Høreområdet
Har du vanskeligheder med at høre? Så kan Hørehuset hjælpe dig. Læs mere her.
Har du svært ved at høre?
I Hørehusets telefontid tilbyder Hørekonsulenterne telefonisk råd og vejledning til borgere med høretab og/eller hørevanskeligheder som fx tinnitus, Meniére eller lydoverfølsomhed. Hørekonsulenterne kan i telefonen guide borgeren vej rundt i systemet, men kan ligeledes give en tid til Hørehusets generelle ydelser. Pårørende, støttepersoner eller fagpersonale er ligeledes velkomne til at henvende sig.
En henvisning er ikke nødvendig for at kontakte Hørehuset i telefontiden, men for at hørekonsulenterne kan give den rette vejledning kan indhentning af yderligere informationer i nogle tilfælde være nødvendigt.
Tale- og hørehuset i Svendborg Kommune
I Tale- og Hørehuset tilbydes der udredning, undervisning, vejledning og rådgivning til borgere i Svendborg Kommune. Du kan læse mere om, hvordan du henvender dig og hvilke områder konsulenterne kan hjælpe med under de øvrige menuer.
Hjælp til høreapparater
Har du fået konstateret en hørenedsættelse ved en praktiserende ørelæge, kan lægen henvise dig videre til enten privat eller offentlig høreapparatbe-handling.
Det er dit eget valg, om du vælger privat eller offentlig høreapparatbehand-ling, og det kan derfor være en god idé at sætte dig ind i forskellene. På de offentlige høreklinikker kan man forvente gratis høreapparatbehandling uden egenbetaling, hvor man ved valg af privatforhandler kan forekomme egen-betaling på køb af høreapparater, justering af lyden i høreapparaterne samt ved eventuelle reparationer, ændringer eller udskiftninger af propperne til høreapparaterne. Det kan dog variere meget fra butik til butik og det er derfor vigtigt at spørge ind til senere betalinger, hvis man vælger at købe høreapparaterne privat. Den helt store fordel ved privat høreapparatbehand-ling er den betydelig kortere ventetid på udlevering og efterjustering af hø-reapparaterne end ved de offentlige høreklinikker.
Er du i tvivl om hvilken høreapparatbehandling, der vil være god for dig, er du meget velkommen til at kontakte hørekonsulenterne i Tale- og Hørehuset eller læse mere på Region Syddanmarks hjemmeside.
Batterier til høreapparater og høreapparats fjernbetjeninger udleveret ved en offentlig høreklinik skal bestilles hos Oticon. Her kan du ligeledes bestille slange, såfremt at dine høreapparater er forsynet med udskiftelig slange (se mere om høreapparatsmodellerne og vedligeholdelse på www.hørerehab.dk) Batterier og slanger er gratis og du vil modtage din bestilling med posten efter ca. 14 dage.
Der er flere måder, hvorpå du kan bestille dine batterier, slanger mm.:
Via Bestillingsseddel: Du kan hente en fysisk bestillingsseddel i Hørehuset. Bestillingsseddelen udfyldes og sendes efterfølgende i en lukket kuvert til Oticon. Følg anvisningen på bestillingssedlen.
Via Email: Send en Email til Oticon med dit navn, adresse, personnummer og bestilling. Emailen sendes til batterier@oticon.dk
Via Telefon: Ring til Oticon og de hjælper med din bestilling. Telefonerne er åbne på hverdage mellem kl. 8-16, men der er oftest kortest telefonkø om eftermiddagen. Telefonnummer: 3226 9098
Du kan bestille batteri og slanger ved at:
- Ringe til Oticon på 39 17 74 44 mandag - fredag fra kl. 9.00-16.00
- Bestille via hjemmesiden www.oticon.dk
Batterierne sendes direkte til din bopæl indenfor få dage.
Oplever du, at lyden pludselig er forsvundet eller er blevet svagere i høreap-paratet, kan du prøve følgende:
Skifte batteriet. Vær opmærksom på batteriernes udløbsdato (se bagside af batteripakken) samt om batteriet vender rigtigt (plussiden skal vende opad).
Skift eller rengør høreapparatets slange og/eller filter og sørg for, at der ikke er vand heri.
Rengøring af øreprop og sørg for at alle kanaler og huller er fri for vand, da selv en lille dråbe kan blokere for lyden.
Sørg for at dine ører er fri for ørevoks - konsultér evt. egen læge/ørelæge. Er ovennævnte forsøgt uden forbedring, kan du bestille en tid hos teknikeren på Høreklinikken (tlf. 65 41 25 36) eller tage kontakt til Tale- og Hørehuset. Du må også gerne sende høreapparatet ind til reparation (se næste afsnit).
Hyl i høreapparatet skyldes ofte utætheder omkring proppen, ørevoks i øret eller høreapparatets indstilling. Du bør derfor i første omgang kontrollere, at høreapparatet sidder korrekt i øret og rengøre propper, filtre samt slanger. Det er ligeledes en god ide at få undersøgt om øregangen er stoppet til med ørevoks.
Hvis ikke ovenstående hjælper bør du kontakte den høreklinik eller private høreapparatforhandler, hvor du har fået høreapparatet udleveret.
Kontakt den høreklinik eller private høreapparatforhandler, hvor du har fået høreapparatet udleveret.
Det er muligt at finjustere lyden i høreapparatet, så det passer til dit daglige behov. Det er derfor almindeligt, at høreapparater justeres løbende efter-hånden, som du vænner dig til lyden, bruger høreapparaterne i forskellige lyttesituationer samt hvis din hørelse ændrer sig. Eventuelle knapper på hø-reapparatet kan ligeledes aktiveres og deaktiveres efter dine behov og det er ofte muligt at oprette flere lytteprogrammer, som fx et teleslyngepro-gram.
Ved behov for justering af dit høreapparat skal du kontakte den høreklinik eller private høreapparatforhandler, hvor du har fået høreapparatet udleve-ret.
Hvis du har udfordringer med at din telefon ikke længere er forbundet med dine høreapparater, kan du prøve følgende:
- Slet parringer i bluetooth-indstillinger eller for iPhone: indstillinger > tilgængelighed > høreapparater.
- Sluk herefter for bluetooth i indstillinger > bluetooth. Herefter skal du slukke din telefon helt og starte den igen.
- Tænd for bluetooth og dine høreapparater skal nu parres på ny. Det-te gøres ved at slukke dine høreapparater og tænde dem igen (enten åbne batteriskuffen eller kortvarigt placere dem i opladeren).
Du skal nu søge efter dine høreapparater på telefonen:
- For Android: Indstillinger > Bluetooth > Søg.
- For iPhone: Indstillinger > tilgængelighed > Høreapparater > MFi Hø-reapparater.
- Tryk på dine høreapparater og tryk herefter ”Dan par”.
Hvis det mod forventning stadig ikke fungerer, kan det være en idé at tjekke for softwareopdateringer til telefonen og evt opdater disse. Ellers kan Tale- og Hørehuset kontaktes for personlig hjælp.
Der er 4 års garanti på dit høreapparat gældende fra den dato, hvor dit hø-reapparat er udleveret på Høreklinikken eller hos den private høreapparat-forhandler. Går dit høreapparat i stykker, kan du derfor gratis få repareret det hos høreapparatfirmaet.
Ønsker du at sende høreapparatet til reparation, skal du oplyse dit navn, adresse, CPR-nr. og telefonnummer. Vedlæg også en lille beskrivelse af, hvad der er galt med dit høreapparat (Fejlbeskrivelse).
Er du i tvivl om høreapparaterne skal reparation, kontakt Tale- og Hørehuset eller dit høreapparatsfirma. Firmaerne kan ligeledes kontaktes ved spørgs-mål om reparation og apps.
Når garantien udløber, er du igen berettiget til tilskud til høreapparater. Du er derfor velkommen til at kontakte din Høreklinik eller privatforhandler med henblik på udlevering af nye høreapparater.
Høreapparatet kan ikke altid afhjælpe alle hørevanskeligheder og det er derfor en god ide at være opmærksom på hvor og hvordan man taler sammen. Nedenfor ses råd til god kommunikation i hverdagene og det kan være en fordel, at du deler disse råd med dine nærmeste samtalepartnere.
Vær opmærksom på dine omgivelser:
- Reducer baggrundsstøj. Hvis ikke dette er muligt, så placér dig så langt væk fra støjkilderne, som du kan komme til.
- Reducer afstanden mellem dig og din samtalepartner.
- Tal ikke på tværs af rum eller med ryggen til hinanden.
- Tal helst sammen et sted med god belysning – så kan du se mundbevægelser og kropssprog, som kan lette din taleforståelse.
- Skal du til et vigtigt møde eller en længere samtale, kan det være en god ide at medbringe en ”tolk” eller et par ekstra øre, som du kan spørge efter samtalen.
- I nogle biografer, teatre, offentlige bygninger mm er der teleslynger til rådighed. Er der teleslynge, så prøv evt. om du hører bedre på høreapparatets teleslyngeprogram.
Orienter din samtalepartner om:
- at du har en hørenedsættelse – så de bedre kan støtte og forstå dine behov
- at de skal få din opmærksomhed, før de begynder at tale til dig – på den måde kan du se på dem og have fokus på det, de siger fra starten
- at du bedre kan høre, hvis de taler tydeligt med normal stemmestyrke og evt. lidt langsommere tempo. Du kan hjælpe andre indirekte, ved selv at tale tydeligt og langsomt. Vær opmærksom på at det ikke hjælper at folk råber
- at du kan have behov for gentagelser eller omformuleringer, hvis der er noget, du ikke forstår eller hører første gang
- at de så vidt muligt skal tale én ad gangen
- at de skal konkretisere eller anvend detaljer, når de formulerer sig. Fx er ”Kører bussen til Nyborg?” nemmere at høre end ”hvor kører bussen hen?”
- at kommunikation tager tid. Undgå derfor at give vigtige informationer i stressede situationer.
Oplever du at ovenstående råd ikke hjælper dig til at høre bedre, er du velkommen til at tage kontakt til Hørekonsulenterne, da de måske kan hjælpe dig videre.
Tinnitus er ”opfattelse af lyd, der ikke stammer fra en lydkilde uden for ho-vedet” og kan skyldes mange ting. Den mest hyppige årsag til tinnitus er høretab som følge af støj og/eller alderdom, hvor hårcellerne i det indre øre (cochlea) er blevet beskadiget. Når hårcellerne knækker, sender de et signal til hjernen, selvom der ikke er en lyd udefra. Fordi hjernen ikke kan se, at der er tale om fejlsignaler, registreres signalet, og man hører det som lyd (tinnitus).
Fakta omkring tinnitus:
- Mellem 40-50% har oplevet tinnitus i kortere eller længere tid
- Cirka 16% af den voksne befolkning oplever tinnitus næsten konstant
- Tinnitus giver ikke høretab – din hørelse tager ikke skade af lyden
- Tinnitus er individuel – den lyder forskellig fra person til person
- Tinnitus og stressniveau følges ad
- Tinnitus er ikke arveligt
- Tinnitus er et symptom – ikke en sygdom!
At arbejde med sin tinnitus er meget individuelt, og det er ikke nødvendigvis det samme, der virker for alle. Fælles er dog, at der arbejdes med at sorte-re tinnituslyden fra, hvilket kan være en lang proces, der kræver hårdt arbejde.
Da det (meget sjældent) ikke er muligt, at fjerne tinnitus medicinsk eller kirurgisk, består arbejdsprocessen i at mindske oplevelsen af tinnitus, de medvirkende/forværrende faktorer, der kunne være samt det den følelses-mæssige reaktion på tinnitus. Dette arbejdes der med ud fra nedenstående aspekter:
- Mentalt overskud
- Ændring af opmærksomhed
- Fysisk velbefindende
Oplever du vanskeligheder med din tinnitus, og ønsker du mere information herom, så kontakt hørekonsulenterne i Hørehuset.
Høretekniske hjælpemidler
Det kan for nogle høreapparatbrugere være nødvendigt at supplere med andre høretekniske hjælpemidler, da veltilpassede høreapparater og god høretaktik er ikke altid er tilstrækkeligt for at kunne høre i hverdagene. Hø-retekniske hjælpemidler findes på en lang række områder, bl.a. mht. fjern-syn, telefon, ringeklokke mm. Er du interesseret i at høre nærmere og eventuelt afprøvning af høretekniske hjælpemidler er du velkommen til at tage kontakt til Hørekonsulenterne i Hørehuset.
Har du netop fået nye høreapparater anbefaler vi at du har vænnet dig til lyden i apparaterne inden du prøver høretekniske hjælpemidler. Dette gøres for at du bedre kan finde den rigtige løsning.
Et CI består af en udvendig og en indvendig del:
Den udvendige del ligner et almindeligt høreapparat og omfatter en mikro-fon, en lille computer (taleprocessor) samt en sender (transmitter). Når ly-den opfanges af mikrofonen, omdannes den til elektriske signaler i talepro-cessoren, som via ledningen sender signalerne til transmitteren.
Transmitteren sidder fast på siden af hovedet med en magnet, der er ope-reret ind under huden.
Den indvendige del, implantatet, opereres ind. Implantatet består af en afle-der og en række elektroder, der placeres i øresneglen (cochlea). De før-nævnte elektriske impulser sendes via elektroderne til hørenerven og videre op til hjernen, som opfatter signalet som værende ”lyd”.
Styrken og karakteren af denne ”lyd” opfattes dog meget forskelligt fra person til person, og giver derfor den CI-opererede en anden form for hø-relse end tidligere. Det kan tage lang tid at lære at bruge denne nye hørelse og nogle oplever endda ikke væsentlig forbedring efter operation. Derfor tilbyder hørekonsulenterne i Hørehuset undervisning i genoptræning af hørel-sen til alle CI-opererede i Svendborg Kommune.
Kontakt
Er du indstillet til en CI-forundersøgelse på audiologisk afdeling bliver du au-tomatisk kontaktet af en hørekonsulent fra Hørehuset.
Er du ikke indstillet til forundersøgelse, og blot ønsker yderligere information, kan du kontakte hørekonsulenterne.
Har du en aftale med en af vores talekonsulenter, skal du møde op i Tale- og hørehuset i Svendborg.
Mød op (efter aftale)
Har du en aftale med en af vores talekonsulenter, skal du møde op i Tale- og hørehuset i Svendborg.
Klagevejledning
Som borger kan du klage over retlige forhold i sager om Specialundervisning for Voksne. Du kan klage over manglende begrundelse, partshøring eller aktindsigt, men du kan ikke klage over, om du skal have specialundervisning eller hvilket tilbud, du skal have.
Du klager direkte til Ankestyrelsen ved Klagenævnet for Specialundervisning inden for 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen fra kommunen.
Ønsker du at klage over sagsbehandlingstid, kan du rette henvendelse til kommunalbestyrelsen.
Find os
Tale- og Hørehuset har sin egen indgang på Svinget 14 – indgang D – og ligger inde i parkeringsgården i den tidligere portnerbolig ud mod Grubbemøllevej. På matriklen finder du skilte, der viser vej til Tale- og Hørehuset, ligesom du inde i parkeringsgården kan finde to parkeringspladser reserveret til besøgende til Tale- og Hørehuset. Der er derudover flere offentlige parkeringspladser i området. Se evt. kortet nederst på siden, hvor ”P” markerer parkeringspladser og det røde kryds indikerer placering af Tale- og Hørehuset. Husk at sætte P-skiven.
Kontakt os
Du kan altid komme i kontakt med en af vores medarbejdere i telefontiden mandag til torsdag.
Mandag | 08:30 - 09:30 |
---|---|
Tirsdag | 08:30 - 09:30 |
Onsdag | 08:30 - 09:30 |
Torsdag | 08:30 - 09:30 |
Fredag | Lukket |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Har du et møde med en af vores hørekonsulenter, kan du finde os i Tale- og hørehuset i Svendborg.
Vil du kontakte os digitalt, anbefaler vi, at du sender en sikker mail via Digital Post. Mails via Digital Post er krypterede, og må derfor gerne indeholde personfølsomme og fortrolige oplysninger.
Telefonisk
Du kan altid komme i kontakt med en af vores medarbejdere i telefontiden mandag til torsdag.
Mandag | 08:30 - 09:30 |
---|---|
Tirsdag | 08:30 - 09:30 |
Onsdag | 08:30 - 09:30 |
Torsdag | 08:30 - 09:30 |
Fredag | Lukket |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Mød op (efter aftale)
Har du et møde med en af vores hørekonsulenter, kan du finde os i Tale- og hørehuset i Svendborg.
Send en sikker mail
Vil du kontakte os digitalt, anbefaler vi, at du sender en sikker mail via Digital Post. Mails via Digital Post er krypterede, og må derfor gerne indeholde personfølsomme og fortrolige oplysninger.