Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Kvalitetsstandard for demenstræning

Målgruppe

Hjemmeboende borgere med en demenssygdom i let til moderat grad, der har behov for hjælp til at vedligeholde fysiske, psykiske og sociale færdigheder og som ikke på kan vedligeholde disse færdigheder via andre indsatser. Den vedligeholdende træning skal understøtte nuværende funktionsniveau og om muligt udskyde yderligere funktionstab.

Det forudsættes at alle muligheder for træning i andet regi er udtømte, før servicelovens paragraf 86, stk. 2 tages i anvendelse.

Borgeren skal være selvhjulpen og kunne profitere af holdtilbuddet.

Visitation

Bevilling af den vedligeholdende træning foretages af terapeuterne i kommunens træningsafdeling, via henvisning fra kommunens demenskoordinatorer.

Ud fra en individuel vurdering visiteres borgeren til ét af to holdtyper.

 

Omfang og indhold af træningen hold A)

  • Ydelsen gives én gange ugentlig.
  • Træningen foregår i og omkring SG Huset
  • Indholdet af ydelsen er målrettet, vedligeholdende fysisk træning på hold samt socialt samvær.
  • Størrelse og sammensætning af hold skal kunne indeholde og tage hånd om individuelle hensyn.
  • Træningstid a 1 time og 30 minutters varighed
  • En mindre egenbetaling til dækning af lokaleleje

Omfang og indhold af træningen hold B)

  • Ydelsen gives to gange ugentlig på et træningshold i Svendborg Kommune i en periode på op til 6 måneder.
  • Indholdet af ydelsen er målrettet, vedligeholdende træning på hold, og består af en kombination af fysisk og kognitiv træning samt socialt samvær.
  • Størrelse og sammensætning af hold skal kunne indeholde og tage hånd om individuelle hensyn, der kan derfor maximalt være 10 borgere på holdet.
  • Træningstid a 1 ime og 45 minutters varighed
  • På dette holde kan der bevilliges kørsel

Bevilling

Borgeren kontaktes senest 2 uger efter henvendelse, med henblik på en afklaring af bevilling.

Afgørelsen meddeles borgeren skriftligt over e-Boks. Der vedlægges kvalitetsstandard og klagevejledning.

Lovgrundlag

Lov om Social Service § 86, stk. 2