sorte fingre udvikle en grundlæggende forståelse for arbejdet på et autoværksted.
Stk. 2:
- Eleven skal gennem praksis udvikle kompetencer inden for hensigtsmæssig brug af forskelligt værktøj og reparation af forskellige mindre motordrevne maskiner og motorer.
Stk. 3.
- Eleven skal udvikle forståelse for, hvordan man organiserer en arbejdsproces selvstændigt og i samarbejde med andre som grundlag for at kunne opnå kompetencer til at kunne arbejde i et værksted.
Mål
Kompetenceområde: Motorer og værktøj
Kompetencemål:
- Eleven kan kende og benytte relevant værktøj og har en forståelse for, hvordan en motor er opbygget og virker.
Færdigheds- og vidensmål: Motor og værktøj
- Eleven kan navngive og benytte relevant værktøj.
- Eleven har viden om en motors opbygning, dens forskellige dele, værktøj og sikkerhedsforanstaltninger.
Kompetenceområde: Udførelse af reparationer
Kompetencemål:
- Eleven kan reparere mindre motorer og motordrevne maskiner.
Færdigheds- og vidensmål: Reparation og arbejdsprocesser
- Eleven kan organisere en arbejdsproces og kan skabe overblik og orden i denne proces.
- Eleven har viden om, hvordan en motor repareres.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven skal som minimum opnå faglig og praktisk viden om værktøj, arbejdsprocesser på et værksted, samt motorer og mindre motordrevne maskiner.
- Eleven arbejder med reparationer af knallerter, biler og scootere.
- Eleven planlægger arbejdsprocesser i samarbejde med andre.
Godkendt i Skole og Uddannelse august 2017.
Fagformål
Stk. 1:
Eleverne skal lære om deres fysik, psyke, krop og ernæring. Gennem faglige og aktive forløb opnår eleverne viden om hvordan forskellige parametre påvirker individet.
Målene er:
- at få en styrket lyst til livslang bevægelse og læring
- at opnå en viden om sundhed, kost og ernæring
- at blive bevidst om kroppen og din evne til at præstere.
- at styrke dit selvværd og troen/tillid til dig selv.
- at lære om fællesskabets, demokratiets og medansvarets værdier og styrker
- at blive deltagende i og få en forståelse for egen læring.
- at lære dig selv rigtig godt at kende, så du kan indgå fuldt ud i samarbejde med andre
I faglige fællesskaber planlægges undervisning ud fra elevernes ønsker om konkret indhold. På den måde opnår eleverne ejerskan til indholdet og oplever selv en mening med undervisningen.
Mål
Kompetenceområde: Sundhed
Kompetencemål:
- Eleven kan fremme sundhed og trivsel på skolen og eleven kan fremme egen og andres sundhed og trivsel med udgangspunkt i demokrati og rettigheder.
Færdigheds- og vidensmål: Livsstil og levevilkår
- Eleven kan vurdere sundhedsfaktorer i relation til eget liv.
- Eleven har viden om sundhedsfaktorer, som er særligt relevante for unge.
Færdigheds- og vidensmål: Relationer
- Eleven kan vurdere følelsesmæssige dilemmaer i relationer.
- Eleven har viden om følelser og relationers betydning for sundhed, trivsel.
Færdigheds- og vidensmål: Sundhed i samfundet
- Eleven kan analysere, hvordan sundhed påvirkes af levevilkår.
- Eleven har viden om samspil mellem sundhed, trivsel og levevilkår.
Færdigheds- og vidensmål: Skolens forståelse af sundhed
- Eleven kan vurdere, hvad der fremmer sundhed og trivsel.
- Eleven har viden om, hvad der fremmer sundhed og trivsel.
Kompetenceområde: Entreprenørskab
Kompetencemål:
- Eleverne bliver i stand til at lede en projektskabende proces.
Færdigheds- og vidensmål: Samarbejde
- Eleven kan samarbejde i mindre grupper om udførelsen af en del af et projekt.
- Eleven har viden om samarbejdsprocesser.
Færdigheds- og vidensmål: Ideskabelse
- Eleven bliver i stand til at gennemføre en ideskabende proces.
- Har viden om KIE modellen.
Færdigheds- og vidensmål: Research
- Eleven bliver i stand til at foretage målrettet research indenfor et mindre område i projektet. Bliver i stand til at afgrænse sit problemfelt
- Eleven har viden om IT-redskabers anvendelse og Analysemodeller.
Færdigheds- og vidensmål: Realisering
- Eleven bliver i stand til at realisere teorien til praksis.
- Opnår viden om konkrete forskelle på praksis og teori i forhold til det konkrete projekt.
Færdigheds- og vidensmål: Formidling
- Eleven bliver i stand til at gennemføre en markedsføring af projektet.
- Opnår viden om målgrupper, markedsføring og elevatortaler.
Færdigheds- og vidensmål: Evaluering
- Eleven bliver i stand til at evaluere på et gennemført projekt, i forhold til at skulle.
- Eleven opnår viden om forskellen på hensigter og faktisk oplevede erfaringer.
Læseplan
Året vil indeholde nogle faste forløb. Et sundhedsforløb med fokus på kostsammensætning, et udfordringsforløb hvor vi med afslutning i et overlevelsesløb arbejder med personlige grænser og psyken, et projektorienteret forløb hvor eleverne skal være entreprenante og gennemføre et større idrætsarrangement, lige fra idefase til evaluering er det elevernes visioner og handlekraft der skaber arrangementet. Der vil desuden være mindre kvalifikationskurser i forhold til ovenstående faste indholdsforløb. Disse bliver planlagt ud fra en elevundersøgelse i starten af året. På denne måde sikres elevinddragelsen og de oplever således at få ansvar for egen læring.
Gennem en konkret planlægning af et projekt opnår eleverne at få erfaring med entreprenørskab og innovation. Desuden bliver undervisningen bygget op om sundhed, således der både fokuseres på fysisk og psykisk
sundhed.
Godkendt i Skole og Uddannelse 1. august 2017
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal gennem virtuelle og fysiske møder med andre europæiske unge opnå den indsigt, at han/hun er en del af hele Europa. Gennem undervisningen og mødet med andre unge opnår eleven en større selvindsigt og udvikler sig personligt.
Stk. 2:
- Eleverne skal gennem undervisningen opnå en viden om aktuelle og tværnationale problematikker i egne og andre europæiske lande.
Stk. 3.
- Eleverne skal gennem undervisningen lære at kunne formidle egen viden til andre, således at der skabes nyt rum for refleksion og interkulturel forståelse.
Mål
Kompetenceområde: International kompetence
Kompetencemål:
- Eleven kan på baggrund af mødet med andre europæiske unge udvikle international kompetence.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om egne og andres levevilkår.
- Eleven har viden om europæisk ungdomskultur
- Eleven kan perspektivere eget liv til andres og dermed opnå erkendelse for eget liv og fremtid.
- Eleven kan i samarbejde med andre europæiske unge udvikle ungdomskultur i egen land/kommune.
- Eleven kan opnå forståelse for ligheder og forskelle i Europa kontra ligheder og forskelle mellem Europa og andre lande og verdensdele.
Kompetenceområde: Europæisk medborger
Kompetencemål:
- Eleven kan på baggrund af mødet med andre europæiske unge udvikle kompetencer som
europæisk borgere.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om europæiske landes og borgeres demokratiske rettigheder.
- Eleven har viden om egen og andre europæiske unges mulighed for valg af uddannelse og familieliv.
- Eleven kan skabe kontinuerlig kontakt til andre unge og dermed opnå forståelsen for vigtigheden fællesskab på tværs af nationer.
- Eleven kan på baggrund af mødet med andre europæiske unge træffe valg for eget liv og fremtid i det europæiske fællesskab.
- Eleven kan få kendskab til ligheder og forskelle i europæisk kultur.
Kompetenceområde: Klimabevidsthed
Kompetencemål:
- Eleven kan på baggrund af undervisningens tilrettelæggelse agere som klimaambassadør i en international kontekst.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om generelle klimaproblematikker og deres påvirkninger på lande i det europæiske fællesskab.
- Eleven har viden om de enkelte landes indsats i forhold til påvirkningerne af den globale
opvarmning. - Eleven kan erkende og analysere lokale og globale klimaproblematikker.
- Eleven kan opstille løsnings- og handleforslag til selv at kunne medvirke til at løse og handle på påvirkningerne af den globale opvarmning.
- Eleven kan i fællesskab med andre unge videreformidle sin viden og dermed opfordre flere
unge til handling på lokalt og internationalt plan.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven skal kunne kommunikere med andre unge på forskellige medier. Det kunne være eTwinning, online platforme og diverse sociale medier.
- Eleven skal kunne samarbejde på tværs af grænserne om bestemte emner og tilegne sig viden, som de kan bearbejde, udvikle og videreformidle i fællesskab med andre europæiske unge.
- Eleverne skal ud at rejse med Erasmus+ til forskellige destinationer i Europa og samarbejde med partnere om temaer som f.eks. miljø, bæredygtighed og kulturforståelse.
- Nogle elever skal indgå i forløb med Nymarkskolens fast partnerskole i Bayern, og samarbejde om forskellige emner indenfor bæredygtighed og kulturforståelse. Under besøget skal eleverne bo hos hinanden og opleve ligheder og forskelle i familielivet på tværs af grænsen.
- Eleverne har mulighed for at knytte varige kontakter til andre unge, som gerne skulle understøtte elevens udvikling og fremme elevens selvforståelse som europæisk borger.
- Eleven skal igennem valgfaget blive bekendt med forskellige uddannelsesmuligheder på lokalt og globalt plan ved at at sammenligne egne muligheder med andres muligheder.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal lære blindskrivning med ti fingre og får kendskab til, hvordan man arbejder ergonomisk korrekt ved tastaturet.
Stk. 2:
- Eleverne skal øve deres skrivehastighed på pc eller tablet.
Stk. 3.
- Eleverne skal træne forskellige aspekter indenfor skriftligt og mundtligt udtryk - fx skriftlig og mundtlig fremlæggelse.
Mål
Kompetenceområde:
Kompetencemål:
- Eleven kan blindskrive med ti fingre.
- Eleven kan skrive hurtigere på tastaturet.
- Eleven kan bedre udtrykke sig skriftligt og mundtligt.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har grundlæggende viden om 10 fingersystemet, og om hvordan man arbejder
ergonomisk korrekt ved tastaturet. - Eleven kan skrive med 10 fingre uden at se på tastaturet.
- Eleven har viden om, hvordan man kan forøge sin hastighed ved træning.
- Eleven kan forøge sin hastighed på tastaturet.
- Eleven har viden om forskellige aspekter indenfor skriftligt og mundtligt udtryk.
- Eleven kan udtrykke sig mere sikkert i mundtlig og skriftlig fremlæggelse.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
Blindskrivning med 10 fingre: ca. 1 lektion pr gang.
Her anvendes programmet https://www.skrivhurtigt.dk/. Når eleverne har den grundlæggende færdighed bruges der også onlinespil til hastighedstræning. Der arbejdes især individuelt.
Progression måles ved programmets statistik. Eleven gemmer statistikken på screenshot og udskriver den til pdf, som afleveres på classroom.
For at opnå målene bedst muligt, skal der jævnligt trænes hjemme i 10-20 minutter - gerne hver dag.
Skriftligt og mundtligt udtryk. Ca. 1 lektion pr. gang.
Udgangspunktet er elevernes behov: Der vil ofte blive taget udgangspunkt i den enkelte elevs behov og eventuelle skoleopgaver. Men der kan også være fælles opgaver.
Arbejdsformen vil variere efter behov.
Oprettelse af kommunale valgfag, skoleåret 2021/2022. Svendborg Kommune.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven opnår kompetencer i formidling af idrætslige aktiviteter og bevidstgøres om egen rolle som træner/instruktør.
Stk. 2:
- Eleven undervises praksisnært med kortere teoretiske oplæg. Derudover skal eleven afprøve tilegnede færdigheder i et praktikforløb i en forening.
Stk. 3.
- Unge I Front skal give eleven en forståelse for, hvad det vil sige at være træner/instruktør i en forening, så de efterfølgende har lyst til at optage gerning som hjælpetræner i en forening.
Kompetenceområde: Undervisning af børn
Kompetencemål:
- Eleven kan igangsætte lege og aktiviteter, der er tilpasset børns udviklingstrin.
Færdigheds- og vidensmål: Lege og aktiviteters muligheder
- Eleven kan justere lege og aktiviteter, så disse målrettes et særligt fokus for børns udvikling.
- Eleven har viden om lege og aktiviteters muligheder for udvikling af forskellige parametre.
Færdigheds- og vidensmål: Børns udvikling
- Eleven kan justere lege og aktiviteter, så de passer til børns udviklingstrin.
- Eleven har viden om børns sansemotoriske og sociale udvikling.
Kompetenceområde: Trænerrolle
Kompetencemål:
- Eleven kan anvende værktøjer til aktivitetsudvikling og kan agere hensigtsmæssigt i formidling af idrætsaktiviteter.
Færdigheds- og vidensmål: Aktivitetsudvikling
- Eleven kan justere idrætslige aktiviteter, så disse fungerer efter hensigten.
- Eleven har kendskab til redskaber til aktivitetsudvikling og væsentlige faktorer af betydning for aktivitetsudvikling.
Færdigheds- og vidensmål: Underviserrollen og undervisningsprincipper
- Eleven kan igangsætte aktiviteter og har forståelse for sprogets betydning i den forbindelse.
- Eleven har viden om, hvilke centrale elementer, der har betydning for at blive en god træner/instruktør.
Kompetenceområde: Foreningspraktik
Kompetencemål:
- Eleven kan vurdere egne færdigheder i forhold til opgaven som træner/instruktør i en forening.
Færdigheds- og vidensmål: Foreningspraktik
- Eleven kan reflektere over egne erfaringer i praktikken og vurdere disse i sammenhæng med foreningskulturen.
- Eleven har viden om, hvilke krav og forventninger, der stilles til en træner/instruktør.
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal opnå viden og færdigheder, så de kan tage stilling til samfundet og dets
udvikling. Endvidere skal eleverne lære om sociale og kulturelle sammenhænge i Danmark
og ude i verden.
Eleverne skal forholde sig til demokratiske grundværdier med henblik på deres egen deltagelse i samfundet. Endvidere skal eleverne tilegne sig færdigheder og viden om mad, som bliver tilberedt ude i verden. De skal opnå færdigheder og erfaringer med fødevarer fra det pågældende land, så de kan eksperimentere med forskellige råvarer, og lære om sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed. Vi vil i undervisningen arbejde med forskellige lande og deres styreformer, om landets kultur og
Kompetenceområde: Sociale og kulturelle forhold
Kompetencemål:
- Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og
problemstillinger.
Færdigheds- og vidensmål: Kultur
- Eleven kan diskutere kulturs betydning for individer og kan finde eksempler på globale og
kulturelle problemstillinger. - Eleven har viden om kulturel globalisering.
Kompetenceområde: Måltid og madkultur
Kompetencemål:
- Eleven kan fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår.
Færdigheds- og vidensmål: Måltidskultur
- Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer.
- Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Vi vil i undervisningen lægge vægt på, at eleven både tilegner sig viden om vores eget
demokratiske samfund, men også om andre kulturer. Der skal arbejdes individuelt og i grupper, og eleverne skal ved fremlæggelser på klassen videregive deres viden til deres klassekammerater. Vi vil forsøge at få en aftale med Retten i Svendborg.
Godkendt i Skole og Uddannelse august 2017.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal i faget “Parat start mit ungdomsliv” udvikle kompetencer, som gør dem i stand til at håndtere de udfordringer, der kommer på rejsen fra barn til ung. Eleverne skal gennem praktisk arbejde, øvelser med kroppen i centrum og opgaver, der gør dem i stand til at prioritere og træffe beslutninger. Eleverne arbejder mod at føle, de har “Mod på livet”, og mod at blive robuste, så de kan klare de udfordringer, de vil møde.
Mål
Kompetenceområde: Vedholdenhed
Kompetencemål:
- At kunne takle udfordringer.
Færdigheds- og vidensmål: Selvstændigt arbejde
- Jeg kan arbejde selvstændigt og tage initiativ.
- Jeg ved hvordan, jeg løser en udfordring.
Færdigheds- og vidensmål: Personlig selvstændighed
- Jeg kan sige til og fra, modstå pres fra andre og gå andre veje, hvis jeg synes, det er det rigtige at gøre.
- Jeg ved, hvad jeg står for, og hvordan jeg finder ro i mig selv.
Færdigheds- og vidensmål: Praktisk selvstændighed
- Jeg kan styre min økonomi.
- Jeg ved hvordan man laver et budget.
Kompetenceområde: Sundhed
Kompetencemål:
- At kunne holde sig sund fysisk og mentalt.
Færdigheds- og vidensmål: Sund mad
- Jeg kan sammensætte en madplan ud fra sundhedskriterier.
- Jeg ved hvordan man laver sund mad inden for en budgetramme.
Færdigheds- og vidensmål: Sund krop
- Jeg kender til træningsformen yoga.
- Jeg ved hvordan man kan finde ro i sin krop.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleverne skal: lære at lave madplaner, handle ind og lave sund mad til studievenlige priser, kunne finde ro i en travl og presset hverdag og kunne strukturere deres tid, føle at de har et større kendskab til sig selv.
I samarbejde med erhvervsskolerne, vil vi lave praktisk arbejde omkring mad og økonomi. Vi vil arbejde med yoga, mindfullness og Milife for personlig udvikling.
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018.
Fagformål
Stk. 1:
- Med udgangspunkt i alsidigheden i bæredygtighedsbegrebet skal eleverne i valgfaget tilegne sig viden om klima og bæredygtighed. De skal ligeledes gøres i stand til at kunne debattere med hinanden og andre om emnet og opnå viden om, hvordan de gør deres egen skoles hverdag mere bæredygtig, og hvordan de i et større samfundsmæssigt
perspektiv kan rustes til at tage aktivt del i den bæredygtige omstilling af samfundet. Verdensmålene vil være en integreret del af valgfaget.
Mål
Kompetenceområde: Sprog, formidling og dialog
Kompetencemål:
- Eleven skal i samarbejde med andre lære om, hvordan tale, kommunikation og
formidling via forskellige medier er en vigtig spiller i bæredygtighedsdebatten. - Eleven kan udarbejde eksempler på tale, kommunikation og formidling til brug i
bæredygtighedsdebatten. - Eleven har viden om forskellige mediers rolle og betydning i bæredygtighedsdebatten.
Kompetenceområde: Energi, strategi og handling
Kompetencemål:
- Eleven skal i samarbejde med andre lære at lave ”hands-on” arbejde omkring
bæredygtig energi fungerer. - Eleven kan indhente viden om og vurdere de miljømæssige sider af bæredygtighed i
forhold til emner som affald, fødevarer, materialer m.m. - Eleven har viden om udvikling inden for energi- og bæredygtighedsstrategier.
Kompetenceområde: Innovation
Kompetencemål:
- Eleven skal i samarbejde med andre være med til at udvikle nye løsninger, der kan
skabe nye bæredygtige muligheder. - Eleven kan formidle og diskutere dilemmaer i bæredygtighedsdebatten.
- Eleven har viden om dilemmaer og mulige løsninger knyttet til forskellige bæredygtige
løsninger.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
Eleverne arbejder med:
- Energibegrebet – forskellige former for energi
o Vidensindhentning, modellering, afprøvning og formidling. - Fossile brændstoffer
o Vidensindhentning, afprøvning, modellering og formidling med fokus på CO2-udledning og drivhuseffekt. - Bæredygtighedsbegrebet – selvstændigt arbejde med fokus på løsninger omkring;
o Selvforsynende bæredygtig energi
o Bæredygtigt plastik og alternativer til plastik både i forhold til CO2-udledning og forurening af verdenshavene
o Bæredygtig madproduktion i forhold til både CO2-ledning og madspild
Bæredygtig tøjproduktion i forhold til både CO2-udledning og vandforbrug. - Dilemma-håndbog
o Gennem hvert forløb og opgave skal eleverne både i grupperne, og når de formidler til kammeraterne, diskutere dilemmaer indenfor de enkelte emner og udforme en lille bæredygtig håndbog med oversigt over dilemmaer og mulige løsninger.
Oprettelse af kommunale valgfag, skoleåret 2020/2021. Svendborg Kommune.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleverne skal udvikle deres indsigt i og forståelse for paralleller og forskelligheder mellem de forskellige verdensdele i et historisk, samfundsmæssigt og geografisk perspektiv.
Stk. 2:
- Eleverne skal gennem forskellige typer af kilder opnå en større indsigt i, hvordan man indsamler, undersøger, beskriver og bearbejder informationer om verdensdelene.
Stk. 3.
- I valgfaget Vi og Verden skal eleverne øge deres kendskab til og forståelse for ligheder og forskelle mellem Danmark og andre dele af verden.
Mål
Kompetenceområde: Historiebrug, kronologi og sammenhæng
Kompetencemål:
- Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger og kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt og globalt og har viden om historie i fortid og nutid.
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forløb ud fra historiske scenarier.
Kompetenceområde: Sociale og kulturelle forhold
Kompetencemål:
- Eleven kan tage stilling til forskellige forhold ift. sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om kultur og kulturbegreber.
- Eleven har viden om social differentiering.
- Eleven kan sammenligne sociale og kulturelle forhold lokalt og globalt.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven kan ud fra en basisviden om historiske, samfundsmæssige, sociale, kulturelle og geografiske forhold i forskellige dele af verden trække linjer bag ud og fremad ift. disse forholds påvirkning af mennesker og deres forhold i den nære og mere fjerne verden.
- Eleverne skal kunne indsamle viden, undersøge, forholde sig til kilder, beskrive information om de forskellige verdensdele og formidle denne viden for andre.
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal kunne koble genre, plot og opnå indsigt i forhold til historie og tema, gennemføre en overordnet analyse af litteratur, formidle sin læseoplevelse til andre samt udvikle læseteknik, læsehastighed og sproglig forståelse.
Stk. 2:
- Eleven skal via læsning, analyse og formidling indgå i et litterært fællesskab, der kombinerer læsningen, lytningen, samtalen om litteratur med gåture.
Stk. 3.
- I læseklubben skal eleven udvikle sine evner til læsning, litteraturindsigt, analyse og forståelse samt formidling af denne som grundlag for at udvide litterære indsigt og udvikle sine læsekompetencer inden for forskellige skøn- og faglitterære genrer.
Mål
Kompetenceområde: Læsning og fordybelse
Kompetencemål:
- Eleven har indsigt i litteraturens sammenhæng; litteraturhistorie, forfattere og tema, og
samtidig har en større sproglig forståelse, og forståelse for, hvad litteratur kan.
Færdigheds- og vidensmål:
- • Eleven har viden om forskellige litterære genrer inden for både fag- og skønlitteratur.
• Eleven kan læse, italesætte og forstå forskellige litterære genrebegreber.
• Eleven kan indgå i samtaler om litteratur.
Kompetenceområde: Læsehastighed og læseteknik
Kompetencemål:
- Eleven har stor læsehastighed på et højt niveau.
Færdigheds- og vidensmål:
- • Eleven har viden om læseteknik og læsehastighed.
• Eleven kan anvende læseteknikker der fremmer læsehastigheden.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven skal som minimum have basisviden om litteraturgenrer og have formidlet en læseoplevelse.
- I læseklubben vil der være tid og ro til at fordybe sig i en spændende bog, en novelle, digte, avisens genrer og forskellige former for faglitteratur. Litteraturen vil blive diskuteret på mange måder, både i klassen, i naturen og på gåture i lokalområdet. Der vil blive læst litteratur, der både udfordrer, provokerer og inspirerer, og læseoplevelser vil blive delt på holdet. Eleven vil stifte bekendtskab med forskellige læseteknikker.
Godkendt i Skole og Uddannelse juni 2018.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal i faget yoga lære kropslige færdigheder, få viden om og forståelse for fysisk aktivitet, opnå en større kropsforståelse samt øget kontrol over deres krop fysisk og psykisk.
Stk. 2:
- Eleven skal gennem praksis indgå i alsidige bevægelsessammenhænge, specifikke yogastillinger samt en bred variation af fysiske øvelser.
Stk. 3.
- I yoga skal eleven udvikle deres forståelse for og brug af kroppen til fysisk aktivitet og udvikling, så de opnår en større kropslig selvbevidsthed som grundlag for af forbedre sin egen fysiske og mentale sundhed.
Mål
Kompetenceområde: Udvikling af kropsbevidsthed
Kompetencemål:
- Eleven kan forstå kroppen som redskab til at forbedre ydeevnen både fysisk og psykisk.
Færdigheds- og vidensmål: Kropsforståelse og kropsbevidsthed
- Eleven kan gennem yoga forbedre sin kropslige og mentale velvære og ydeevne.
- Eleven har viden om, at de fysiske og mentale sider er forbundet med hinanden i en
helhed.
Kompetenceområde: Anvendelse af kropsbevidsthed og forståelse
Kompetencemål:
- Eleven kan agere kropslig bevidst og forbedre sin egen ydeevne fysisk og psykisk
Færdigheds- og vidensmål: Fysisk og psykisk ydeevne
- Eleven kan anvende sin viden til at forbedre sin kropslige og mentale velvære og ydeevne.
- Eleven har viden om bevægelse om fysiske øvelser og mental træning
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven skal som minimum have basisviden om kroppen og deltage i simple yogaøvelser.
- Eleven kommer til at eksperimentere med forskellige øvelser for at få en større forståelse for deres kropsmuligheder. Eleverne vil gennem undervisningen opleve, at de selv kan påvirke deres ydeevne fremadrettet både fysisk og psykisk. Der vil være en alsidig udøvelse af yoga, hvor meget vil være praksisorienteret og suppleret med teori og yogafilosofi.
Godkendt i Skole og Uddannelse august 2017.
Fagformål
Stk. 1:
- Eleven skal kende naturens cyklus.
Stk. 2:
- Eleven skal gennem praktiske opgaver og teoretiske oplæg opnå viden om grønne kulturteknikker, dyrkning af jorden og viden om pasning af planter
Stk. 3.
- Eleven skal kunne arbejde både praktisk og teoretisk med dyrkningen og pasningen af planterne.
Mål
Kompetenceområde: Naturkendskab og udeliv
Kompetencemål:
- Eleven kan dyrke jorden og passe planterne på forskellige årstider.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om naturen, årstiderne og disses præmisser.
- Eleven kan planlægge det praktiske arbejde og udføre opgaver i forbindelse med dyrkning og pasning.
Kompetenceområde: Materialer og redskaber
Kompetencemål:
- Eleven kan anvende forskellige redskaber og forskellige dyrkningsmetoder inden for
frugtavl.
Færdigheds- og vidensmål:
- Eleven har viden om forskellige faglige og tekniske termer i forbindelse med dyrkning af
frugttræer.
Læseplan (aktiviteter, arbejdsform og evt. overvejelser om progression):
- Eleven skal have basisviden om naturen og dens forskellige forhold.
- Eleven skal sammen med holdet være med til at etablere en ”demonstrations æbleplantage” nær skolen, der skal fungere som turistattraktion og undervisningsplantage med gamle danske sorter. Valgholdet skal involveres mest muligt i
dyrkning og pasning og således have en del praktisk arbejde ude i plantagen. - Der vil blive arbejdet med den teoretiske del på skolen og i plantagen. Eleverne vil således blive præsenteret for faglig og teknisk undervisning i grønne kulturteknikker, dyrkning af jorden og viden om pasning af planter.
- Eleven skal opleve, at vi i fællesskab kan skabe synlige materielle resultater og projekter.
Kontakt
Du kan komme i kontakt med en medarbejder i Skole og Uddannelse i åbningstiden.
Mandag | 09:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 15:00 |
Onsdag | 09:00 - 15:00 |
Torsdag | 10:00 - 16:30 |
Fredag | 09:00 - 14:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Vil du kontakte os digitalt, anbefaler vi, at du sender en sikker mail via Digital Post. Mails via Digital Post er krypterede, og må derfor gerne indeholde personfølsomme og fortrolige oplysninger.
Telefonisk
Du kan komme i kontakt med en medarbejder i Skole og Uddannelse i åbningstiden.
Mandag | 09:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 15:00 |
Onsdag | 09:00 - 15:00 |
Torsdag | 10:00 - 16:30 |
Fredag | 09:00 - 14:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Send en sikker mail
Vil du kontakte os digitalt, anbefaler vi, at du sender en sikker mail via Digital Post. Mails via Digital Post er krypterede, og må derfor gerne indeholde personfølsomme og fortrolige oplysninger.