Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Kvalitetsstandard for indkøb og udbringning af varer

Hvem kan få hjælp?

  • Du kan få hjælp til indkøb af dagligvarer, hvis du midlertidigt eller varigt er svækket fysisk, psykisk eller socialt, og du derfor ikke selv kan handle dagligvarer.
  • Hvis du eller andre i husstanden ikke er i stand til at benytte tekniske redskaber, online supermarked eller bestille varer via telefon eller mail til forretningen.

Før Svendborg Kommune tager stilling til, om du kan få betalt vareudbringning, vurderes det, om det er muligt at afhjælpe din funktionsnedsættelse vha. rehabilitering, træning, råd og vejledning i udførelse af opgaven, brug af hjælpemiddel eller velfærdsteknologi.

Hvem kan ikke få hjælp?

  • Hvis du, en anden i husstanden eller pårørende kan varetage indkøbsopgaven, er du ikke berettiget til at modtage hjælp til indkøb og vareudbringning.
  • Hvis du ikke tilhører målgruppen for praktisk hjælp til indkøb, fordi du eller en i din husstand selvstændigt kan bestille varer via e-mail, telefonisk eller online supermarkeder, er kommunen ikke forpligtet til at betale for vareudbringning af varer bestilt via e-mail, telefonisk eller via online supermarkeder.
  • Du kan som udgangspunkt ikke bevilges hjælp, hvis visitator skønner, at et tilbud om et rehabiliteringsforløb vil gøre dig i stand til selv at benytte tekniske redskaber, som fx online supermarked, e-mail eller telefonisk varebestilling af de nødvendige dagligvarer.
  • Alder, vejrlig og afstand til købmand udløser ikke i sig selv hjælp til indkøb og vareudbringning
  • Hjemmeboende børn og unge må forvente at skulle deltage i indkøb af dagligvarer, hvis de aldersmæssigt er i stand til dette.
  • Hvis du bor på plejecenter, er du dækket af servicepakken i forhold til indkøb af dagligvarer og kan derfor ikke bevilliges hjælp til indkøb og vareudbringning.

Hvordan får du hjælp?

Du eller dine pårørende kan kontakte visitatorerne i Visitation og Rehabiliteringsafdeling.

I samarbejde med dig afdækker visitator dit funktionsniveau og vurderer dit behov for hjælp.

Forud for bevilling ’betalt vareudbringning’ vurderer visitator, om rehabilitering, hjælpemidler, velfærdsteknologi, træningstilbud helt eller delvist kan gøre dig selvhjulpen.

Visitator udarbejder en skriftlig afgørelse.

Hvad kan du få hjælp til?

Svendborg Kommune betaler for en’ ugentlig udbringning af dagligvarer, fra en dagligvarebutik, som har indgået aftale med Svendborg Kommune om at udbringe dagligvarer.

Du kan få bevilget hjælp fra hjemmeplejens medarbejdere, hvis du har behov for hjælp til at skrive indkøbsseddel, bestille dagligvarer eller til at sætte kolonialvarer på plads.

Forretningens chauffør hjælper dig med at sætte køle- og frostvarer på plads, hvis du ikke selv kan.

Formålet med betalt vareudbringning er:

At du får dækket dit behov for dagligvarer, hvis du ikke er selvhjulpen i forhold til opgaven med at bestille dagligvarer.

Den bevilgede hjælp bliver udført med et aktiverende og inddragende sigte.

Hvad koster hjælpen?

Svendborg Kommune afregner udbringningsgebyret direkte med dagligvarebutikken. Du betaler altid selv for dine dagligvarer og du afregner direkte med forretningen. Får du leveret dagligvarer mere end en gang ugentligt, betaler du selv forretningens udbringningsgebyr.

Hvem leverer hjælpen?

Hjælp til betalt vareudbringning er omfattet af frit valg.

Du kan vælge mellem de dagligvarebutikker, som Svendborg Kommune har indgået aftale med.

Din hjemmehjælper bestiller dine varer hos forretningen.

Dagligvarebutikken fastlægger fristen for, hvornår de skal have modtaget din bestilling. Udbringning af dagligvarer sker som udgangspunkt på hverdage. Forretningen aftaler tidspunkt for vareudbringning med dig.

Hvad forventes af dig?

Vi forventer af dig

  • At du er hjemme i det tidsrum, hvor dine dagligvarer vil blive leveret.
  • At du aftaler levering og betaling af varer med forretningen.

Sagsbehandlingstid

Svendborg Kommune har som kvalitetsmål:

  • At sikre mulighed for indkøb af dagligvarer, når du selv eller dit netværk ikke kan varetage opgaven.
  • At afgørelsen om ’betalt vareudbringning’ bliver truffet hurtigst muligt og senest indenfor 5 hverdage.

Lovgrundlag

Serviceloven § 83 praktisk hjælp og støtte.