Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Kvalitetsstandard for synområdet

Ydelsen dækker

Ydelsen dækker udredning, vejledning, rådgivning og/eller en målrettet undervisning til personer med varige synsvanskeligheder, der er fyldt 18 år.

For at kunne betegnes som svagtseende, med et behov for svagsynsoptik, skal man have et syn svarende til 6/18 (0,3 eller ca. 30 % tilbageværende syn) på bedst seende øje, når der anvendes briller eller kontaktlinser.

Ydelsen indeholder:

  • Udredning og afprøvning af synshjælpemidler samt rådgivning og vejledning heri.
  • Undervisning og vejledning i digitale hjælpemidler, der kan kompensere for synsnedsættelse.
  • Undervisning i Mobility og ledsagerteknik.
  • Undervisning og rådgivning i Almindelig Daglig Levevis (ADL) og indretning af bolig.
  • Specialrådgivning til personer med synstab i forbindelse med uddannelse, erhverv og arbejdsfastholdelse.

Ydelsens mål

AI et samarbejdende mellem dig, synskonsulenten, optiker, synslæge, samt eventuelle støttepersoner og øvrige fagfolk arbejdes rehabiliterende og løsningsorienteret. Målet for ydelsen er desuden at støtte dig i, at du forbedrer og/eller fastholder din mulighed for aktiv deltagelse i samfundet.

Ydelsens overordnede mål er, at:

  • Du kan opnå kendskab til egen funktionsevne med hensyn til ressourcer og begrænsninger.
  • Du kan opnå færdigheder i anvendelse af synshjælpemidler, teknikker samt strategier til at kunne håndtere egne individuelle synsudfordringer.
  • Du kan opnå forståelse for og accept af egen synsrelateret funktionsevnenedsættelse.
  • Du tager medansvar for forbedring af din egen synsrelateret funktionsevnenedsættelse.

Om reglerne

Forbrugsgoder omfatter produkter, der er fremstillet og forhandles bredt med henblik på sædvanligt forbrug hos befolkningen i almindelighed.

Produktet er således ikke fremstillet specielt til at afhjælpe en synsnedsættelse, som det er tilfældet med hjælpemidler, men kan i en række tilfælde udgøre den kompensation, som personer med synsnedsættelse har behov for. Forbrugsgoder kan f.eks. være lamper og lyspærer.

Hvilke forbrugsgoder, der indgår i sædvanligt indbo, bliver løbende ændret i takt med den almindelige samfundsudvikling. Ved bedømmelsen af, om et forbrugsgode er så almindeligt, at der ikke kan ydes hjælp til anskaffelsen efter reglerne om forbrugsgoder, må der tages hensyn til udviklingen i den almindelige levestandard og borgernes forbrugs- og levevaner. Med tiden vil flere forbrugsgoder blive mere almindeligt udbredt og vil efterhånden blive betragtet som sædvanligt indbo.

Der kan som udgangspunkt ikke ydes støtte til forbrugsgoder, som du selv har anskaffet, inden bevilling er givet.

Hvordan foregår sagsbehandlingen?

Det er altid en individuel og konkret vurdering med udgangspunkt i din synsnedsættelse.

  • I forbindelse med sagsbehandling, kan du forvente at blive ringet op af en synskonsulent.
  • Ved ansøgning vil der ofte blive foretaget et hjemmebesøg hos dig eller du vil blive indkaldt til et møde i Svendborg Kommune, inden der kan træffes en afgørelse. I de tilfælde hvor vi vurderer, at der kan træffes afgørelse uden hjemmebesøg, vil vurderingen blive foretaget på baggrund af en telefonsamtale med dig.

Hvad forventer vi af dig?

  • Efter retssikkerhedsloven er du forpligtiget til at medvirke aktivt i forhold til at bidrage med nødvendige oplysninger for at sagen kan afgøres.
  • Hjælpemidler & Hverdagsteknologi kan, efter samtykke fra dig, indhente oplysninger hos for eksempel egen læge, optiker og øjenlæge.
  • Du skal være forberedt på, at der kan blive anbefalet andre løsningsmuligheder end det ansøgte.
  • Hvis du ikke ønsker at medvirke til oplysning af din sag, træffes afgørelsen på det foreliggende grundlag. De manglende oplysninger kan resultere i et afslag.

Sagsbehandling

Hjælpemidler & Hverdagsteknologi bestræber sig på at behandle din ansøgning så hurtigt som muligt.

Sagsbehandlingstiden kan være op til 4 uger fra ansøgning til opstart af sag.

Hvordan ansøger du?

Du kan ansøge på Svendborg Kommunes hjemmeside www.svendborg.dk eller www.borger.dk

Har du ikke mulighed for at anvende digitale løsninger, kan du henvende dig i Borgerservice i Svendborg Kommune. Borgerservice kan hjælpe dig med at søge digitalt.

Der er også mulighed for at aflevere en ansøgning til Svendborg Kommune, Hjælpemidler & Hverdagsteknologi, Svinget 14, 5700 Svendborg.

Lovgrundlag

Hjælpemidler & Hverdagsteknologi kan bevillige indsatser efter Lov om Specialundervisning for voksne og hjælpemidler efter lov om social service, §112-113.