Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Kvalitetsstandard for plejevederlag i forbindelse med pasning af døende

Formål

  • At borgere, der ønsker det, skal have mulighed for at blive plejet og dø i eget hjem.
  • At give nærtstående mulighed for økonomisk kompensation for at varetage/deltage i plejen af en døende.

Dækning af udgifter

  • Der kan ydes plejevederlag til nærtstående, der plejer en døende i hjemmet.
  • Der kan ydes hjælp til dækning af udgifter til sygeplejeartikler og lignende, som ville have været dækket ved indlæggelse på sygehus.
  • Hvis lægen har ordineret ernæringspræparater, ydes der dækning af egenbetalingen.
  • Der kan ydes dækning af udgifter til fysioterapeutisk- og psykologisk behandling, hvis behandlingen er lægeordineret og ville have været givet under indlæggelse på sygehus.

Medicin dækkes via lægemiddelstyrelsen – når lægen har ansøgt herom.

Kriterier for etablering af en plejeordning

Der kan søges om plejevederlag, hvis følgende kriterier er opfyldt.

  • En læge har udfærdiget en terminalerklæring, hvor det er fastslået, at hospitalsbehandling er udsigtsløs, og at prognosen er kort levetid.
  • En læge har vurderet, at den plejekrævendes tilstand ikke nødvendiggør indlæggelse eller forbliven på sygehus eller ophold i plejehjem, plejebolig o.l.
  • Den døende er plejekrævende.
  • Plejen sker i borgerens eller den nærtståendes hjem.
  • Den døende og den nærtstående er enige om, at plejeordningen etableres.

Det er vigtigt, at den døende er orienteret om sin situation, inden ansøgningen sendes.

Ordningen kan ikke etableres, hvis den døende bor i plejebolig eller har permanent ophold på hospice.

Det er kommunens kompetence at behandle ansøgninger vedrørende plejevederlag og vurdere om den nærtstående kan varetage opgaven og om boligen er egnet til forløbet.

Ansøgning, plejevederlag og udbetaling

En lønmodtager har ret til fravær fra arbejdet i den eller de perioder, hvor lønmodtageren modtager plejevederlag. Lønmodtageren skal give meddelelse til sin arbejdsgiver, senest når der ansøges om plejevederlag ved kommunen - med oplysninger om opstartstidspunkt for orlov, samt forventet varighed.

Ansøgning

  • En nærtstående person kan søge om plejevederlag (f.eks. ægtefælle, samlever, børn, forældre eller andre, der er nært knyttet til den døende – ikke nødvendigvis et egentligt slægtskabsforhold).
  • Ansøgningen skal sendes til den kommune, hvor den døende bor, og hvor plejen skal varetages.
  • Ansøgning med oplysning om plejemodtager og plejer sendes til Myndighedsafdelingen. Ansøgningsblanket kan rekvireres på tlf. 62 23 40 00. Plejevederlag kan ansøges digitalt via borger.dk – vær obs. på, at den døende også skal godkende denne ansøgning digitalt, ellers videresendes ansøgningen ikke til kommunen.
  • Der skal vedlægges dokumentation for indtægtstab (lønsedler/udbetalingsmeddelelser). For selvstændig erhvervsdrivende beregnes plejevederlaget via årsopgørelsen.

Behandling af ansøgning om plejevederlag sker hurtigst muligt – forventeligt indenfor 5 hverdage. Der skal dog først indhentes/modtages relevante oplysninger fra læge/sygehus.

Plejevederlag

  • Ved orlov fra job (ophør af løn fra arbejdsgiver) overføres plejevederlaget til din Nem-konto.
  • Nogle overenskomster giver ret til fuld løn under orlov.
  • Plejevederlaget kan udbetales som refusion til arbejdsgiveren, hvis der ydes fuld løn til en ansat under dennes fravær fra arbejdet.
  • Plejevederlaget udgør maximalt 1,5 x sygedagpengesatsen ved egen sygdom – plejevederlaget kan dog ikke overstige plejerens hidtidige indtægt.
  • Er plejeren ikke berettiget til sygedagpenge ved egen sygdom, udgør plejevederlaget et basisbeløb.
  • Arbejdsledige vil modtage et plejevederlag, der svarer til det beløb, som de hidtil har modtaget i arbejdsløshedsdagpenge.
  • Der skal betales skat og arbejdsmarkedsbidrag af plejevederlaget.
  • Der optjenes ikke feriepenge, da der ikke er tale om et ansættelsesforhold.
  • Hvis arbejdstiden nedsættes for at udføre plejeopgaven, beregnes plejevederlaget i forhold til den nedsatte arbejdstid.

Ophør af plejevederlag

Plejevederlaget ophører ved den plejekrævendes død. Plejeren har dog ret til at få udbetalt plejevederlag indtil 14 dage efter dødsfaldet.

Hvis plejeren begynder at arbejde før udløbet af 14 dagsperioden, ophører udbetalingen af plejevederlag.

  • Udbetaling af plejevederlag kan bringes til ophør, hvis betingelserne for ydelse af plejevederlag ikke længere er til stede.
  • Hvis plejeforholdet ophører af andre grunde end den plejekrævendes død, ophører plejevederlaget, når plejeforholdet afsluttes.
  • Kortvarige indlæggelser medfører ikke ophør af plejeordningen.

Øvrige muligheder

Kommunen tilbyder hjemmehjælp og hjemmesygepleje som hidtil eller som supplement til plejeordningen efter en konkret og individuel vurdering iflg. reglerne på området.

I forhold til visiterede hjemmehjælpstimer kan der være mulighed for;

  • At borgeren selv udpeger en person til at varetage opgaven jf. servicelovens § 94, hvor kommunen ansætter vedkommende. •
  • At borgeren kan vælge at modtage et kontant tilskud til selv at ansætte hjælpere jf. servicelovens § 95 stk. 2., hvis der er bevilliget 20 timer eller derover pr. uge.

Procedure fra kontakt til bevilling

  • Nærtstående/døende kontakter kommunen/eller sender ansøgning.
  • Kommunen beder om lov til at indhente oplysninger.
  • Kommunen indhenter oplysninger fra læge/sygehus.
  • Borgeren besøges i eget hjem, hvor det vurderes, om opgaverne i forhold til plejeordningen kan varetages, og at boligforholdene ikke udelukker pleje.
  • Der afleveres dokumentation for plejers indtægtsgrundlæg.
  • Plejevederlaget beregnes og der sendes bevilling til plejer.

Opfølgning

  • Efter tre måneder tager visitator kontakt for at høre til og vurdere ordningen.

Lovgrundlag

Servicelovens §§ 119, 120, 121, 122