Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Aldersro Plejecenter

På Aldersro Plejecenter finder du både ældreboliger, demensboliger og gæsteboliger. Vi har også et dagcenter, hvor vi værner om traditioner som jul og påske og har fælles arrangementer.

Om Aldersro

Aldersro består af 58 ældreboliger, 8 demensboliger, 16 gæstepladser og et dagcenter. Vi ligger i et lukket kvarter væk fra støj og alligevel tæt på motorvejsforbindelsen til Odense.

Aktivitetscenter

Der er dagcentertilbud tilknyttet ældreboligerne og borgere udefra. I dagcentret værner vi om traditioner, såsom jul, påske, Sankt Hans aften, høstfester, Mortens aften osv. Der er ofte musik og fælles arrangementer, der er også ture ud af huset. Der er tilhørende gårdhave i forbindelse med dagcenteret.

Borgere, der bor i ældreboligerne på Aldersro, er automatisk visiteret til at måtte komme i aktivitetscentret.

Borgeren i centrum
På Aldersro gør vi meget ud af at have borgeren i centrum i tæt samarbejde med pårørende. Vores personale arbejder ud fra en rehabiliterende indsats for at styrke og bevare borgernes ressourcer længst muligt.

 

Aldersro Plejecenter
Foto af Aldersro Plejecenter set udefra
Fotografi © Mads Claus Rasmussen

Om boligerne

Alle vores boliger har: 

  • Stue
  • Tekøkken med køleskab og to kogeplader
  • Et dobbelt klædeskab
  • Et dejligt stort badeværelse
  • Hver bolig har et lille kælderrum
  • Boligerne er ikke møbleret
  • Udendørs er der svalegang med plads til havemøbler
  • Adgang til aktivitetshus/drivhus
  • Antennestik til fællesantenne
  • Telefonstik

 

Ældreboliger
Boligstørrelse: 71- 81 m2
Husleje: kr. 4.982,44 - kr. 5.403,49
Indskud: kr. 12.600 - kr. 12.800

Du kan ansøge om en ældrebolig hos os på borger.dk


Demensboliger 
Boligstørrelse: 59 -71 m2
Husleje: kr. 4.140,34 - kr. 4.982,44
Indskud: Kr. 11.775

Vi har 8 demensboliger på Aldersro, som alle er specialiserede plejeboliger, som hjælper og giver tryghed for borgeren.

Gæsteboliger
Til Aldersro er der tilknyttet gæsteboliger, hvor vi har 16 pladser, som pårørende kan benytte. 
Kontakt en af vores medarbejdere, hvis du som pårørende er interesseret i en gæsteplads. 

Indflytning

Når man flytter ind på Aldersro Plejecenter er det rigtig godt, hvis lejligheden er indrettet med de møbler og de ting, som er betydende for borgeren – så vil borgeren hurtigere falde til i boligen.

Vi er meget interesseret i et godt samarbejde med borgeren og pårørende, så vi alle kan gøre det bedst muligt sammen.

Borgeren tilbydes en servicepakke, som koster kr. 1.100,- pr. måned. Servicepakken betaler den kolde forplejning, leje af linned, rengøringsmidler, aktiviteter m.v.

Den varme mad leveres fra Det Gode Madhus, hvor borgerne bestemmer hvad de ønsker at spise. Personalet er behjælpelig med bestilling af dette.

Borgeren underskriver en fuldmagt, så beløbet til servicepakker og den varme mad fra Det Gode Madhus betales via træk i social pension.

Hverdagslivet

På Aldersro prioriterer vi borgerenes hverdagsliv, således at borgerne udnytter de ressourcer, de har og borgerne kan leve et hverdagsliv. Aktiviteter planlægges med udgangspunkt i det gode hverdagsliv og den enkelte borger, både inde og ude.

Vi har en duocykel og en rickshawcykel som pårørende og frivillige kan benytte i nærområdet, sammen med borgerne.

Borgerne er med til at vælge mad, der tilberedes i afdelingen og nogle er med til at fremstille dette, f.eks. frokost/salat og bagværk. Pårørende er også velkomne til at deltage i dette.

I forbindelse med demensboligerne er der anlagt en lukket have med bålplads, aktivitetsredskaber og et drivhus.

Plejecenterråd

Vedtægter for plejecenterråd på plejecentre i Svendborg Kommune

 

1. Navn og hjemsted               

Rådets navn er "Plejecenterråd på plejecentre i Svendborg Kommune."

Plejecenterråd, er et partipolitisk neutralt samarbejdsorgan, har hjemsted i Svendborg Kommune, og tilknyttet et specifikt plejecenter.

 

2. Lovgrundlag 

I henhold til lov om social service Kap. 5, § 16:

Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at brugerne af tilbud efter denne lov får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene. Kommunalbestyrelsen fastsætter skriftlige retningslinjer for brugerindflydelsen.

                       

3. Formål               

Plejecenterråd er en måde at styrke samskabelse af kvalitet og trivsel på plejecentret. En forudsætning for et godt og værdigt ældre liv er, at man som beboer og pårørende på plejecenter har mulighed for at udøve

indflydelse på sin hverdag og på de værdier, normer og prioriteringer, der praktiseres på plejecentret.

Plejecenterrådet skal bidrage til at fremme det lokale demokrati på plejecentret og sikre, at såvel beboere og pårørende som lokalsamfund involveres i beslutninger, der påvirker deres liv og hverdag.

Plejecenterrådet kan fremme sammenhængskraften og være en konstruktiv inspiration, som kan bidrage med perspektiver og drivkraft og således være med til at sikre åbenhed og lokal involvering på landets

plejecentre.

Konkret kan plejecenterrådet gennem dialog med og anbefalinger til den lokale ledelse medvirke til:

  • At understøtte et værdigt liv som beboer på plejecentret
  • At skabe et godt hverdagsliv på plejecentret til gavn for beboere, pårørende og medarbejdere
  • At øge sammenhængskraften i lokalområdet gennem systematisk dialog mellem plejecenter og repræsentanter fra lokalsamfundet.

Social- og Sundhedsudvalget ønsker at skabe et beslutningsforum for dialog mellem brugere, pårørende, det lokale erhvervs- og kulturliv og Svendborg Kommune.

Ved at inddrage det lokale erhvervs- og kulturliv får det enkelte plejecenter muligheder for at styrke samskabelse i lokalområdet. Ved at etablere plejecenterråd kan vi være med til at skabe et stærkt fundament for det lokale liv. Et plejecenterråd vil skabe samarbejde, samhørighed og mulighed for udvikling i nærmiljøet og understøtte masterplanens mål om, at Fremtidens ældre liv skaber vi sammen.

 

Det er grundlæggende i det brede samarbejde, at vi finder de bedste løsninger for beboere på plejecentre. For at sikre veldrevne og attraktive plejecentre, er ældreområdet forpligtet til og afhængige af at inddrage beboere, pårørende, frivillige og lokalsamfund i beslutninger for retningen på plejecentret. Et plejecenterråd kan være en mulighed for at systematisere og sikre samarbejdet med en bred gruppe af interessenter. Plejecenterrådene skal have en betydende stemme, når dagligdagen og mulighederne på det enkelte plejecenter skal besluttes.

Ved at etablere en fast struktur som et plejecenterråd er, sikrer vi kontinuerligt fokus på, at vi skal samarbejde. Et plejecenterråd er et forpligtende samarbejde, hvor nye ideer og tanker kan opstå.

Formålet med et bredere funderet plejecenterråd er kvalitetsudvikling og innovation på de enkelte plejecentre. Hvor fx det lokale foreningsliv kan tænke alternative løsninger med bygninger, events, opvisninger osv. til gavn for både borgere i nærmiljøet og beboere på plejecentret.

 

4. Arbejdsområder

Plejecenterrådet beskæftiger sig med emner, der er relevante for kvalitet og trivsel. Plejecenterrådet er ikke ansvarlig for kontrol, tilsyn og regelgennemgang.

Plejecenterrådet beskæftiger sig blandt andet med følgende emner:

  • Kvalitet og udvikling
  • Beboernes mulighed for selvbestemmelse og indflydelse
  • Samarbejde med pårørende
  • Plejecentrets værdier og kultur
  • Hverdagsaktiviteter og måltider

Herudover kan rådet identificere andre relevante emner.

Plejecenterrådet kan ikke få indflydelse på emner forbeholdt lederen, fx konkrete personaleforhold. Det ligger også uden for plejecenterrådet domæne at indstille til ansættelse og afskedigelse af både leder og medarbejdere.

Kompetencer, der efterspørges i et plejecenterråd, er først og fremmest lysten til at skabe og udvikle kvalitetsplejecentre med gode tilbud, nærvær og omsorg. Et plejecenterråd skal støtte plejecentrets ledelse i at drive et fagligt og professionelt plejecenter.

Derudover lysten til at tænke nyt og kreativt i plejecentrets nærmiljø. Ældreområdet vil gerne, og har brug for, kreative og nytænkende muligheder og ideer.

Det er ikke et krav at medlemmer af rådet besidder sundhedsfaglige kompetencer. Det er netop forskelligheden, andre kompetencer og ”andre øjne” på et plejecenter, der skal højne kvaliteten.

Plejecenterrådet spiller en vigtig rolle, når der skal ansættes ny leder på plejecentret, hvor rådet er repræsenteret med en deltager.

Plejecenterrådet har ellers ikke indflydelse på personaleforhold, ansættelser og afskedigelser af medarbejdere.

    

5. Sammensætning          

Der etableres ét plejecenterråd på hvert plejecenter. Plejecenterrådet sammensættes fx således:

  • 1-2 beboere til rådet
  • 1-2 pårørende til beboere på plejecentret
  • 1 medarbejderrepræsentant
  • 1 repræsentant udpeget af kommunens seniorråd
  • 1-2 repræsentanter fra civilsamfund eller foreningsliv i lokalsamfundet
  • 1-2 repræsentanter fra det lokale kulturliv eller erhvervsliv
  • Sektionsleder for plejecentret

 

6. Virke

Der afholdes minimum 4 årlige møder i plejecenterrådet samt et årligt fællesmøde, hvor beboere og pårørende inviteres til dialog om hverdagen på plejecentret. Herudover kan plejecenterrådet selv foranstalte yderligere møder eller aktiviteter, fx arrangementer for beboerne og lokalsamfundet.

Plejecenterrådet er beslutningsdygtigt, når mere end halvdelen af medlemmerne er til stede. Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

Medlemmerne kan kun deltage i plejecenterrådets beslutninger, når de personligt er til stede.

Der føres beslutningsreferat over plejecenterrådets beslutninger. I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede. Den lokale ledelse kan stå for udarbejdelse af dagsorden og referat, hvis opgaven ikke kan varetages af andre i plejecenterrådet.

 

7. Valg, valgbarhed og udpegning

Plejecenterrådets medlemmer vælges eller udpeges for en 2-årig periode:

Pårørende og beboere vælges så vidt muligt af beboerne. Valgbare er alle beboere på plejecentret og alle pårørende til beboere på plejecentret. Lederen af plejecentret indkalder til valgmøde, hvor valget foregår. Beboere har hver to stemmer (en eventuel værge kan stemme på beboerens vegne). Hver beboer kan stemme på henholdsvis en beboerrepræsentant og en pårørenderepræsentant. Så vidt muligt skal der på valgmødet vælges suppleanter for beboere og pårørenderepræsentanter. En pårørende, hvis beboer fraflytter plejecentret eller afgår ved døden i perioden, kan blive siddende i rådet perioden ud, men kan ikke genopstille efter perioden.

 

Medarbejderrepræsentanten vælges af medarbejderne. Alle fastansatte medarbejdere er valgbare. Alternativt kan det besluttes, at medarbejderrepræsentationen udgøres af tillidsrepræsentanten eller

arbejdsmiljørepræsentanten.

Seniorrådet udpeger selv en repræsentant til plejecenterrådet.

Repræsentanter fra civilsamfundet/foreningslivet, erhvervsliv og kulturliv udpeges af plejecenterledelsen. Administrationen i kommunen bør være behjælpelig med at identificere relevante repræsentanter og rette

henvendelse til disse samt eventuelt annoncere efter kandidater i lokale medier.

Udtræder et medlem af rådet i utide udpeges eller vælges et nyt medlem, jf. ovenstående procedure.

Hvis det ikke kan lade sig gøre at rekruttere repræsentanter inden for hver kategori, jf. punkt 5, kan plejecenterrådet etableres med færre medlemmer.

Medlemskab af plejecenterrådet er frivilligt og ulønnet. Der udbetales ikke diæter, vederlag eller kørselsgodtgørelse til rådsmedlemmer for deltagelse i rådets aktiviteter.

 

8. Konstituering

Plejecenterrådet konstituerer sig på det første møde og vælger formand og sekretær.

Plejecenterrådet udarbejder sin egen forretningsorden, der bør beskrive:

  • Mødernes varighed
  • Mødested
  • Procedure for ekstraordinære møder
  • Retningslinjer for udarbejdelse af dagsorden
  • Retningslinjer for udarbejdelse af referat og udsendelse
  • Hvordan der foretages ny konstituering, hvis formanden udtræder i en valgperiode

 

9. Økonomi

Plejecenterrådet har ikke selvstændig økonomi. Udgifter til mødeafholdelse og eventuelle arrangementer afholdes inden for plejecentrets økonomiske ramme.

 

10. Ikrafttræden               

Nærværende vedtægter er lavet pga. af Social-og Sundhedsudvalget beslutning om implementering af plejecenterråd pr. 1. januar 2024.  

Tilsyn og smileys

Plejecenteret er underlagt tilsyn af forskellige myndigheder.

Hvert år kommer der uanmeldt tilsyn ved embedslæge, som vurderer om Plejecenteret lever op til gældende krav fra sundhedsstyrelsen.

Hvert år kommer der uanmeldt tilsyn ved Svendborg Kommunes myndighedsafdeling, som vurderer Plejecenteret ud fra Sundhedsstyrelsens krav.

Hvert år inviteres borgere og pårørende til et dialogbaseret møde, hvor man kan drøfte forskellige emner der knytter sig til hvordan borgere og pårørende oplever Aldersro Plejecenter.

Vi er underlagt krav om hygiejne og forsvarlig omgang med fødevarer, således at det lever op til Fødevarestyrelsens krav og kan således få uanmeldt besøg når som helst at fødevarestyrelsen ønsker at kontrollere det. Der udfærdiges en rapport efterfølgende med en smiley. Alle afdelinger på Aldersro Plejecenter har elite smiley.

Kontakt Aldersro

Aldersro Plejecenter
Aldersro 2 st.
5700 Svendborg

Sektionsleder Marianne Fabricius tlf. 62 23 66 74. 

Døgntelefon: 30 17 51 44.

Sygeplejersker: 62 23 66 75

Ældreboliger
Tlf. 62 23 66 77

Demensboliger
Aldersro 8, 1. sal: 62 23 66 83

Gæsteboliger
Aldersro 8, stuen: 62 23 66 81
Aldersro 8, 2. sal: 62 23 66 85

Aldersro Dagcenter
62 23 66 79
Åbningstider: Hverdage kl. 10.00 - 15.00.