Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Midlertidigt botilbud

Denne kvalitetsstandard giver information om det serviceniveau, Senior-, Social- og Sundhedsudvalget har fastlagt for borgere, der bevilliges et midlertidigt botilbud efter § 107 i Serviceloven.

Senior-, Social- og Sundhedsudvalget har som målsætning at bidrage til, at kommunens borgere får mulighed for at udvikle og udnytte egne ressourcer til at realisere et godt og selvstændigt liv.

Det bedste resultat opnås, hvis indsatsen er sammenhængende og helhedsorienteret, og vi tager udgangspunkt i den enkeltes ønsker og behov.

I det følgende kan du læse mere om, hvordan det foregår, når du henvender dig til Svendborg Kommune.

Lovgrundlag

Kommunen visiterer til midlertidige ophold i botilbud efter § 107 i serviceloven.

§107: Kommunalbestyrelsen skal tilbyde midlertidigt ophold:

 

 1)   til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller for pleje, eller som i en periode har behov for særlig behandlingsmæssig støtte, og

2)   til personer med nedsat psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller behandling, og som på grund af disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte

 

Målgruppe

Målgruppen for et midlertidigt botilbud er personer, der er fyldt 18 år, og som har en betydelig psykisk og fysisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer og deraf har flere af nedenstående behov:

  • Behov for omfattende socialpædagogisk/socialpsykiatrisk støtte og hjælp i de almindelige daglige funktioner med henblik på at udvikle og/eller fastholde funktionsevnen.
  • Behov for omfattende pleje eller særlig behandlingsmæssig støtte.
  • Behov for støtte som ikke kan løses i et mindre omfattende tilbud.

I målgruppevurderingen lægges der derfor vægt på, at behovet ikke kan løses i et mindre omfattende tilbud herunder i eget hjem med tildelt socialpædagogisk bistand.

Et midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107 tildeles typisk til personer:

  • som har et midlertidigt behov for en særlig indsats i et botilbud, og hvor der er en forventning om, at funktionsevnen forbedres.
  • hvor funktionsnedsættelsen ikke er afklaret.
  • hvor det længerevarende behov for støtte ikke er afklaret.

Hvis du har brug for vejledning, hjælp, omsorg, støtte eller andet tilbud efter Serviceloven, kan du henvende dig til Socialafdelingen Myndighed:

Socialafdelingen Myndighed
Svinget 14
5700 Svendborg

eller på:

E-mail: social@svendborg.dk


Kontakt til Socialafdelingen Myndighed

I Socialafdelingen Myndighed kan du få kontakt til en sagsbehandler, der vil hjælpe med at afklare dine behov for støtte og give relevant råd og vejledning.

Funktionsevnevurdering

For at kunne foretage en helhedsvurdering af din samlede situation udarbejder Socialafdelingen Myndighed en vurdering af din funktionsevne i samarbejde med dig.

Sagsbehandleren vil spørge ind til og vurdere din funktionsevne i forhold til at udføre forskellige aktiviteter af betydning for din dagligdag. Det drejer sig for eksempel om personlig pleje og omsorg, praktiske gøremål, kommunikation og samvær.

Hvis du bevilliges et midlertidigt botilbud, bliver der fastsat konkrete mål for din indsats. Disse mål vil fremgå af din handleplan.

Afgørelse

Hvis du søger hjælp i Socialafdelingen Myndighed, vil du altid få en skriftlig afgørelse.

Hvis du er uenig i afgørelsen, for eksempel ved afslag, har du mulighed for at klage. Klagevejledning kan læses i afsnit 4.

I Socialafdelingen Myndighed er der i gennemsnit en sagsbehandlingstid på ansøgninger om midlertidigt botilbud på 4 uger.

Sagsbehandlingstiden kan i visse tilfælde være længere end fire uger – for eksempel hvor Socialafdelingen Myndighed mangler relevante oplysninger for at kunne træffe en afgørelse. Hvis sagsbehandlingstiden forlænges, vil du blive orienteret af din sagsbehandler herom.

Du flytter ind i botilbuddet umiddelbart efter, at du har modtaget en afgørelse. Der kan forekomme ventetid, hvis der ikke er en ledig plads i det botilbud, som du specifikt er visiteret til.

Social handleplan

Sagsbehandleren vil tilbyde dig at udarbejde en social handleplan.

Den sociale handleplan er en samarbejdsaftale mellem dig og Socialafdelingen Myndighed, der sætter en ramme for den samlede indsats, du tilbydes som følge af dit behov.

Den sociale handleplan er overordnet alle andre handleplaner, du måtte have i socialt regi. Det betyder, at alle andre handleplaner skal være i overens-stemmelse med indholdet i din sociale handleplan.

Opfølgning

Den sociale handleplan skal som minimum revideres hvert år.

Det er Socialafdelingen Myndighed, der er ansvarlig for, at opfølgningen sker.

Hvis det ved opfølgning konstateres, at du ikke længere er berettiget til at modtage et midlertidigt botilbud, kan du i Socialafdelingen Myndighed få råd og vejledning om, hvilke andre muligheder for støtte, du har.

Når du accepterer et midlertidigt botilbud efter Serviceloven, visiteres du særskilt til den boligmæssige ramme og den individuelle støtte.

Den boligmæssige ramme

Den boligmæssige ramme visiteres du efter § 107 i Serviceloven.

Egenbetaling

Du betaler for husleje, el og varme samt de serviceydelser, som botilbuddet stiller til rådighed mod betaling som for eksempel vask af tøj.  Inden du flytter i botilbuddet, får du en oversigt over, hvilke ydelser du opkræves betaling for, herunder hvilke ydelser der henholdsvis er obligatoriske, og hvilke der er valgfrie, og som du selv har tilkøbt.

Betalingen er reguleret ud fra din indtægt og fastsættes af din myndighedssagsbehandler i Socialafdelingen Myndighed. Der er en maksimal grænse for, hvor et stort beløb du kan opkræves i egenbetaling. Din samlede betaling i midlertidigt botilbud skal nemlig muliggøre, at du har et rimeligt beløb til personlige fornødenheder som for eksempel medicin, toiletartikler og tøj.

Der er desuden også særlige regler, hvis du er uden indtægt. I dette tilfælde skal Svendborg Kommune blandt andet betale for dit ophold og udbetale et beløb til personlige fornødenheder.

Hvis du bevarer egen bolig under et midlertidigt ophold, betaler du som udgangspunkt ikke for selve botilbuddet, men alene de serviceydelser som du modtager.

Du skal ikke betale indskud ved indflytning i et midlertidigt botilbud. Du stopper med at betale for botilbuddet, når du fraflytter boligen.

Opholdets varighed

Varighed af et midlertidigt botilbud beror på dit individuelle behov. Der kan nemlig ikke fastsættes bestemte tidsmæssige grænser for dit ophold i et midlertidigt botilbud. Det afgørende for opholdets varighed er, at formålet med opholdet er opfyldt.

Du har ikke frit valg af midlertidigt botilbud. I tildeling af et midlertidigt botilbud inddrager Svendborg Kommune et naturligt hensyn til forhold såsom geografi, uddannelse og netværk. Desuden lægges der også vægt på udgiften til tilbuddet, da kommunen er forpligtet til også at inddrage det økonomiske hensyn.                                   

Der er ikke altid døgndækning i et midlertidigt tilbud. Du kan på Svendborg Kommunes hjemmeside finde en nærmere beskrivelse af, hvilke midlertidige botilbud kommunen har.

 

Den individuelle støtte

Den individuelle støtte i botilbuddet skal understøtte dine muligheder for at udvikle og/eller fastholde din funktionsevne. Hensigten er at få en afklaring af din fremtidige boform og støttebehov.

Den individuelle støtte, som du får ud over selve boligen, visiteres du typisk efter servicelovens §§ 83 og 85.

Svendborg Kommune arbejder rehabiliterende, hvilket vil sige, at der ydes støtte efter princippet om, at du så vidt muligt deltager aktivt i at fastholde og/eller udvikle din funktionsevne.

Serviceloven § 83 – Personlig og praktisk hjælp

Der kan ydes støtte til praktiske gøremål i tilbuddet, hvis du ikke selv er i stand til at udføre disse opgaver. Det kan for eksempel være hjælp til at gå i bad eller gøre rent.

Hvis du under opholdet modtager personlig og praktisk hjælp (§ 83) som midlertidig hjælp i en periode, skal du som udgangspunkt selv betale for denne hjælp. Hvis du derimod bliver visiteret til personlig og praktisk hjælp og denne ydes som varig hjælp under hele opholdet, skal du ikke selv betale for hjælp.

Den personlige og praktiske hjælp vil blive tilrettelagt ud fra dine ønsker, ressourcer og formåen. Det vil være muligt at tilkøbe praktisk hjælp, hvis du ønsker yderligere hjælp end det, du er visiteret til efter servicelovens § 83.

Serviceloven § 85 – Socialpædagogisk bistand

Du bliver visiteret til socialpædagogisk støtte, når du får tildelt et midlertidigt botilbud.

Støtte efter servicelovens § 85 kan for eksempel være hjælp til:

  • strukturering af din hverdag
  • læsning af post
  • administration af økonomi
  • opbygning af sociale netværk

Formålet med støtten er at udvikle og/eller bevare dine psykiske, fysiske eller sociale funktioner, således at du kan leve et liv på dine egne præmisser.

Hvis du i forbindelse med opholdet i botilbuddet har brug for pædagogisk støtte til at kunne færdes uden for botilbuddet, kan du alt efter dit behov blive ledsaget til behandlinger og undersøgelser hos for eksempel tandlæge og læge.

Andre støttemuligheder efter serviceloven

Derudover kan du, efter en individuel vurdering, få støtte til ledsagelse til fritidsaktiviteter eller andre aktiviteter efter servicelovens § 97.

Desuden kan du også, hvis du er omfattet af målgruppen for servicelovens § 102, få speciel behandlingsmæssig støtte til for eksempel psykolog og fysioterapeut.

Du kan ansøge årligt om fem dage til individuelt tilrettelagt socialpædagogisk ledsagelse til ferie og udflugter. I forbindelse med socialpædagogisk ledsagelse til ferie og udflugter skal du kun dække dine egne udgifter, idet kommunen skal afholde udgifterne for din ledsager.

Det skal bemærkes, at omfanget og indholdet af den hjælp, du visiteres til, vil altid bero på en individuel og konkret vurdering af din funktionsevne og dit behov, og den vil tage udgangspunkt i de mål, du har været med til at formulere i din sociale handleplan.

Du kan klage over Svendborg Kommunes afgørelse.

Klagen skal sendes til Socialafdelingen Myndighed senest 4 uger efter, at du har modtaget afgørelsen. Du kan vælge at klage mundtligt eller skriftligt. Sagsbehandlerne i Socialafdelingen Myndighed vil hjælpe dig med at udarbejde klagen, hvis du har brug for det.

Klagen sendes til:

Socialafdelingen Myndighed
Svinget 14
5700 Svendborg

eller til:

E-mail: social@svendborg.dk

Når vi har modtaget din klage, vil Socialafdelingen Myndighed vurdere din ansøgning igen og tage stilling til, om du har ret i din klage, eller om afgørelsen fastholdes.

Hvis Socialafdelingen Myndighed ændrer afgørelsen, vil du få besked inden for 4 uger.

Hvis du ikke får medhold i din klage, oversendes sagen til afgørelse hos Ankestyrelsen inden for 4 uger. Det er Socialafdelingen Myndighed, der er ansvarlig for at oversende sagen til Ankestyrelsen.

Hvis du har spørgsmål til afgørelsen eller er i tvivl om, hvordan du kan klage, er du velkommen til at kontakte Socialafdelingen Myndighed.