Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Kvalitetsstandard for pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom

Formål:

I en kortere periode at give mulighed for at ansætte en person til at varetage pasnings- og omsorgsopgaver for en nærtstående med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med indgribende kronisk eller langvarig, herunder uhelbredelig, sygdom – når alternativet til pasning i hjemmet er døgnophold uden for hjemmet eller plejebehovet svarer til fuldtidsarbejde.

Hvilke muligheder ligger der i bestemmelsen:

  • At varetage praktiske og personlige opgaver for en nærtstående (barn/ voksen/ældre) med handicap eller alvorlig sygdom i en kortere periode, hvor det fx overvejes, hvilke foranstaltninger der er behov og mulighed for på længere sigt.
  • I en afgrænset periode at varetage pleje- og omsorgsopgaver, der er uforenelige med at passe et erhvervsarbejde. Varetagelse af særlige omsorgsopgaver kan også være deltagelse i behandlinger på sygehus samt praktiske og sociale støttefunktioner.

Hvem har mulighed for at søge pasningsorlov jf. servicelovens § 118?

Du skal have tilknytning til arbejdsmarkedet.

  • Lønmodtagere mv. har ret til orlov i forbindelse med pasningsforholdet efter reglerne i ”lov om lønmodtageres ret til fravær fra arbejde af særlige familiemæssige årsager”. Lønmodtagere kan også have ret til orloven efter andre regler, som f.eks. overenskomst.
  • Ægtefælle, samlever, børn, forældre og andre, herunder også personer uden slægtskabsrelation med en så tæt tilknytning til personen med handicap eller alvorlig sygdom, at det er nærliggende, at pasningen og omsorgen varetages af den pågældende.

Det er en forudsætning, at den/de personer, der skal varetage pasningen, og den nærtstående syge/ handicappede bor sammen, eller at parterne bor så tæt på hinanden, at det er muligt at varetage opgaverne i forbindelse med pasningsorloven.

  • Der må ikke være afgørende hensyn, der taler imod, at det er den/de pågældende personer, der passer den nærtstående alvorligt syge/handicappede.
  • Der skal være enighed mellem den/de personer, der skal varetage pasningen og den nærtstående alvorligt syge/ handicappede.
  • Der må ikke være afgørende hensyn af fx helbredsmæssig eller sygeplejemæssig art, der taler imod etableringen af pasningsforholdet.

Ansøgning, ansættelse og løn:

Ansøgning om pasningsordning rettes til den kommune, hvor den nærtstående person med handicap eller alvorlig sygdom bor.

  • Det vurderes, om den nærtstående med handicap eller alvorligt sygdom er omfattet af personkredsen og opfylder kriterierne for at kunne omfattes af ordningen. Kommunen kan f.eks. indhente lægelige oplysninger i forbindelse med sagsbehandlingen.
  • Efter vurdering og godkendelse ansættes ansøger af den kommune, hvor den nærtstående alvorligt syge/ handicappede bor.
  • Flere personer kan søge/dele et ansættelsesforhold
  • Den ansatte skal være opmærksom på kravet om varsling af den hidtidige arbejdsgiver i forbindelse med påbegyndelse og afslutning af orlovsforløbet.
  • Der udbetales en fast månedsløn ud fra en central fastsat takst. Hvis flere personer deles om orloven, deles lønnen forholdsmæssigt.
  • Personen kan ansættes i indtil 6 måneder. Pasningsperioden kan forlænges med indtil 3 måneder, hvis særlige forhold taler herfor.
  • Pasningen opdeles i perioder af hele måneder. Ved ønske/ behov for kortere perioder end en måned kan dette gives, hvis din arbejdsgiver kan acceptere det.
  • Der indgås en ansættelsesaftale/ kontrakt mellem ansøger og kommune, hvor de nærmere vilkår i forbindelse med ansættelsesforholdet beskrives, herunder angivelse af, hvem den nærtstående er, periodens længde, arbejdsopgaverne, opsigelsesvarsler m.v.

Opfølgning:

  • En tilrettelagt pasningsordning kan ændres, hvis behovet for pasning ændrer sig. Pasningsordningen kan således forlænges, opdeles eller sammenlægges efter behov. Muligheden for at forlænge en pasningsperiode betyder, at pasningen i særlige tilfælde vil kunne strække sig over maksimalt 9 måneder.
  • Visitator skal altid kontaktes ved behov for ændringer i pasningsordningen.
  • Visitator kontakter borger/den nærtstående, når pasningsorloven udløber, for at høre til og vurdere, om der er behov for at iværksætte andre ordninger ved ansættelsesperiodens ophør.

Øvrige muligheder

I forhold til visiterede hjemmehjælpstimer kan der være andre muligheder.

  • Fx at borger selv udpeger en person til at varetage opgaverne jf. servicelovens § 94, hvor kommunen også ansætter vedkommende.
  • Hvis borger er bevilliget 20 timer eller derover pr. uge, kan borgeren vælge at modtage et kontant tilskud til selv at ansætte hjælpere jf. servicelovens § 95 stk. 2 Visitator kan kontaktes for yderligere informationen og vejledning omkring de øvrige muligheder i serviceloven.

Sagsbehandlingstid

Ansøgninger om pasning af nærtstående behandles hurtigst muligt – dog indenfor 5 arbejdsdage.

  • Borger/ansøger kontaktes af visitator.
  • Borger besøges i eget hjem – det sikres at boligforholdene ikke udelukker pasning i hjemmet.

Sagen vurderes og afgøres ud fra en individuel konkret vurdering.

Lovgrundlag

Servicelovens § 118.