Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Kvalitetsstandard for nødkald

Et nødkald er:

  • Et kaldeanlæg, som aktiveres ved tryk på en alarmknap, der bæres om håndled eller hals.
  • Et kald der går til hjemmeplejen eller sygeplejen, og hvor hjælpen som hovedregel leveres senest 30 minutter efter at kaldet er modtaget.

Kriterier for bevilling

Svendborg Kommune foretager altid en konkret og individuel vurdering.

Behovet for nødkald vil løbende blive revurderet.

  • Du skal være visiteret til at modtage personlig pleje og/eller sygepleje.
  • Du skal være ude af stand til at bruge en telefon eller tilkalde hjælp på anden vis.
  • Det skal være afprøvet om du kan benytte eller opøve færdigheder i at benytte en telefon, for eksempel en brugervenlig Doro mobiltelefon.
  • Du skal acceptere at personalet har adgang til din bolig via opsætning af låsesystem.

Det er ikke et kriterie, at nødkaldet vil skabe tryghed for dig og dine pårørende.

Du kan bruge nødkaldet til følgende situationer

Pludseligt opståede situationer, som ikke kan løses af dig selv, pårørende, øvrigt netværk eller ved hjemmeplejens vanlige besøg.

Sagsbehandlingstid

Svendborg Kommune bestræber sig på at behandle din ansøgning så hurtigt som muligt og indenfor for 4 uger.

I nogle tilfælde kan der være behov for hjemmebesøg og/eller at indhente yderligere oplysninger f.eks. hos egen læge, før afgørelsen kan træffes.

Lovgrundlag

Hjælpemidler & Hverdagsteknologi kan bevillige nødkald efter Lov om Social Service §112.