Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller.

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Klima og bæredygtighed

Undervisning i klima og bæredygtighed

I Svendborg Kommune ønsker vi, at børn og unge i vores skoler lærer om klima og bæredygtighed, så de opbygger handlekompetence og forståelse for, hvordan man arbejder med bæredygtighed i praksis.

Nedenstående er et kort overblik over aktuelle tiltag der understøtter arbejdet med klima og bæredygtighed i undervisningen:

Den Grønne Rygrad

Svendborg Kommune har indgået en samarbejdsaftale med Den Grønne Rygrad, et projekt under Klimaambassaden, tænketanken Concitos undervisningsafdeling.

Den Grønne Rygrad har blandt andet kortlagt vores lokale Åben Skole tilbud med relevans for den grønne undervisning. Kortlægningen er samlet i et digitalt værktøj der giver lærerne bedre overblik og guider til de bedste lokale undervisningstilbud.

www.dengrønnerygrad.dk

Verden er vores

"Verden er vores” er udviklet i forbindelse med Landsstævne 2022. Det er et undervisningsforløb til udskolingen, der handler om klima, energi og bæredygtighed. ”Verden er vores” er bygget op af fire undervisningsspor med forskellige faglige fokusområder. Målet er blandt andet at inspirere unge til handling ved at udbrede hands-on viden om bæredygtig udvikling og energi.

Klima til læring og debat

Energiselskabet SEF, Vand og Affald, GO2Green, Tåsingeskolen og Svendborg Kommune har sammen udvikle et omfattende undervisningsmateriale, Klima til læring og debat, som stilles gratis til rådighed for alle skoler i Svendborg. Materialet består både af et undervisningskompendium med læring, opgaver samt en lang række dilemmaer – og af 4 pædagogiske værktøjskasser med solceller, vindmøller, datalogger, brændselsceller og termiske kameraer.

www.go2green.dk/klima-info

Grøn skole

Grøn Skole er Friluftsrådets undervisningsprogram for uddannelse i bæredygtig udvikling med natur, miljø og udeliv som centrale omdrejningspunkter. I Svendborg Kommune er følgende folkeskoler en del af Grøn skole: Tåsingeskolen, Ørkildskolen, Nymarksskolen, Issø-skolen, Rantzausminde Skole

www.groenskole.dk

Økologi

I Svendborg er målsætningen, at alle kommunale køkkener har Det Økologiske Spisemærke af bronze fra januar 2020. Det betyder, at 30-60% af al fødevareindkøb er økologisk.

For at blive certificeret skal køkkenet været registreret som produktionskøkken hos fødevarestyrelsen. På skoleområdet betyder det, at de skoler, som arbejder dagligt med LOMA også er certificeret med Det Økologiske Spisemærke af bronze.

Mange skoler arbejder ligeledes med økologi i madkundskab og i SFO´ens madproduktion.

Læs mere om Det Økologisk Spisemærke her: https://www.oekologisk-spisemaerke.dk/