Miljøtilsyn på husdyrhold

Svendborg Kommune er tilsynsmyndighed på husdyrhold og ejendomme som opbevarer husdyrgødning svarende til et erhvervsmæssigt dyrehold. Størrelsen af dyreholdet bestemmer, om en ejendom er underlagt tilsyn med faste intervaller, eller om vi kun kommer på tilsyn, hvis der er klaget over gener elle andre miljøforhold.

Er dit husdyrhold anmeldt til kommunen, indgår din ejendom i en tilsynsplan, der inkluderer basistilsyn og prioriterede tilsyn, samt kampagnetilsyn. Derudover tager vi også på tilsyn i forbindelse med klager, uheld og øvrige borgerhenvendelser.

Ved tilsyn skal vi sikre, at husdyrbruget ikke giver anledning til uønskede effekter på miljø og sundhed eller risiko herfor. Det gør vi blandt andet ved at kontrollere, at husdyrbruget:

  • Har de fornødne tilladelser og godkendelser.
  • Overholder gældende lovgivning, lokale forskrifter og regulativer.
  • Overholder vilkår fastsat i tilladelser og godkendelser​​​​​​.

Hvorfor miljøtilsyn?
Det overordnede formål med miljøtilsyn er at sikre et sundt og rent miljø. Ved miljøtilsyn kontrollerer vi, at husdyrbruget overholder gældende miljøkrav. Det gælder både de generelle regler i husdyrbrugloven, kommunale regulativer og forskrifter, samt krav i anden miljølovgivning. For ejendomme med miljøtilladelser eller -godkendelser, gælder desuden de krav, vi har formuleret som vilkår i tilladelsen/godkendelsen.

Tilsynet handler i høj grad om at forebygge miljøproblemer og nedbringe belastningen af miljøet, og kan ses som en anledning til at drøfte dit husdyrbrugs miljøproblemer og muligheden for at nedsætte miljøbelastningen.


Det ser vi på ved miljøtilsyn:

  • Produktion: Dyreenheder, produktionsareal, indretning af stalde, læskure og folde
  • Foderopbevaring: ensilagesiloerne, tilgængelighed for skadedyr,
  • Gødningsopbevaring
    • Stand og indretning af opbevaringsanlæg
    • Markstakke
    • Overholdelse af regler i forhold til logbøger og beholderkontroller
  • Olie og kemikalier: indretning af tankpladser og steder hvor olieholdige produkter og kemikalier opbevares
  • Spildevand og overfladevand: afløb fra befæstede arealer og stalde seperarering af forurenet og ikke forurenet spildevand fra eksempelvis tage , stalde og møddingspladser samt ensilage siloer
  • Affald: opbevaring og bortskaffelse af de forskellige typer af affaldsfraktioner
  • Miljøtilladelse eller godkendelse: opfølgning på opfyldelse af vilkår , for eksempel egenkontroljournaler, beredskabsplan, ressourceforbrug, overholdelse af driftsvilkår på gyllekøling eller forsuringsanlæg

Læs om de forskellige typer tilsyn

Offentliggørelse i Digital MiljøAdministration i Miljøstyrelsen

For alle husdyrbrug, Svendborg Kommune er godkendelsesmyndighed og tilsynsmyndighed for, skal følgende oplysninger afgives til Miljøstyrelsen, efter meddelelse af miljøgodkendelse, miljøtilladelse og udført tilsyn:

  • Angivelse af myndighed
  • Navn, adresse, CVR-nummer, eventuelt P-nummer og CHR-nummer
  • Type af husdyrbrug, samt efter hvilken bestemmelser husdyrgodkendelsen eller tilladelsen er meddelt.
  • Dato for afgørelsen.
  • Kopi af afgørelsen.
  • Tilsynstype (administrativt eller fysisk)
  • Tilsynskategori (basis, prioriteret, kampagnetilsyn, §9-tilsyn eller øvrige tilsyn
  • Antallet af markstakke på det enkelte husdyrbrug
  • Antallet af håndhævelser m.m.
  • Se mere på Digital MiljøAdministration på Miljøstyrelsens hjemmeside: https://dma.mst.dk/ 

Brugerbetaling

Den, der er ansvarlig for husdyrbrug m.v., og den, der ansøger om godkendelse af eller tilladelse af husdyrbrug m.v., bliver opkrævet brugerbetaling i forbindelse med tilsyn og udarbejdelse af tilladelser og godkendelser, jf. brugerbetalingsbekendtgørelsen. 

Timetaksten på brugerbetaling for godkendelse og tilsyn reguleres årligt og fastsættes af Miljøstyrelsen.

For godkendelsesarbejde omfattet af §16 i lov om miljøgodkendelser m.v. af husdyrbrug opkræves der kun 80 pct. af det samlede beløb.

For miljøtilsyn opkræves der fuld takst.

Brugerbetaling opkræves i slutningen af hvert år, for godkendelses- og tilsynsarbejde udført i perioden fra 1. november året før til 31. oktober i indeværende år. Derfor kan brugerbetaling blive delt på to opkrævninger, hvis godkendelses- eller tilsynsarbejdet falder sidst på året.