Kvalitetsstandard for høreområdet

Hvilke behov dækker ydelsen

Ydelsen dækker udredning, vejledning, rådgivning og/eller en målrettet undervisning til dig med høre- og hørerelaterede vanskeligheder. Ydelsen indbefatter:

  • Specialrådgivning om almen brug og vedligeholdelse af høreapparater, herunder høretaktik, indstillingsmuligheder og teknologiens begrænsninger.
  • Rehabiliteringsforløb efter operationer med cochlear implant (CI).
  • Målrettede forløb med kompenserende specialundervisning inden for hørerelaterede vanskeligheder med henblik på håndtering af tinnitus, pludselig nedsat hørelse og lydoverfølsomhed.
  • Specialrådgivning til dig med høretab i forbindelse med uddannelse, erhverv og arbejdsfastholdelse.
  • Udredning og afprøvning af høretekniske hjælpemidler samt rådgivning og vejledning heri.

Ydelsens mål

I en samarbejdende proces mellem dig, hørekonsulenten, audiologiske samarbejdspartnere samt eventuelle støttepersoner og øvrige fagfolk arbejdes rehabiliterende og løsningsorienteret. Målet for ydelsen er også at støtte dig til at opnå en selvstændig og meningsfyldt tilværelse med udgangspunkt i din funktionsevnenedsættelse, ressourcer og individuelle behov.

Ydelsens overordnede mål er, at:

  • Du opnår kendskab til egen funktionsevne mht. ressourcer og begrænsninger.
  • Du opnår færdigheder i anvendelse af høretekniske hjælpemidler, teknikker samt strategier til at kunne håndtere egne individuelle hørerelaterede udfordringer.
  • Du opnår forståelse for og accept af egen hørerelateret funktionsevnenedsættelse.
  • Du tager medansvar for forbedring af egen hørerelateret funktionsevnenedsættelse.

Henvisning og visitation

Du kan uden henvisning eller visitation modtage ydelserne, men i visse tilfælde kan indhentning af relevante undersøgelses- og journaloplysninger være nødvendig.

Du kan henvende dig direkte til hørekonsulenten og modtage rådgivning via telefon eller mail.

Der er mulighed for, at du kan blive tilset i eget hjem/plejecenter, hvis dette skønnes påkrævet.

Sagsbehandlingstid

Henvendelser behandles så hurtigt som muligt.

Ved tilbud om forløb informeres om opstartsdato inden for 3 uger efter henvendelsen. Opstart af forløb sker inden for 6 uger og ofte inden for 2 uger efter henvendelsen.

Hørekonsulenterne opdaterer løbende deres viden på fagområderne og evaluerer løbende ydelsernes omfang, kvalitetsmål og procedurer.

Ansøg om støtte

På vores hjemmeside har vi mange muligheder for selvbetjening, når du har brug for hjælp. Du kan finde kontaktoplysninger og læse mere om muligheder for hjælp og støtte

Lovgrundlag

Lov om Specialundervisning for voksne og Lov om Social service, § 112-113.

Under: Seniorer og ældre

Hvis du ikke har mulighed for at søge information på vores hjemmeside, er du velkommen til at kontakte Myndighedsafdelingen på tlf. 62 23 40 00.