Kørsel for borgere med demens

Borgere, der bor i eget hjem og har en demensdiagnose, kan søge om hjælp til deres kørsel. Kørslen foretages af FynBus og kan bruges til fritidsformål, f.eks. besøg hos venner og familie, indkøb, kulturelle og sociale aktiviteter mv.

Du kan få bevilget kørsel, hvis du bor i eget hjem og har en demensdiagnose, som betyder, at du ikke selv er i stand til at køre bil eller anvende almindelige offentlige transportmidler.

Ordningen er et alternativ til den almindelige kollektive transport og kan f.eks. benyttes, når du skal besøge familie eller til fritidsaktiviteter.

Du kan få en ledsager med på rejsen, hvis du har svært ved at orientere dig eller har brug for støtte og hjælp til struktur under en aktivitet eller et familiebesøg.

Det er FynBus, som varetager kørslen, og kommunen, der visiterer til ordningen.

Du betaler selv en mindre del af kørslen, mens vi finansierer størstedelen. Prisen afhænger af turens længde, og du får derfor oplyst prisen, når du bestiller din tur.

Du bestiller selv dine ture hos FynBus via internettet eller telefon.

Du kan betale online, når du bestiller, via en månedlig faktura for de ture, du har kørt, eller kontant ved rejsens begyndelse.

Bemærk, at du kan opleve flere kunder i samme vogn. Derfor kan det være nødvendigt at køre en omvej.

• Det koster mindst 45 kr. og højst 170 kr. for en rejse.
  • Er din rejse på mere end 10 km., betaler du 4,50 kr. pr. ekstra km.
  • Ledsagerens tur vil være gratis. Der kan bevilges op til 15 timers ledsagelse om måneden.
  • Du får oplyst den nøjagtige pris, når du bestiller din rejse.

Skal du længere væk?

Ved kørsel længere væk fra Fyn, Langeland eller Ærø arrangeres togrejse, som du selv betaler for.

Ved tur med Ærøfærgen betaler du selv for færgebillet.

• Du køres til og fra stationerne.
  • Hvis der er ledsager med, betaler du for ledsagers færgebillet.

Sådan søger du

Download ansøgningsskemaet, som du finder her på siden, og udfyld alle de hvide felter. De grønne felter udfyldes af kommunen.

Du kan sende skemaet til os to måder:

1. Digital Post (e-boks) - se vejledning i ansøgningsskemaet
  2. Printet ansøgningsskema til Trafik og Infrastrukturs Mobilitetscenter på trafik@svendborg.dk eller til Svendborgvej 135, 5762 Vester Skerninge

Når du sender din ansøgning via Digital Post, behøver du ikke underskrive. Selve afsendelsen gælder som underskrift.

Vær opmærksom på, at du selv skal oplyse alle nødvendige oplysninger om din sag.

Det er dig, der skal sørge for, at alle oplysninger er korrekte.

Sådan bestiller du din tur

Du kan bestille din tur online eller via telefon.

Bestil via FynBus.flextrafik.dk eller appen Flextrafik.

FynBus.dk/Flexbestilling finder du en vejledning til brug for online bestilling.

Hvis der ikke er ledsager med på rejsen, kan du bestille turen op til 14 dage før og på hverdage indtil 2 timer før.

Via telefon

Ring på 63 11 22 55 og tryk på 1.

Du kan ringe alle hverdage kl. 07.00-19.00 og i weekenderne og i helligdagene kl. 08.00-18.00.

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål eller vil du vide mere om kørselsordningen, kan du kontakte medarbejderne i Demenscenter Sydfyn på telefon 21 47 65 17.

Du kan få hjælp til udfyldning af både ansøgningsskemaet og bestilling af kørsel i Demenscenter Sydfyn, Hulgade 9, 5700 Svendborg.

Du kan også kontakte Flextrafik på tlf. 63 11 22 55.

Du kan læse mere om Flextrafik på FynBys/flextrafik