Kvalitetsstandard for taleområdet
Hvilke behov dækker ydelsen
Ydelsen dækker borgere med erhvervet hjerneskade, som i den forbindelse har pådraget sig sprog, tale eller kommunikationsvanskeligheder. Ydelsen indbefatter udredning, vejledning og en målrettet undervisning til borgere med kommunikationsvanskeligheder af talemæssig karakter.
Det kan være borgere med:
- Stemmevanskeligheder som følge af organiske lidelser på stemmebåndene eller uhensigtsmæssig brug af stemmen.
- Kommunikationsvanskeligheder pga. stammen eller løbsk tale.
- Dysartisk problemstilling med udtalevanskeligheder.
- Sprog- og/eller talevanskeligheder efter hjerneskade.
- Kommunikationsvanskeligheder pga. neurologiske sygdomme fx Parkinsons sygdom eller Sclerose.
- Kommunikationsvanskeligheder efter strube- eller mundhuleoperation og strålebehandling.
Mål for ydelsen
Der arbejdes rehabiliterende i en samarbejdsproces mellem dig og dine pårørende og eventuelle øvrige relevante fagfolk. Den rehabiliterende tilgang er en tidsbestemt proces, hvis formål er at støtte dig i at forbedre din kommunikationsevne med udgangspunkt i hele borgerens livssituation. Målet for ydelsen er også at støtte dig til at blive så selvhjulpen, som muligt og at du dermed kan opnå et selvstændigt og meningsfuldt liv
De overordnede mål med ydelsen er, at:
- Du opnår kendskab til egen funktionsevne mht. styrker og udfordringer og bliver opmærksom på hensigtsmæssige måder at kommunikere på.
- Borgeren opnår færdigheder i anvendelse af kommunikative teknikker og strategier.
- Borgeren opnår forståelse for og accept af egen talemæssige funktionsnedsættelse.
- Borgeren tager medansvar for forbedring af kommunikationsevnen.
Henvisning og visitation
Henvisning sker oftest fra en privatpraktiserende øre-næse-halslæge eller et hospital, da der i de fleste tilfælde er brug for en lægeundersøgelse inden talekonsulentens udredning og undervisning.
Du kan også henvende dig direkte til talekonsulenten.
Talekonsulenten behandler henvisningen og varetager visitationen.
Der er mulighed for, at du kan blive tilset i eget hjem/ plejecenter, hvis dette skønnes påkrævet.
Sagsbehandlingstid
- Henvisningen/henvendelsen behandles hurtigst muligt.
- Hvis opstart af behandling af henvisning/henvendelse overskrider 3 uger kontaktes du.
Ansøg om støtte
På vores hjemmeside har vi mange muligheder for selvbetjening, når du har brug for hjælp. Du kan finde kontaktoplysninger og læse mere om muligheder for hjælp og støtte under Seniorer og ældre
Hvis du ikke har mulighed for at søge information på vores hjemmeside, er du velkommen til at kontakte Myndighedsafdelingen på tlf. 62 23 40 00.
Lovgrundlag
Lov om specialundervisning for voksne.