Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Kvalitetsstandard for IKT

Lovgrundlag

Hjælpemidler & Hverdagsteknologi kan bevillige indsatser efter Lov om Specialundervisning for voksne og Lov om Social service, §112-113.

Ydelsens mål

Målgruppen er voksne i Svendborg Kommune med behov for specialrådgivning og specialundervisning i forbindelse med informations- og kommunikationsstrategi (IKT), herunder

Alternativ betjening af computer anvendt som kommunikationshjælpemiddel, undervisning og læring

  • Avanceret alternativt udstyr til kommunikation
  • Hjælpemidler til voksne med ordblindhed
  • Strukturhjælpemidler
  • Kognitive hjælpemidler til voksne

Formålet med ydelsen er, at borgeren ved hjælp af IKT-hjælpemidler forbedrer og/eller fastholder sin mulighed for aktiv deltagelse i samfundet. IKT-hjælpemidler omfatter produkter, som for eksempel talemaskiner og kommunikatorer, herunder særlige kommunikations programmer med betjening af en enkelt kontakt, skærmlæsere til syntetisk tale og andet særligt tilbehør f.eks. specielle mus eller museerstatninger. Apps og ordblinde programmer.

Der kan ydes støtte til særlige informations- og kommunikationsteknologiske hjælpemidler, ved varigt nedsat kognition og evne til kommunikation.

Om reglerne

Produkter kan kategoriseres som hjælpemidler, forbrugsgoder og sædvanligt indbo.

Hjælpemidler bevilget efter § 112 er produkter der er udviklet og fremstillet specifikt til mennesker med en funktionsnedsættelse. Hjælpemidler bevilget efter Lov om Social Service §112 udlånes af Hjælpemidler & Hverdagsteknologi. Der kan som ikke ydes støtte til hjælpemidler, som du har anskaffet, inden bevilling er givet.

Forbrugsgoder omfatter produkter, der er fremstillet og forhandles bredt med henblik på sædvanligt forbrug hos befolkningen i almindelighed.

Produktet er således ikke fremstillet specielt til at afhjælpe en nedsat funktionsevne, som det er tilfældet med hjælpemidler, men kan i en række tilfælde udgøre den kompensation, som personer med nedsat funktionsevne har behov for. Disse produkter kan bevilges med et tilskud på 50% af prisen på et almindeligt standardprodukt af den pågældende art hvis kriterierne for § 112 er opfyldt.

Der kan som ikke ydes støtte til forbrugsgoder, som du har anskaffet, inden bevilling er givet.

Sædvanligt indbo er produkter der er så almindelig udbredt i samfundet, at der ikke kan ydes hjælp til anskaffelse.

Hvilke produkter der indgår i sædvanligt indbo, bliver løbende ændret i takt med den almindelige samfundsudvikling. Ved bedømmelsen af, om et produkt er så almindeligt, at der ikke kan ydes hjælp til anskaffelse, må der tages hensyn til udviklingen i den almindelige levestandard, forbrugs- og levevaner.

Med tiden vil flere forbrugsgoder blive mere almindeligt udbredt og vil efterhånden blive betragtet som sædvanligt indbo.

Telefoner, Smartphones, tablets og bærbare computere er sædvanligt indbo, der ikke er omfattet af støtte.

Der gives ikke støtte til styreprogrammer, og almindeligt forekommende programmer som f.eks. Microsoft Office. Ligeledes gives der ikke støtte til et nyt hjælpemiddel, ene og alene med begrundelse i, at de kan en ny detalje, er smartere, hurtigere, mindre mv.

Hvordan foregår sagsbehandlingen?

Det er altid en individuel og konkret vurdering med udgangspunkt i din funktionsevne.

  • I forbindelse med sagsbehandling, kan du forvente at blive ringet op, indkaldt til samtale og/eller få besøg af IKT-konsulenterne.
  • Ved ansøgning vil der ofte blive foretaget et hjemmebesøg hos dig eller du vil blive indkaldt til et møde i Svendborg kommune, inden der kan træffes en afgørelse. I de tilfælde hvor vi vurderer, at der kan træffes afgørelse uden hjemmebesøg, vil vurderingen blive foretaget på baggrund af en telefonsamtale med dig.

Hvad forventer vi af dig?

  • Efter retssikkerhedsloven er du forpligtiget til at medvirke aktivt i forhold til at bidrage med nødvendige oplysninger for at sagen kan afgøres.
  • Hjælpemidler & Hverdagsteknologi kan, efter samtykke fra dig, indhente oplysninger hos for eksempel egen læge og sygehus.
  • Du skal være forberedt på, at der kan blive anbefalet andre løsningsmuligheder end det ansøgte.
  • Hvis du ikke ønsker at medvirke til oplysning af din sag, træffes afgørelsen på det foreliggende grundlag. De manglende oplysninger kan resultere i et afslag.

Sagsbehandlingstid

Hjælpemidler & Hverdagsteknologi bestræber sig på at behandle din ansøgning så hurtigt som muligt.

Sagsbehandlingstiden kan være op til 4 uger fra ansøgning til opstart af sag.

Hvordan ansøger du?

Du kan ansøge på Svendborg Kommunes hjemmeside www.svendborg.dk eller www.borger.dk

Har du ikke mulighed for at anvende digitale løsninger, kan du henvende dig i Borgerservice i Svendborg Kommune. Borgerservice kan hjælpe dig med at søge digitalt. Der er også mulighed for at aflevere en ansøgning til Svendborg Kommune, Hjælpemidler & Hverdagsteknologi, Svinget 14, 5700 Svendborg.