Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller.

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Sagsbehandlingstider og gebyr for byggesager

Her kan du se vores aktuelle sagsbehandlingstider, servicemål og gebyrer for byggesagsbehandling.

Sagsbehandlingstider

Størstedelen af vores sager behandles inden for 12 uger.

Sagsbehandlingstiden beregnes fra det tidspunkt, du modtager besked om, at dit projekt er klar til sagsbehandling.

Sagsbehandlingstiden afhænger af, hvor fyldestgørende ansøgningen er, og hvor kompliceret byggesagen er.

Nedrivningssager sigter vi efter at kunne behandle inden for 14 dage.

Servicemål

Vi bestræber os på at overholde de servicemål, der er indgået som en aftale mellem KL og regeringen.

• Simple konstruktioner (sekundær bebyggelse, carporte, skure mv.) - 40 dage
  • Enfamiliehuse (enfamiliehuse, sommerhuse, rækkehuse mv.) - 40 dage
  • Industri, lagerbygninger og landbrug - 50 dage
  • Erhvervsbyggeri i én eller flere etager (kontor og lignende) - 55 dage
  • Boligbyggeri i flere etager - 60 dage

Gebyr

I Svendborg Kommune opkræver vi et gebyr for sagsbehandling af byggeprojekter, som er omfattet af byggeloven.

Timeprisen er 750 kr.

Prisen er vedtaget af kommunalbestyrelsen den 28. november 2022 og trådte i kraft pr. 1. december 2022. Den erstatter tidligere gebyrvedtægter. Gebyret bliver indeksreguleret den 1. januar hvert år.

Vi opkræver gebyr for følgende:

• Byggetilladelser
  • Nedrivningstilladelser
  • Dispensationer uden tilhørende byggeansøgning eller byggeanmeldelse
  • Principgodkendelser, hvor der er foretaget en egentlig sagsbehandling
  • Ibrugtagningstilladelser
  • Afslutning af byggeri, der kun kræver færdigmelding
  • Afslag på byggeansøgning eller dispensationsansøgning

Hvis du i løbet af processen trækker din byggeansøgning tilbage, vil vi opkræve gebyr for den tid, vi har brugt på byggesagsbehandling, før ansøgningen blev trukket tilbage.

Det er altid ejendommens ejer, der vil modtage gebyret for behandlingen af sagen.

Gebyret opkræves i to rater:

• 1. rate opkræves, når du får din byggetilladelse
  • 2. rate opkræves, når byggeriet lovligt kan tages i brug