Etablering eller ændring af kystbeskyttelse

Ejer du en grund ud til kysten, er det dit eget ansvar at beskytte din ejendom mod oversvømmelse eller erosion af kysten. Du skal søge om tilladelse, hvis du vil etablere eller ændre kystbeskyttelse.

Svendborg Kommune er begunstiget af en lang kystlinje på 180 km. Kystlinjen er dynamisk og ændrer konstant form og udstrækning.

Langs kystlinjen ses både tæt bebyggelse med faste kystbeskyttelsesanlæg, åben naturkyst uden anlæg præget af naturens frie udfoldelser og strækninger, hvor kystanlæg kan hindre den rekreative udnyttelse af kysten.

Hvad er kystbeskyttelse?

Kystbeskyttelse er anlæg eller tiltag, der har til formål at reducere risikoen for oversvømmelse eller erosion af kysten. Anlæggene kan være etableret både på land og ude i vandet.

Kystbeskyttelse kan eksempelvis være:

• Aktiv blød kystbeskyttelse som kystfodring, ralfodring og sandfodring
  • Passiv hård kystbeskyttelse som bølgebrydere, høfder, skråningsbeskyttelse, diger, spuns/højvandsmure, stormflodsbarrierer og sluser
  • Mobil højvandsbeskyttelse

Metoder mod erosion kan være fodring med eksempelvis sand/ral, bølgebrydere, høfder og skråningsanlæg.

Metoder mod oversvømmelse kan være diger, højvandsmure/spuns, stormflodsbarriere og sluser.

Hvad kræver tilladelse?

• Nyanlæg af kystbeskyttelse
  • Udvidelse af eksisterende kystbeskyttelse
  • Genopretning af eksisterende kystbeskyttelse (ved genopretning forstås genopførelse af kystbeskyttelse, som på grund af manglende vedligehold ikke længere har en kystbeskyttende funktion)
  • Renovering af eksisterende kystbeskyttelse (ved renovering forstås, at anlægget ændres med hensyn til opbygning, materialevalg eller dimension)
  • Vedligeholdelse af kystbeskyttelsesanlæg, som er anlagt før 1988 kan kræve en tilladelse. Kontakt os derfor.

Sådan søger du tilladelse

For at kunne behandle en ansøgning om tilladelse til kystbeskyttelse skal vi have en fyldestgørende skriftlig ansøgning med oplysninger om det ønskede projekt. Kommunens ansøgningsskema, som du finder herunder, skal således benyttes.

For at sikre en hurtig og smidig sagsbehandling skal ansøgningen som minimum indeholde følgende oplysninger:

• Kystbeskyttelsesmetode
  • Placering
  • Opbygning
  • Materialer
  • Dimensioner
  • Eventuel eksisterede kystbeskyttelse
  • Værdier, som ønskes beskyttet
  • Hvorvidt der søges beskyttelse om erosion eller oversvømmelse
  • Eventuelle samtykkeerklæringer
  • Anlæggets forventede levetid og til hvilken middeltidshændelse (50 år, 100 år..)
  • Linjeføring
  • Oversigtskort
  • Målsatte snittegninger med anlæggets opbygning og materialevalg
  • Gerne fotos af projektområdet
  • VVM-screening

Du har selv ansvaret for kystbeskyttelse

vær opmærksom på, at det er den enkelte lodsejers eller en kreds af lodsejeres eget ansvar at beskytte sig mod oversvømmelse eller erosion af kysten.