Under opbygning

Denne hjemmeside er under opbygning, så bær venligst over med os, hvis der er et par huller. 

Brug gerne feedback-funktionen 'Hjalp denne side dig?' nederst på de sider, hvor du synes vi gør det godt eller mangler noget.

Tak for din forståelse.

Søg aktindsigt

Bliv klogere på hvornår og hvordan du kan søge aktindsigt hos Svendborg Kommune.

Alle har ret til at søge om aktindsigt uanset statsborgerskab, bopæl og som udgangspunkt også alder og mental tilstand. Der er ingen krav til, hvordan du skal anmode om aktindsigt. Det kan ske via brev, e-mail, telefon eller ved personlig henvendelse. 

Når du søger om aktindsigt er det vigtigt, at du angiver tilstrækkelige oplysninger, så vi kan identificere sagen. og det tema sagen. Dette er f.eks. ved en anmodning om aktindsigt med følgende ordlyd: "Der ønskes aktindsigt i sager om udstedelse af jagttilladelser.”

Det er ikke et krav, at du skal begrunde dit ønske om aktindsigt. Det er heller ikke nødvendigt at kende journalnummeret eller betegnelsen for den sag, som du ønsker aktindsigt i. Kommunes personale vil gerne hjælpe dig.

Kontakt afdelingen, hvor sagen behandles

Ønsker du at få aktindsigt i en sag, skal du henvende dig til sagsbehandleren eller den afdeling i kommunen, der har med den pågældende sag at gøre. 

Retten til aktindsigt omfatter som udgangspunkt alle dokumenter i en sag, herunder blandt andet også kort, tegninger, film og journalfortegnelser.

Svar på aktindsigten

Kommunen skal snarest og inden syv arbejdsdage efter modtagelsen af anmodningen om aktindsigt færdigbehandle anmodningen, med mindre dette på grund af sagens omfang eller kompleksitet ikke er muligt.

Du har altid krav på at få en begrundelse, hvis kommunen ikke fuldt ud imødekommer din anmodning om aktindsigt.

Spørgsmål og svar om aktindsigt