Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Længerevarende tilbud i almenboliger

Denne kvalitetsstandard giver information om det serviceniveau, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget har fastlagt for borgere, der bevilliges et længerevarende botilbud etableret efter almenboligloven.

Senior-, Social- og Sundhedsudvalget har som målsætning at bidrage til, at kommunens borgere får mulighed for at udvikle og udnytte egne ressourcer til at realisere et godt og selvstændigt liv.

Det bedste resultat opnås, hvis indsatsen er sammenhængende og helhedsorienteret, og vi tager udgangspunkt i den enkelte borgers ønsker og behov.

I det følgende kan du læse mere om, hvordan det foregår, når du henvender dig til Svendborg Kommune.

Lovgrundlag

Et længerevarende botilbud etableret i almenbolig reguleres henholdsvis efter almenboligloven og serviceloven.

Almenboligloven udgør det juridiske grundlag for selve boligen.

 § 105.  Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at der i nødvendigt omfang tilvejebringes almene ældreboliger, der kan udlejes til ældre og personer med handicap, som har særligt behov for sådanne boliger.

Serviceloven udgør det juridiske grundlag for den individuelle støtte, som du får i botilbuddet. Den individuelle støtte ydes typisk efter §§ 83 og 85 i serviceloven.

 § 83.  Kommunalbestyrelsen skal tilbyde 1) personlig hjælp og pleje,

2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og

3) madservice til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.

 § 85.  Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

 

Målgruppe

Målgruppen for et længerevarende botilbud i almenboliger er borgere, der er fyldt 18 år, og som har en betydelig og varig psykisk og fysisk funktionsnedsættelse og deraf har flere af nedenstående behov:

  • Behov for omfattende socialpædagogisk/socialpsykiatrisk støtte og hjælp i de almindelige daglige funktioner med henblik på at fastholde og/eller udvikle funktionsevnen.
  • Behov for omfattende pleje eller særlig behandlingsmæssig støtte.
  • Behov som ikke kan løses i et mindre omfattende tilbud.

I målgruppevurderingen lægges der derfor vægt på, at behovet ikke kan løses i et mindre omfattende tilbud herunder for eksempel i et midlertidigt botilbud eller i eget hjem med tildelt socialpædagogisk støtte.

Desuden lægges der også vægt på, at borgeren er i stand til at påtage sig de forpligtelser eller udnytte de rettigheder, der følger af almenbolig-loven.

Tilbuddet gives således typisk til borgere, som har behov for et længere-varende botilbud, og som er i stand til at bo i et tilbud efter reglerne i almenboligloven.  

Hvis du har brug for vejledning, hjælp, omsorg, støtte eller andet tilbud efter serviceloven, kan du henvende dig til Socialafdelingen Myndighed:

Socialafdelingen Myndighed
Svinget 14
5700 Svendborg

eller på:

E-mail: social@svendborg.dk


Kontakt til Socialafdelingen Myndighed

I Socialafdelingen Myndighed kan du få kontakt til en sagsbehandler, der vil hjælpe med at afklare dine behov for støtte og give relevant råd og vejledning.

Funktionsevnevurdering

For at kunne foretage en helhedsvurdering af din samlede situation udarbejder Socialafdelingen Myndighed en vurdering af din funktionsevne i samarbejde med dig.

Sagsbehandleren vil spørge ind til og vurdere din funktionsevne i forhold til at udføre forskellige aktiviteter af betydning for din dagligdag. Det drejer sig for eksempel om personlig pleje og omsorg, praktiske gøremål, kommunikation og samvær.

Når du bevilliges et længerevarende botilbud, bliver der fastsat konkrete mål for din indsats. Disse mål vil fremgå af din handleplan.

Hvis du bevilliges et længerevarende botilbud, og der ikke er en ledig bolig med det samme, bliver du optaget på en venteliste. Ledige pladser tildeles de borgere, der har størst behov for det pågældende botilbud.

Afgørelse

Hvis du søger hjælp i Socialafdelingen Myndighed, vil du altid få en skriftlig afgørelse.

Hvis du er uenig i afgørelsen, for eksempel ved afslag, har du mulighed for at klage. Klagevejledning kan læses i afsnit 4.

I Socialafdelingen er der i gennemsnit en sagsbehandlingstid på ansøgninger om botilbud efter almenboligloven på fire uger. Sagsbehandlingstiden kan i visse tilfælde være længere end fire uger – for eksempel hvor Socialafdelingen Myndighed mangler relevante oplysninger for at kunne træffe en afgørelse. Hvis sagsbehandlingstiden forlænges, vil du blive orienteret af din sagsbehandler herom.

Du kan flytte ind i botilbuddet umiddelbart efter, at du har modtaget en afgørelse. Der kan forekomme ventetid, hvis der ikke er en ledig plads i det botilbud, som du specifikt er visiteret til.

Social handleplan

Sagsbehandleren vil tilbyde dig at udarbejde en social handleplan.

Den sociale handleplan er en samarbejdsaftale mellem dig og Socialafdelingen Myndighed, der sætter en ramme for den samlede indsats, du tilbydes som følge af dit behov.

Den sociale handleplan er overordnet alle andre handleplaner, du måtte have i socialt regi. Det betyder, at alle andre handleplaner skal være i overensstemmelse med indholdet i din sociale handleplan.

Opfølgning

Senest ét år efter at du har modtaget din bevilling, bliver der foretaget en opfølgning på den sociale handleplan Efterfølgende foretages der opfølgninger på handleplanen minimum hvert andet år.

Det er Socialafdelingen Myndighed, der er ansvarlig for, at opfølgningen sker.

Når du accepterer et botilbud etableret efter almenboligloven, visiteres du særskilt til den boligmæssige ramme og den individuelle støtte.

 Den boligmæssige ramme

Den boligmæssige ramme visiteres du efter § 105 i almenboligloven.

Lejeloven

Når du accepterer et længerevarende botilbud efter almenboligloven, indgår du et lejeforhold, som er omfattet af lejeloven. Det vil sige, at du får en lejekontrakt og dermed har lejers rettigheder og pligter.

Du betaler for eksempel husleje, el, vand og varme i henhold til leje-kontrakten, og du skal også selv betale for ansvars- og indboforsikring.

Din lejekontrakt kan alene opsiges af enten boligselskabet eller dig selv. Kommunen kan således ikke bringe lejeforholdet til ophør.

Kommunen kan dog ændre i din individuelle støtte, hvis dit støttebehov ændrer sig. Hvis dit støttebehov for den individuelle indsats ændres væsentligt eller ophører helt, kan du fortsat blive boende i din bolig, idet du har en lejekontakt.  Et tilbud efter almenboligloven er således en bolig af mere permanent karakter.

Frit valg af bolig

Du har ret til frit at vælge din bolig. Det frie valg gælder på tværs af kommunegrænser for sammenlignelige botilbud efter § 105 i almenboligloven eller § 108 i serviceloven.

Boligstøtte og andre muligheder for økonomisk støtte til husleje

Som lejer kan du ansøge om boligstøtte. Du har i visse situationer mulighed for at modtage forhøjet boligstøtte, hvis du har behov for en særlig bolig, men ikke er i stand til at betale huslejen.

Du skal kontakte Udbetaling Danmark for at ansøge om henholdsvis boligstøtte og forhøjet boligstøtte.

Desuden kan du også ansøge om tilskud til betaling af forhøjede boligudgifter, hvis du er omfattet af målgruppen for § 100. Dit behov vil blandt andet vurderes i forhold til borgere uden funktionsnedsættelse på samme alder og i samme livssituation.

Det er alene den huslejeforhøjelse, som skyldes den nedsatte funktionsevne, som du kan få dækket som en merudgift efter § 100 i serviceloven.

Du skal kontakte Socialafdelingen Myndighed for at ansøge om dækning af forhøjede boligudgifter efter § 100 i serviceloven.

Den individuelle støtte

Den individuelle støtte består af en individuel tilrettelagt indsats, som er målrettet dine ønsker og behov. Målet med den individuelle støtte er at styrke din funktionsevne og/eller at kompensere for nedsat funktionsevne.

Den individuelle støtte, som du får i et længerevarende botilbud efter almenboligloven, tildeles du typisk efter §§ 83 og 85 i serviceloven.

Svendborg Kommune arbejder rehabiliterende, hvilket vil sige, at der ydes støtte efter princippet om, at du så vidt muligt deltager aktivt i at vedligeholde og/eller udvikle din funktionsevne.

Serviceloven § 83 – Personlig og praktisk hjælp

Der ydes støtte til praktiske gøremål i tilbuddet efter servicelovens § 83 til de opgaver, som du ikke selv er i stand til at udføre. Det kan for eksempel være hjælp til at gå i bad, dosere og indtage medicin eller gøre rent.

Den personlige og praktiske hjælp vil blive tilrettelagt ud fra dine ønsker, ressourcer og formåen. Det vil være muligt at tilkøbe praktisk hjælp, hvis du ønsker yderligere hjælp end det, du er visiteret til efter servicelovens § 83.

Serviceloven § 85 – Socialpædagogisk bistand

Støtte efter servicelovens § 85 kan for eksempel være hjælp til:

  • strukturering af din hverdag
  • læsning af post
  • administration af økonomi
  • opbygning af sociale netværk

Formålet med støtten er at bevare og/eller forbedre dine psykiske, fysiske eller sociale funktioner, således at du kan leve et liv på dine egne præmisser.

Hvis du i forbindelse med opholdet i botilbuddet har brug for pædagogisk støtte til at kunne færdes uden for botilbuddet, kan du alt efter dit behov blive ledsaget til behandlinger og undersøgelser hos for eksempel tandlæge og læge.

Andre støttemuligheder efter serviceloven

Derudover kan du, efter en individuel vurdering, få støtte til ledsagelse til fritidsaktiviteter eller andre aktiviteter efter servicelovens § 97.

Desuden kan du også, hvis du er omfattet af målgruppen for servicelovens § 102, få speciel behandlingsmæssig støtte til for eksempel psykolog og fysioterapeut.

Du kan ansøge årligt om fem dage til individuelt tilrettelagt socialpædagogisk ledsagelse til ferie og udflugter. I forbindelse med socialpædagogisk ledsagelse til ferie og udflugter skal du kun dække dine egne udgifter, idet kommunen skal afholde udgifterne for din ledsager.

Det skal bemærkes, at omfanget og indholdet af den hjælp, du visiteres til, vil altid bero på en individuel og konkret vurdering af din funktionsevne og dit behov, og den vil tage udgangspunkt i de mål, du har været med til at formulere i din sociale handleplan.

 Døgndækket og ikke-døgndækket tilbud

Et længerevarende botilbud efter almenboliglovens § 105 kan både være et døgndækket og ikke-døgndækket tilbud. Omfanget af personaleressourcer varierer fra botilbud til botilbud. Ligeledes er graden af dækning i døgnets timer tilpasset målgruppen.

Du kan på Svendborg Kommunes hjemmeside læse mere om målgruppen for det enkelte tilbud og finde en oversigt over, hvilke længerevarende botilbud efter almenboliglovens § 105 kommunen har. 

Du kan klage over Svendborg Kommunes afgørelse.

Klagen skal sendes til Socialafdelingen Myndighed senest 4 uger efter, at du har modtaget afgørelsen. Du kan vælge at klage mundtligt eller skriftligt. Sagsbehandlerne i Socialafdelingen Myndighed vil hjælpe dig med at udarbejde klagen, hvis du har brug for det.

Klagen sendes til:

Socialafdelingen Myndighed
Svinget 14
5700 Svendborg

eller til:

E-mail: social@svendborg.dk

Når vi har modtaget din klage, vil Socialafdelingen Myndighed vurdere din ansøgning igen og tage stilling til, om du har ret i din klage, eller om afgørelsen fastholdes.

Hvis Socialafdelingen Myndighed ændrer afgørelsen, vil du få besked inden for 4 uger.

Hvis du ikke får medhold i din klage, oversendes sagen til afgørelse i Ankestyrelsen inden for 4 uger. Det er Socialafdelingen Myndighed, der er ansvarlig for at oversende sagen til Ankestyrelsen.

Hvis du har spørgsmål til afgørelsen eller er i tvivl om, hvordan du kan klage, er du velkommen til at kontakte Socialafdelingen Myndighed.