Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Borgerstyret personlig assistance

Det overordnede formål med BPA er at skabe fleksible ordninger og mulighed for en sammen-hængende og helhedsorienteret hjælp til dig, som har betydelig og varigt fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og massivt samt sammensatte hjælpebehov. 

Selvbestemmelsesretten er det centrale omdrejningspunkt for BPA, idet ordningen bygger på dit individuelle hjælpebehov og dine personlige ønsker om at fastholde eller opbygge et selv-stændigt liv på trods af et massivt og sammensat hjælpebehov.  Ved at give dig valgfrihed til selv at ansætte hjælpere, sikres det, at hjælpen tilrettelægges i forhold til dine behov, således at du kan leve så almindeligt som muligt både i og udenfor hjemmet.


Personkredsen

BPA-ordningen er tænkt til dig som har et massivt og sammensat hjælpebehov, som gør, at du i høj grad er afhængig af hjælp til at udføre almindelige daglige funktioner, og at du har omfattende behov for pleje, ledsagelse og/eller praktisk bistand.  Din fysiske eller psykiske funktionsnedsættelse er så betydelig og varig, at det gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte til pleje, overvågning eller ledsagelse for at opbygge eller fastholde et selv-stændigt liv med mulighed for deltagelse i samfundslivet.

En beskrivelse af dig

En BPA-ordning er som udgangspunkt rettet mod dig, som har betydelig og varigt fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, og som følge heraf har for eksempel:

  • mere massive og sammensatte hjælpebehov, hvor behovet ikke kan dækkes ved almindelig personlig og praktisk hjælp. Det kan for eksempel skyldes, at dit hjælpebehov ligger ud over, hvad der kan ydes som personlig og praktisk hjælp, eller ud over det behov for ledsagelse, der kan imødekommes efter andre bestemmelser i Serviceloven. Du kan for eksempel have behov for hjælp til mange eller mere spredte opgaver i løbet af døgnet, hvor det er en forudsætning, at hjælperne er til stede for, at du kan leve et selvstændigt liv både i og udenfor hjemmet.

  • særlige hjælpebehov, fordi den hjælp, som der er behov for, har en så personlig karakter, at det er væsentligt selv at kunne sammensætte sit hjælpekorps. Dine behov er så specifikke og personlige, at de forudsætter individuel oplæring af hjælperne for eksempel med hensyn til forflytning, placering i kørestol, kendskab til respirator eller mavesonde og hygiejne i denne forbindelse. Det er nødvendigt, at hjælperne har et tæt og særligt kendskab til dig.
  • et hjælpebehov, hvor det er afgørende, at hjælpen ydes på bestemte tidspunkter for at få dagligdagen til at fungere i forhold til børn, arbejdsliv, uddannelse, fritidsliv mv. Det, at have et ansvaret for et eller flere mindre børn, som du bor sammen med, kan være tilstrækkeligt for en BPA-ordning, selvom du i meget begrænset omfang kan påtage dig noget af det praktiske selv.

Det skal bemærkes, at de ovenstående eksempler ikke er en udtømmende oversigt, idet Svendborg Kommune altid vil tage udgangspunkt i den enkelte borgers konkrete behov for hjælp.

BPA dækker således en personkreds, som er mere afgrænset end personkredsen i en række af de øvrige bestemmelser i Serviceloven, idet forudsætningerne for at få en BPA-ordning er, at du opfylder kriterierne, som blandt andet er, at:

  • Du er over 18 år og har en betydelig og varigt fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
  • Du er i høj grad afhængig af andre til at udføre almindelige daglige funktioner.
  • Du har et massivt og sammensat behov for pleje, overvågning og/eller ledsagelse, som ikke kan imødekommes efter andre bestemmelser i Serviceloven.
  • Du kan fungere som arbejdsleder for hjælperne.
  • Du kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, med mindre du afgiver denne funktion til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, der herefter bliver arbejdsgiver for hjælperne.
  • Du bor i egen bolig, idet der normalt ikke kan ydes støtte efter § 96, hvis du bor på plejehjem, i plejebolig, botilbud eller lignende.

Der er ikke tale om en bestemt fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Din funktionsned-sættelse kan for eksempel være af fysisk karakter, en hjerneskade, sensoriske eller kognitive vanskeligheder. Dog skal du uanset graden af din funktionsnedsættelse kunne fungere som arbejdsleder, jf. § 96, stk. 2.

Der er ikke et krav om, at du skal have behov for hjælp døgnet rundt eller have brug for hjælp til både pleje, overvågning og ledsagelse. Der er ingen øvre aldersgrænse, og hjælpen ydes uafhængigt af dit indkomstgrundlag.

Det skal fremhæves, at en BPA-ordning altid gives på baggrund af en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt du er omfattet af personkredsen og opfylder betingelserne, 

Svendborg Kommune kan i særlige tilfælde tilbyde en BPA-ordning til dig, der ikke er omfattet af personkredsen efter stk.1, men hvor det vurderes, at det er den bedste mulighed for at sikre dig en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp.

Det kan for eksempel være, hvis du har et omfattende hjælpebehov på minimum 10 timer og får hjælp efter en række bestemmelser i Serviceloven, og hvor kommunen vurderer, at en BPA-ordning er den bedste mulighed for at sikre dig en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp

Du skal fortsat opfylde betingelserne i servicelovens § 96, stk. 2, herunder kravet om at kunne fungere som arbejdsleder for hjælperne.

Der vil altid foretages en individuel og konkret vurdering af, om du er omfattet af personkredsen til stk. 3 og opfylder betingelserne herfor. Desuden vil udmåling af tilskud altid ske efter en individuel og konkret vurdering.

Det skal bemærkes, at Svendborg Kommune ikke kan pålægge dig at modtage hjælpen i form af BPA-ordning efter § 96, stk.3.

For at få en BPA-ordning skal du kunne fungere både som arbejdsleder og arbejdsgiver.

Arbejdslederansvaret indebærer, at du skal være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. Du kan ikke overdrage arbejdslederansvaret til andre. En værge eller en nærtstående kan ikke således ikke indtræde i dit sted og overtage ansvaret som arbejdsleder. Der kan ikke bevilges en BPA-ordning, hvis du ikke er i stand til at fungere som arbejdsleder.

Arbejdslederansvaret indebærer, at du er i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne. Det vil sige, at du skal kunne varet følgende opgaver:

  • Varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne.
  • Udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce.
  • Udvælge hjælpere herunder at varetage ansættelsessamtaler.
  • Planlægge det daglige arbejde for hjælperne.
  • Afholde personalemøder med hjælperne.
  • Afholde medarbejdsudviklingssamtaler (MUS)

Arbejdsgiverfunktionen indebærer, at du skal administrere hjælpen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med at modtage en BPA-ordning herunder:

  • Ansættelse og afskedigelse af hjælpere.
  • Udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne.
  • Udbetaling af løn (opgaven kan varetages af kommunen eller en privat forening/ virksomhed, der er godkendt at socialtilsynet)
  • Indberetning af skat, tegning af lovpligtige forsikringer, indbetaling til ferie og barselsudligningsordning og ATP (opgaven kan varetages af kommunen eller en privat forening/virksomhed, der er godkendt at socialtilsynet).
  • Gennemførelse af nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger.

Socialafdelingen Myndighed kan træffe afgørelse om, at arbejdsgiverfunktionen i din BPA-bevilling skal uddelegeres, hvis det vurderes, at du ikke er egnet til at varetage den, eller såfremt du ønsker ikke at varetage arbejdsgiverrollen.

Der skal i så fald indgås aftale med en nærtstående, en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet.

For at ansøge om en BPA-ordning skal du rette henvendelse til:

Socialafdelingen Myndighed
Svinget 14
5700 Svendborg

 

Hvordan udmåles tilskud?

Udgangspunktet for udmålingen er en konkret, individuel vurdering af dit behov for hjælp. Der tages udgangspunkt i, hvad du selv kan og ikke kan klare med henblik på at kunne leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede - herunder både i og uden for hjemmet.

Hvad kan der udmåles tilskud til?

Svendborg Kommune følger bekendtgørelsen om udmåling af tilskud til borgerstyret personlig assistance (udmålingsbekendtgørelsen) efter serviceloven.

Der kan blandt andet udmåles timer til følgende:

Daglig livsførelse:

  • praktisk bistand til rengøring, vask, indkøb, madlavning
  • støtte til praktisk varetagelse af forældreopgaven
  • personlig bistand og pleje
  • behov for overvågning

Daglige udadrettede aktiviteter:

  • arbejde, uddannelse, foreningsarbejde eller lignende

Ledsagebehov:

  • ved behandling
  • til daglige udadrettede aktiviteter
  • til fritidsaktiviteter
  • til familie/vennebesøg

Andre praktiske opgaver, i mindre omfang:

  • græsslåning
  • snerydning
  • vinduespudsning
  • lette vedligeholdelsesopgaver

Ferie- og weekendophold:

  • evt. ekstra timer
  • ved ferie i udlandet op til 2 uger årligt
  • ved weekendophold op til 8 døgn årligt

Kurser:

  • Gennemsnitligt en kursusdag årligt pr. fastansat
  • Et årligt handicaprettet kursus til borgeren

Arbejdsmiljørelaterede udgifter:

  • timer til udarbejdelse af APV – 2 timer pr. år pr. fastansat
  • MUS-samtaler – 1 time pr. år pr. fastansat

Oplæring af hjælpere:

  • Ved respiratorbrugere op til 4 døgn
  • Ved øvrige brugere efter behov

Personalemøder:

  • 1 time pr. måned pr. fastansat

Det skal bemærkes, at ovenstående udmåling og oversigt er vejledende, idet Svendborg Kommune altid vil foretage en individuel og helhedsorienteret behovsvurdering.

 

Svendborg Kommune kan administrere lønudbetaling til dine hjælpere, hvis du ønsker det.

Hvis dit tilskud overføres til en forening eller privat virksomhed, skal foreningen/virksomheden være godkendt af socialtilsynet.

Svendborg Kommune fremsender det udmålte tilskud til foreningen/virksomhed, som så administrerer lønudbetalingen.

 

Opfølgning, nedsættelse, ophør og tilsyn af BPA-ordning

Opfølgning

Svendborg Kommune er efter servicelovens § 148, stk. 2 forpligtet til løbende at følge op på din BPA-ordning for at sikre, at din hjælp forsat opfylder sit formål, og at behovet for hjælp er i overensstemmelse med den udmålte hjælp. Opfølgning vil ske én gang årligt og vil tilrettelægges i samarbejde med dig.

Nedsættelse eller frakendelse af BPA-ordning

Hvis for eksempel dit hjælpebehov ændres væsentligt, og Svendborg Kommune vurderer, at din BPA-ordning skal nedsættes eller ophøre, bliver du inddraget i denne afgørelse.

Hvis din BPA-ordning nedsættes eller frakendes, skal Svendborg Kommune give dig et varsel på mindst 14 uger – fra du modtager en afgørelse herom. Det vil sige, at du modtager hjælp i uændret omfang i hele varslingsperioden.

Tilsyn

Socialtilsynet har fra 1. januar 2018 fået til opgave at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktioner på vegne af borgere, som har en BPA-ordning efter servicelovens § 96. Socialtilsynet fører driftsorienteret tilsyn med foreninger og private virksomheder for at sikre, at foreninger/virksomheder fortsat opfylder betingelserne for godkendelse.

Du kan klage over kommunens afgørelse senest 4 uger efter, at du har modtaget afgørelsen.

Klagen skal indsendes til Svendborg Kommune:

Socialafdelingen Myndighed
Svinget 14
5700 Svendborg

Socialafdelingen Myndighed revurderer herefter afgørelsen. Fastholdes afgørelsen sender Socialafdelingen Myndighed klagen videre til Ankestyrelsen senest 4 uger efter, at klagen blev modtaget.

Socialafdelingen Myndighed har udfærdiget en håndbog for brugere af BPA. Håndbogen findes på Svendborg Kommunes hjemmeside.

I håndbogen gennemgås regler og retningslinjer for BPA samt reglerne for løn- og ansættelsesforhold for hjælperne samt de administrative retningslinjer i forbindelse med varetagelse af henholdsvis arbejds- og arbejdslederopgaverne.

Socialstyrelsens rådgivningsfunktion

Du kan også finde hjælp om de juridiske spørgsmål, som knytter sig til arbejdsgiver – og arbejdslederrollen på hjemmesiden www.bpa-arbejdsgiver.dk. Det gælder f.eks. regler om ansættelsesbeviser, arbejdsmiljø, nødvendige forsikringer for hjælperne, ferielovgivning mv.

Borgerstyret personlig assistance (BPA) ydes som kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter § 96 i Serviceloven.

Serviceloven § 96:

Stk. 1: Kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte.

Stk. 2. Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående eller en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet, om, at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmål om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed i samråd med den pågældende.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere, der ikke er omfattet af personkredsen efter stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at dette er den bedste mulighed for at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp for borgeren.

Stk. 4. I de situationer, hvor borgeren eller en nærtstående er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetaling m.v.