Støtte til køb af handicapbil

Du kan søge kommunen om støtte til en handicapbil samt tilskud til indretning af handicapbilen.

Hvem kan søge om støtte til køb af handicapbil?

Hvis du har et varigt fysisk eller psykisk handicap, som i høj grad forringer din evne til at færdes, kan du søge kommunen om støtte til en handicapbil samt tilskud til indretning af handicapbilen.

Alle behandlingsmuligheder skal som udgangspunkt være udtømte, før din funktionsnedsættelse kan betragtes som varig.

Der kan søges om støtte til køb af handicapbil til både børn og voksne.

Betingelser for at få støtte til køb af handicapbil

Din funktionsnedsættelse skal være af en så væsentlig grad, at du er afhængig af en bil for at;

• fastholde et arbejde, der giver dig en væsentlig indkomst
  • gennemføre en uddannelse, der sigter mod et erhverv
  • deltage i daglige aktiviteter

Vi laver en helhedsvurdering af dit helbred, dine sociale forhold, din evne til at færdes og dit daglige behov for kørsel.

I vurderingen lægger vi vægt på, at du har en væsentlig nedsat gangfunktion, og der ikke er mulighed er for at behandle eller genoptræne. Vi ser også på, om der er andre muligheder for at tilgodese dit kørselsbehov. Det kan for eksempel være ved hjælp af hjælpemidler, offentlig transport eller kørselsordninger for personer med et handicap.

Sådan søger du om støtte til handicapbil