Værdighedspolitik for ældreområdet

Værdighedspolitikken skal tydeliggøre for borgere og deres pårørende, hvordan ældreområdet i Svendborg Kommune prioriterer og hvad man kan forvente som borger

Om værdighedspolitikken på ældreområdet

Værdighedspolitikken er en overordnet og retningsgivende politik for arbejdet på ældreområdet i Svendborg Kommune. Politikken skal tydeliggøre for borgere og deres pårørende, hvordan ældreområdet i Svendborg Kommune prioriterer og hvad man kan forvente som borger.

Første version af Svendborg Kommunes Værdigheds- politik fra 2016 er blevet til i et samspil med kommunens borgere, politikere, frivillige, interesseorganisationer, ældreråd, ledere og medarbejdere.

Revidering af Værdighedspolitik 2022 er foretaget af en bredt sammensat arbejdsgruppe med repræsentanter fra Seniorrådet, Ældre Sagen, frivillige, faglige organisationer, medarbejdere og ledelsesrepræsentanter fra Svendborg Kommune.

Værdighedspolitikken og Masterplan for fremtidens ældreliv danner sammen med det politisk vedtagne serviceniveau samt kvalitetsstandarder grundlaget for Svendborg Kommunes ældreområde.

Kommunalbestyrelsen skal inden for det første år i den kommunale valgperiode vedtage en værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje jf. Serviceloven §81a.

Forord

Svendborg Kommune ønsker at medvirke til at skabe det gode liv i alle aldre. Der findes ikke kun én opskrift på et godt ældreliv og vores ønske for værdighedspolitikken er derfor, at den understøt-

ter, at der skabes livskvalitet for alle ældre borgere, der hvor de er i deres liv.

Alle mennesker har ret til at blive behandlet værdigt – uanset om man kan klare sig selv, eller om man har behov for hjælp i hverdagen. Værdighed er en forudsætning for et godt, sundt og aktivt liv.

Rehabilitering er kommunens velfærdsstrategi, hvor målet er at støtte den enkelte borger i at blive så selvhjulpen som muligt.

Når vi sammen med en borger tilrettelægger en indsats, sker det med respekt for, at den enkelte borger så vidt muligt kan fortsætte med at leve det liv, som borgeren ønsker. Borgere og pårørende skal opleve, at de bliver mødt med værdighed.

Herudover er samvær med andre mennesker et afgørende fokus- område. Vi arbejder målrettet med frivillighed, samskabelse, pårørendesamarbejde, og har fokus på at forebygge ensomhed.

Denne reviderede udgave er udarbejdet i overensstemmelse med Masterplan for fremtidens ældreliv. Masterplanen for fremtidens ældreliv er Svendborg Kommunes plan for, hvordan ældreområdet skal udvikles for at imødekomme de stigende krav på området og sikre et bæredygtigt og velfungerende ældreområde også i fremtiden.

Denne politik er et samlet udtryk for de værdier, vi arbejder ud fra på ældreområdet. Vi vil gerne sige en stor tak til alle, der har bidraget til Svendborg Kommunes Værdighedspolitik.

Værdigrundlag

Vi arbejder rehabiliterende

Når borgere henvender sig til Svendborg Kommune, skal de føle sig imødekommet og forstået i forhold til de ønsker, de har for deres liv. Vi understøtter borgernes egne ressourcer og skaber tryghed og sikkerhed for den nødvendige hjælp og støtte for de borgere, der har behov. Samtidig har vi også en forventning om, at alle borgere bidrager med de ressourcer, de har, og at de borgere, der kan, selv tager ansvar for at skabe et godt ældreliv.

Vi understøtter aktivitet

I Svendborg Kommune er vi med til at skabe rammerne for et aktivt ældreliv. Vi tilbyder en bred vifte af aktiviteter

til borgere uanset deres funktionsniveau. Det at holde sig aktiv både fysisk, socialt og mentalt har stor betydning for at kunne bevare sine færdigheder.

Vi prioriterer gode fysiske rammer

I Svendborg Kommune tilbyder vi boliger, der kan dække individuelle behov for alle borgere med mulighed for for- skellige aktiviteter, socialt samvær og udeliv i nærmiljøer.

Vi inviterer til samarbejde og samskabelse

Fremtidens ældreliv skaber vi sammen. Svendborg Kommune ser både pårørende og frivillige som vigtige samarbejdspartnere på ældreområdet. Frivillige og pårørende rummer ressourcer, som kan bidrage til at øge ældre borgeres livskvalitet og mulighed for selvbestemmelse i hverdagen. Borgere, pårørende og frivillige inviteres til sammen med Svendborg Kommune at skabe rammerne om det gode ældreliv.

Vi arbejder professionelt

Svendborg Kommune har brug for kompetente og vel- uddannede medarbejdere. Derfor prioriterer vi uddannelse og kompetenceudvikling af alle medarbejdere på ældre- området.

Vores vision er livskvalitet for ældre borgere i Svendborg Kommune

Rehabilitering

Mål:

De fleste mennesker har et ønske om at klare sig selv længst muligt, men mange oplever et tab af funktions- evne på et tidspunkt i livet. Igennem individuelle rehabiliteringsforløb arbejdes der sammen om, at den enkelte kan genvinde sin funktionsevne bedst muligt og leve et, for dem, selvstændigt og meningsfuldt liv.

På ældreområdet i Svendborg Kommune er rehabilitering vores overordnede Velfærdsstrategi. Det betyder, at rehabilitering danner rammen for alle ældreområdets aktiviteter.

Funktionsevne

Når vi taler om nedsat funktionsevne, er det ikke kun de fysiske tegn, vi kigger efter. En nedsat funktionsevne kan både være fysisk, psykisk, kognitiv og social.

Her er nogle eksempler på, hvad nedsat funktionsevne kan være:

Nedsat fysisk funktionsevne: Når man fx har svært ved at stå i køkkenet og lave mad pga. svimmelhed og smerter i ryggen.

Nedsat psykisk funktionsevne: Når man fx har svært ved at tage initiativ til at lave mad pga. en depression

Nedsat kognitivt funktionsevne: Når man fx ikke kan huske, hvordan man laver mad pga. nedsat hukommelse efter en hjerneskade.

Nedsat social funktionsevne: Når man fx ikke får lavet mad efter ægtefælles død pga. tristhed og ensomhed, da der ikke længere er nogen at spise med.

Handlinger

Tilbud om hjælp

Borgere, der har brug for hjælp og støtte i forhold til personlig ple- je og praktiske opgaver tilbydes et rehabiliteringsforløb. Der tages altid udgangspunkt i den enkeltes ressourcer, mål og ønsker for at understøtte borgerens mulighed for at klare sig selv bedst muligt. Rehabilitering er en proces, hvor fokus er på borgerens hverdags- liv og borgerens forståelse af egen situation. Rehabilitering gives som støtte, træning og vejledning, og er et samarbejde mellem borgeren, pårørende og relevant fagpersonale.

Rehabilitering foregår i mange forskellige grader og i alle ældre- områdets tilbud – både i hjemmeplejen, på plejecentre og i aktivitetscentre.

Hverdagsteknologi og hjælpemidler

Hverdagsteknologi og hjælpemidler inddrages i samarbejde med borgeren, når det er relevant. Det skal understøtte rehabilitering, og være medvirkende til større frihed, selvstændighed og bedre livskvalitet for borgeren.

Kompetenceudvikling af medarbejdere

Der arbejdes aktivt med, at alle medarbejdere på ældreområdet tænker og arbejder rehabiliterende. Det gøres blandt andet ved, at medarbejderne gennemfører uddannelse i rehabilitering. Der er fokus på at skabe forandringer i tilgang og kultur, der understøtter rehabilitering.

Rehabilitering er altså både en række indsatser og en bærende kultur på ældreområdet i Svendborg Kommune.

Kort sagt:

  • De, der kan selv, skal selv
  • De, der har brug for hjælp for at kunne selv, skal have den hjælp
  • De, der ikke kan selv, skal have hjælp

Livskvalitet og selvbstemmelse

Mål:

I Svendborg Kommune arbejder vi ud fra den grundtanke, at borgeren er i centrum. Med det udgangspunkt understøttes, at alle kan leve et liv med de interesser og vaner, som er, eller har været en del af den tidligere tilværelse. Alle borgere skal kunne leve det liv, de ønsker.

 

Handlinger:

Respekt for det enkelte menneske

Vi respekterer det enkelte menneske og er i vores daglige arbejde bevidste om, at vi som mennesker er forskellige. Derfor inviterer vi altid til tæt samarbejde med den enkelte borger og dennes pårørende. Det er således en vigtig opgave på ældreområdet at være nærværende og tilgængelig samt understøtte en samskabende proces.

Borgerens frie valg

Borgerne har på ældreområdet mulighed for forskellige former for frit valg ift. leverandører og ydelser.

Borgere i eget hjem kan vælge, hvem der skal levere hjemme- hjælp. Borgere kan vælge mellem Svendborg Kommune eller en af de private leverandører, kommunen har indgået kontrakt med vedr. personlig og praktisk hjælp samt madservice.

Borgere har ligeledes frit valg i forhold til kommunalt og privat ejet plejecenter.

Relationer og sundhedstilbud

I Svendborg Kommune er der fokus på at forebygge ensom- hed og alle borgere skal have mulighed for at danne relationer gennem aktiviteter, socialt fællesskab og samvær med andre.

Derfor tilbyder vi en bred vifte af sociale tilbud, sundheds- tilbud og idrætstilbud både til ældre, der er raske og til de, som har et funktionstab. For at højne den sociale, mentale og fysiske sundhed er aktiviteter en naturlig del af hverdagen på ældreområdet, eksempelvis i form af involvering i daglige gøremål, gåture, kortspil og hverdagstræning.

På kommunens aktivitetscentre og cafeer har borgerne mulig- hed for at mødes til sociale arrangementer, og deltage i aktiviteter med udgangspunkt i borgerens egne ønsker og behov.

Der er mulighed for transport til og fra aktivitetscentrene, der er geografisk bredt placeret i kommunen.

Kompetenceudvikling af medarbejdere

Medarbejdere på ældreområdet er opmærksomme på altid at møde mennesker i den livssituation, de er. Det arbejder vi blandt andet på igennem kulturændringer og projekter, der sætter fokus på livskvalitet, selvbestemmelse og uddannelse.

For at behandle mennesker lige, må man behandle dem forskelligt.

- Ukendt

Pakhus ved Svendborg Havn

Gult pakhus bygning som er moderniseret til kontor og bolig

Gult pakhus bygning som er moderniseret til kontor og bolig

Fotografi © COLOURBOX3894562

Pårørende

Mål:

Svendborg Kommune ser pårørende som vigtige nøgle- personer, når det handler om at hjælpe borgeren bedst muligt. Pårørende er en del af borgerens liv, historie og identitet og har et unikt kendskab til borgeren.

Vi ønsker samarbejde med pårørende for at skabe de bedst mulige rammer og livsvilkår for den enkelte borger. Det gør vi, fordi vi ved, at fælles ansvar og samarbejde er med til at højne borgerens livskvalitet.

 

Handlinger:

Skabe rammer for åbent og tæt samarbejde med pårørende:

Mange pårørende har ønske om at følge og være en del af borgerens liv. Vi involverer og inddrager naturligt de pårørende i de beslutninger, der tages og i de forløb, der igangsættes. Det sker gennem åben og tæt dialog.

Samarbejdet tager udgangspunkt i borgerens ønske om inddragelse af pårørende og med respekt for pårørende.

I hjemmeplejen inviteres pårørende f.eks. med til hjemmebesøg, hvor behovet for hjælp i hjemmet vurderes. På plejecentre er pårørende en vigtig del af indflytnings- samtalen. Ligesom pårørende inviteres med i Bruger- og pårørenderåd på plejecentrene.

Støtte til pårørende:

Mange pårørende er ofte følelsesmæssigt og praktisk involveret i borgerens liv. Dette betyder, at pårørende kan føle, at de befinder sig i en udsat situation.

Svendborg Kommune vil støtte de pårørende ved at lytte til og anerkende deres indsats. Der er fokus på at an- vende pårørendes erfaringer, viden og ressourcer, samt have forståelse for og tilgodese de pårørendes behov i forløbet.

I Svendborg Kommune og på det frivillige område er der forskellige tilbud, som har fokus på at hjælpe og aflaste den enkelte i rollen som pårørende. Svendborg Kommune værd- sætter de frivillige tilbud til pårørende og er opmærksom på at udbrede viden om mulighederne. Pårørende skal ikke stå alene med udfordringer, spørgsmål eller problemer.

Pårørenderådgiver

Svendborg Kommune ønsker at yde en særlig støtte til pårørende til borgere, der er ramt af sygdom, har fysisk funktions- nedsættelse eller er kognitivt svækkede.

Det kan være udfordrende at være pårørende. Man kan som pårørende være i risiko for at få det svært – f.eks. helbredsmæssigt eller socialt.

Svendborg Kommunes pårørenderådgiver er med til at støtte pårørende i nogle af de svære følelsesmæssige og praktiske dilemmaer pårørende kan være i.

Støtten kan f.eks. bestå i

  • Individuelle samtaler og rådgivning
  • Gruppeforløb og pårørendenetværk
  • Vejledning om tilbud til pårørende i kommunen og i frivillige organisationer

Kompetenceudvikling af medarbejdere

Medarbejdernes opgave er at understøtte og være borgerens professionelle omsorgsgiver, men medarbejderen kan ikke erstatte borgerens nære relationer. Svendborg Kommune lægger derfor vægt på, at medarbejderne bevarer og udvikler kompetencer til at sikre gensidig forståelse, og anerkendelse af de forskellige roller og vilkår, der er for fagpersonalets og de pårørendes indsats.

Fælles indsats mod ensomhed

Mål:

Svendborg Kommune og det frivillige område går sammen om at forebygge ensomhed og skabe initiativer og tilbud, der kan medvirke til livsgnist, håb og glæde for mennesker, der oplever ensomhed.

Vi – kommunen og det frivillige område – har i fællesskab med borgeren og pårørende fokus på at imødekomme individuelle behov, forskellige livssituationer og ønsker. Vi arbejder for, at alle kan finde et tilbud, de har lyst til at deltage i.

 

 

Handlinger:

Vi skaber fælles viden

Ensomhed er ikke det samme som at være alene. Man kan sagtens være alene uden at føle sig ensom. Og omvendt kan man også være sammen med andre og samtidig føle sig ensom. Ensomhed handler om at føle sig ufrivilligt alene. Det er en svær og vigtig opgave at identificere ensomhed. Ensomhed er for mange et ta- bubelagt emne og kan udvikle sig til tab af livskvalitet. Derfor arbejder Svendborg Kommune kontinuerligt på at uddanne medarbejdere i, hvordan de kan være opmærk- somme på at tale om ensomhed, når de møder en borger, der har brug for hjælp.

Svendborg Kommune ønsker et ligeværdigt samarbejde med det frivillige område. Vi arbejder på at understøtte og udbrede kendskabet til de frivillige tilbud der er, og vi har fokus på, at vores fælles viden og erfaringer skaber et bedre fundament for at sikre gode og alsidige muligheder for alle borgere i Svendborg Kommune.

Vi kan mere sammen

Vi er opmærksomme på, at den frivillige og kommunale verden bidrager med forskellig viden, kompetencer og muligheder. Vi har et fælles mål om at støtte den enkeltes mulighed for at leve det liv, de ønsker.

Det kræver, at vi har respekt for og tillid til at se hinandens forskellige ressourcer og styrker. Vi er sikre på, at vi kan mere sammen.

Samarbejdet skal være kendetegnet ved gensidig inddragelse, respekt og åbenhed. Det sikrer vi blandt andet gennem løbende netværksmøder.

Frivillige og kommunale tilbud

Frivillige besidder kvalifikationer og kompetencer, som komplementerer kommunens tilbud. Ofte har frivillige organisationer tilbud om at blive en del af et fællesskab og samvær med andre.

Frivillige, der tager på besøg hos borgere, der oplever ensom- hed, kan være med til at vise vej og hjælpe den enkelte ind i nye fællesskaber.

På kommunens aktivitetscentre er der også en bred vifte af tilbud, der spænder fra fysisk træning, samtalegrupper og hobbybestemte aktiviteter.

 

Denne side i Svendborg Kommunes Værdighedspolitik – Fælles indsats mod ensomhed – er skrevet i samarbejde med repræsentanter fra det frivillige område, Frivilligrådet, Seniorrådet og Svendborg Kommune.

Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen

Mål:

I Svendborg Kommune arbejder vi tværfagligt og professionelt. Hjælpen ydes omsorgsfuldt, og medarbejderen er til stede lige der hvor borgeren er – i den situation som borgeren er i. Målet er, at borgeren oplever, at mødet med medarbejdere på ældreområdet sker med værdighed og respekt.

 

Handlinger:

Kvalitet:

Vi arbejder systematisk med at sikre kvalitet i arbejdet på ældreområdet. Når vi indfører nye arbejdsmetoder, så bygger det på aktuel viden understøttet af forskning på området.

For at sikre opsamling af erfaringer og fremadrettet kvalitet vil vi fortsat prioritere at deltage i udviklings- og forskningsprojekter inden for ældreområdet.

Tværfaglighed:

Det er en naturlig del af vores dagligdag at samarbejde på tværs af faggrupper. Vi samarbejder tværfagligt, fordi

det højner kvaliteten af plejen og omsorgen til den enkelte borger.

I Svendborg Kommune er forebyggelse højt prioriteret, fordi det kan forbedre den enkeltes livskvalitet og være med til at hindre unødvendige indlæggelser. Derfor undervises vores medarbejdere til at være særligt opmærksomme på sygdomstegn, funktionsnedsættelser og ikke mindst underernæring. Vi arbejder tværfagligt med blandt andet akutsygeplejersker, terapeuter, hjemmetræning, ernærings- og aktivitetspersonale samt relevante specialteams.

Vi tilrettelægger tværfaglig opfølgning på alle borgere på ældreområdet, der har været indlagt på sygehus for at sikre et godt efterforløb og forhindre genindlæggelse.

Vi tilrettelægger tværfaglig opfølgning på alle borgere på ældreområdet, der har været indlagt på sygehus for at sikre et godt efterforløb og forhindre genindlæggelse.

Sammenhæng

Borgere og pårørende skal opleve, at medarbejdere på ældre- området samarbejder både med regionen og andre faggrupper internt i kommunen.

For at understøtte et sammenhængende forløb arbejder vi med teknologier som fx udskrivningskonferencer på video eller videokonsultationer med egen læge i borgerens eget hjem.

Ligeledes anvendes kommunens digitale kommunikationssystem til interne og eksterne samarbejdspartnere. Det sikrer en effektiv og sikker opgaveløsning internt og i samarbejde med læger, sygehus og øvrige samarbejdspartnere.

Kommunikation

Borgere og pårørende skal opleve en professionel, troværdig og let forståelig kommunikation og indgang til ældreområdet. Svendborg Kommunes hjemmeside skal være let tilgængelig og opdateret, så borgerne nemt kan søge og finde svar på spørgsmål.

Derudover udgiver vi to gange årligt bladet Impulser, der er målrettet til ældre. Vi inviterer borgere til informationsmøder, når de fylder 70, 75 og 80 år. Vi laver informationsfoldere, der er tilgængelige på biblioteker og Borgerservice og vi er lydhøre og imødekommende i den telefoniske og personlige kontakt.

Kompetenceudvikling af medarbejdere

Vi ser det som en vigtig del af ældreplejen, at medarbejderne fortsat uddannes og kompetenceudvikles for at sikre en høj faglig kvalitet. Vi arbejder med at inddrage nye metoder, vel- færdsteknologi og pædagogiske redskaber, der understøtter faglighed.

Mad og ernæring

Mål:

Glæden ved mad og rammen for måltidet hænger for manges vedkommende sammen med livskvalitet og sundhed. Det gode måltid er muligheden for at imødekomme og respektere den enkeltes ønsker og behov. Både i forhold til hvad man ønsker at spise, hvornår og hvordan.

Mad og korrekt ernæring har stor betydning for et menneskes generelle sundhed og evnen til at bevare eller genvinde sin funktionsevne. Derfor indgår ernæring som en vigtig del af Svendborg Kommunes rehabiliterende og forebyggende indsatser.

 

Handlinger:

Valgmuligheder

Mad fra Svendborg Kommune skal leve op til borgernes ønsker om smag, variation og portionsstørrelse. Kommunen imødekommer det voksende krav om fleksible og specialiserede løsninger. Det gøres blandt andet ved at udvalget af mad tilgodeser de voksende krav for spe- cialkost, som f.eks. allergener, dysfagikost, kost til småt spisende mv.

Medarbejdere støtter borgere, der modtager hjemme- pleje, med at bestille mad og andre nødvendige varer til dagligdagen.

Det fælles måltid på plejecentre

Et vigtigt fokusområde er borgernes individuelle behov for mad igennem hele døgnet. På plejecentrene sker det blandt andet ved, at borgeren har mulighed for at spise på forskellige tidspunkter.

Borgerne skal - i videst mulig omfang - inddrages i måltidernes planlægning, indkøb og tilberedning. På denne måde styrkes borgernes nydelse og lyst til at spise. Samtidig danner aktiviteterne gode muligheder for fællesskab og samvær. Pårørende til borgere på plejecentre inviteres til at være en naturlig del af hverdagen og kan deltage i sociale aktiviteter, som fx at spise med, lave mad i køkkenet og deltage i arrangementer.

Rammen for selve måltidet har stor betydning for appetit og livskvalitet. På plejecentrene er der blandt andet fokus på at skabe hyggelige omgivelser, anrette og servere maden pænt og indbydende, gøre forskel på hverdag og fest og have fokus på livretter og yndlingssmage.

Gode rammer for måltidet

Svendborg Kommune skal være med til at skabe gode rammer for måltidet.

Alle kommunens pensionister har mulighed for at komme i Svendborg Kommunes aktivitetscentre og cafeer og nyde et måltid sammen med andre i hyggelige omgivelser. Des- uden findes der i Svendborg Kommune mange foreninger og lokalsamfund, hvor man samles om måltidet.

Kvalitet og udvikling

Alle borgere i Svendborg Kommune, som modtager en social pension (almindelig folkepension eller førtidspension), kan visiteres til madservice efter en individuel konkret vurdering.

I Svendborg Kommune er der to leverandører af mad: Den private leverandør, Det danske madhus og den kommunale leverandør Det gode madhus.

Borgerne skal være tilfredse med den mad, vi tilbyder fra kommunens madservice. Derfor laver Det gode madhus tilfredshedsundersøgelser og har et brugerråd, der er med til at kvalificere samt komme med ideer for udvikling af mad og måltider.

Kompetenceudvikling af medarbejdere

På ældreområdet er der ansat kost- og ernæringsfaglige med- arbejdere, som kan bistå med råd og vejledning.

Medarbejdere undervises i kost og ernæring for at kunne identificere og vejlede de ældre, der har brug for en individuel og tilpasset kostform.

Derudover har både borgere, pårørende og medarbejdere mulighed for at kontakte ernæringsfaglige medarbejdere i Det gode madhus for vejledning.

Bronzemærke i økologi

De gode madhus, caféerne og produktionskøkkenerne på plejecentrene i Svendborg Kommune har fået tilkendt Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke i bronze. Det betyder, at vores mad indeholder mellem 30-60% økologi.

I Svendborg Kommune prioriterer vi økologi og bæredygtighed højt, det gør vi, fordi vi alle har et ansvar for at passe på vores dyr, natur og miljø.

Min sidste tid - en værdig død

Mål:

I Svendborg Kommune skal borgeren opleve, at livet leves – lige til det sidste.

Vi ønsker, at den lindrende palliative pleje og omsorg ydes sammenhængende, tværfagligt og helhedsorienteret med udgangspunkt i borgerens og de pårørendes ønsker for den sidste tid.

Den lindrende pleje og omsorg ydes af et team af fagligt kvalificerede medarbejdere, der skal sikre tryghed og nærvær for borgeren i den sidste tid.

I Svendborg Kommune skal ingen dø alene, hvis de ikke ønsker det.

 

Handlinger:

Afklaring

Tidligt i forløbet tager sygeplejersken initiativ til en samtale sammen med borgeren og de pårørende for at afklare behov og ønsker for den sidste tid. Sygeplejersken tilrettelægger plejen og omsorgen individuelt og fleksibelt under hensyntagen til den aktuelle situation. Tilgangen skal tage udgangspunkt i den uforudsigelighed i behov og ønsker, vi ved karakteriserer den sidste tid af livet. Borgeren har til hver en tid retten til at give udtryk for sine ønsker i forhold til genoplivning.

Tværfagligt samarbejde

Forskellige faggrupper er ofte involveret i borgerens forløb. Vi ønsker et velfungerende og koordineret tvær- fagligt samarbejde, både internt i kommunen og med eksterne samarbejdspartnere. Et samarbejde der sikrer, at borgeren og de pårørende oplever et sammenhængen- de forløb.

Vi tilstræber, at den lindrende pleje og omsorg varetages af et team af medarbejdere, der er kendte af borgeren og de pårørende. Både for at sikre kontinuitet, men også for at kunne være ‘på forkant’ med, hvad der kan ske i forløbet.

Svendborg Kommune tilbyder kondolencebesøg til pårørende efter dødsfald. Her er der mulighed for at de pårørende kan italesætte deres oplevelser.

Pårørende og frivillige

Når en borger er døende involverer det hele familien. Derfor inddrager og involverer medarbejderne de pårørende, hvis det ønskes. Medarbejderne har forståelse for de pårørendes situation og forstår at anerkende og tilgodese de pårørendes behov i forløbet.

Svendborg Kommune ønsker et tæt og udviklende samarbejde med de frivillige, der tilbyder støtte og aflastning til borgere og pårørende i den sidste tid af livet.

Kompetenceudvikling for medarbejdere

For at kunne yde en kvalificeret og fleksibel lindrende pleje og omsorg er det en forudsætning, at medarbejderne har faglige kompetencer inden for palliation.

Svendborg Kommune sikrer kontinuerlig kompetenceudvikling hos de forskellige medarbejdergrupper fx under- visning, uddannelse, faglig sparring og supervision.

Palliation

Palliation betyder lindring og livskvalitet ved livstruende sygdom. Den palliative indsats har til formål at fremme livskvaliteten hos borgere og familier ved at forebygge og lindre lidelse af både fysisk, psykisk, social og åndelig art.

Værdighedspolitik til download/print