Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Kvalitetsstandard for hjælpemidler

Lovgrundlag

Hjælpemidler & Hverdagsteknologi bevilger hjælpemidler efter lov om social service §112.

Vedrørende §112

Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet

  1. i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
  2. i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
  3. er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at et hjælpemiddel skal leveres af bestemte leverandører. I forbindelse med kommunalbestyrelsens indgåelse af leverandøraftaler inddrages repræsentanter for brugerne ved udarbejdelse af kravspecifikationerne.

Stk. 3. Frit valg. Ansøgeren kan vælge leverandør af hjælpemidler, jf. dog stk. 4. Se punkt; Frit Valg.

Stk. 4. Ansøgerens ret til at vælge leverandør af hjælpemidler efter stk. 3 gælder ikke, hvis kommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændig identisk med det hjælpemiddel, som ansøgeren ønsker at anskaffe fra en anden leverandør.

Stk. 5. Social- og boligministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte regler om

  1. afgrænsningen af de hjælpemidler, hvortil der kan ydes støtte, og adgangen til genanskaffelse.
  2. i hvilket omfang modtageren selv betaler en del af udgiften til anskaffelse, reparation og drift af et hjælpemiddel.
  3. hvornår støtte til et hjælpemiddel kan ydes som udlån eller udleveres som naturalydelse.
  4. hvorvidt der skal gælde særlige betingelser for støtte til visse hjælpemidler, herunder muligheden for udlevering af visse hjælpemidler fra en offentlig institution.
  5. hvorvidt visse hjælpemidler kan stilles til rådighed som led i et botilbud.

Vedrørende §112b

  1. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om støtte til hjælpemidler efter § 112 inden for 4 uger i de tilfælde, hvor en person tidligere har modtaget støtte til hjælpemidler efter lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., lov om forberedende grunduddannelse, lov om de gymnasiale uddannelser, lov om erhvervsuddannelser eller lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser og personen som følge af ophøret af denne støtte ansøger om et tilsvarende hjælpemiddel efter § 112.
  2. Stk. 2. Fristen i stk. 1 regnes fra det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen modtager ansøgningen.

Om reglerne

Hjælpemidler er produkter, der er fremstillet specielt, med henblik på at afhjælpe følgerne af en fysisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse. Svendborg Kommune laver altid en konkret og individuel vurdering, og der bevilliges bedst og billigst egnede hjælpemiddel.

Der kan som udgangspunkt ikke ydes støtte til hjælpemidler, som du selv har anskaffet, inden bevilling er givet.

Der ydes hjælp til reparation og udskiftning af hjælpemidler der er bevilliget efter § 112. En udskiftning forudsætter dog en vurdering fra Hjælpemidler & Hverdagsteknologi.

Hjælpemidler er et udlån

Du låner hjælpemidlerne hos Hjælpemidler & Hverdagsteknologi, og hjælpemidlerne skal returneres, hvis der ikke længere er et behov eller behovet ændres.

Du kan vælge Frit Valg

Frit valg giver mulighed for, at du selv kan vælge en anden leverandør end kommunens. Dette gælder dog ikke hvis kommunen kan stille et identisk hjælpemiddel til rådighed.

Ved ”frit valg” ordningen skal du selv sørge for at finde et egnet hjælpemiddel og leverandører.

Svendborg Kommune kan maximalt yde støtte med et beløb svarende til den pris, som kommunen kan skaffe hjælpemidlet til.

Svendborg Kommune vurderer, inden der ydes støtte, om hjælpemidlet opfylder Kommunes vurdering af dit specifikke behov. Kommunen yder i de fleste tilfælde hjælp til reparationer og udskiftning af dit hjælpemiddel, købt efter ”Frit valg” ordningen, efter behov. Hvis dit valgte hjælpemiddel kræver ekstraordinære dyre eller hyppige reparationer, betaler du selv udgifterne.

Hjælpemidler der er anskaffet efter ”Frit Valg” ordningen ejes af Svendborg Kommune, når du ikke længere har behov for det. Ved tilbagelevering af hjælpemidler får du som udgangspunkt ikke refunderet merprisen. Kun i særlige tilfælde, og hvor hjælpemidlet er under 4 år gammelt, kan der ske en delvis refusion efter gældende regler, jf. VEJ nr 10324 af 14/12/2017, kap. 6.

Hvordan foregår sagsbehandlingen?

Det er altid en individuel og konkret vurdering med udgangspunkt i din funktionsevne.

  • Ved ansøgning vil der ofte blive foretaget et hjemmebesøg hos dig, inden der kan træffes afgørelse. I de tilfælde hvor vi vurderer, at der kan træffes afgørelse uden hjemmebesøg, vil vurderingen blive foretaget på baggrund af en telefonsamtale med dig.

Hvad forventer vi af dig?

  • Efter retssikkerhedsloven er du forpligtiget til at medvirke aktivt i forhold til at bidrage med nødvendige oplysninger for at sagen kan afgøres.
  • Svendborg Kommune kan, efter samtykke fra dig, indhente oplysninger hos for eksempel egen læge og sygehus.
  • Du skal være forberedt på, at der kan blive anbefalet andre løsningsmuligheder end det ansøgte.
  • Hvis du ikke ønsker at medvirke til oplysning af din sag, træffes afgørelsen på det foreliggende grundlag. De manglende oplysninger kan resultere i et afslag.

Sagsbehandlingstid

  • Sagsbehandlingstiden kan variere, alt efter hvilke hjælpemidler der ansøges om. Svendborg Kommune bestræber sig på at behandle din ansøgning så hurtigt som muligt.
  • Ved mobilitetshjælpemidler som f.eks. rollatorer og arbejdsstole kan der være op til 4 uger fra ansøgning er modtaget til der er truffet afgørelse.
  • Ved ansøgninger om f.eks. el-kørestole og specialtilpassede hjælpemidler, kan der være op til 12 uger fra ansøgning er modtaget til der er truffet afgørelse.
  • Sagsbehandlingstiden kan være længere, hvis der er behov for at indhente lægelige oplysninger mm.

Hvordan ansøger du?

Du kan ansøge om hjælpemidler via www.borger.dk

Har du ikke mulighed for at anvende digitale løsninger, kan du henvende dig i Borgerservice i Svendborg Kommune. Borgerservice kan hjælpe dig med at søge digitalt.

Der er også mulighed for at aflevere en ansøgning til Svendborg Kommune, Hjælpemidler & Hverdagsteknologi, Svinget 14, 5700 Svendborg.