Bevillingsnævn
Bevillingsnævnet udsteder alkoholbevillinger, godkender bestyrere og giver tilladelse til restaurationers åbningstider jævnfør Svendborg Kommunes restaurationsplan
Svendborg Kommunes Bevillingsnævn, træffer afgørelse i sager vedrørende alkoholbevilling, godkendelse af bestyrere i virksomheder, der har alkoholbevilling, og tilladelser til udvidet åbningstid.
Medlemmerne af Bevillingsnævnet udpeges på det konstituerende Kommunalbestyrelsesmøde og følger derfor den kommunale valgperiode.
Bevillingsnævnet holder møder én gang om måned - dog med undtagelse af juli måned.
Bevillingsnævnet består af 7 medlemmer i alt:
- Politidirektøren eller en af ham udpeget
- 4 medlemmer udpeget af Kommunalbestyrelsen
- 1 medlem udpeget af Beværterforeningen
- 1 medlem udpeget af 3F
Et af de 4 medlemmer udpeget af Kommunalbestyrelsen skal være et sagkyndigt medlem med økonomisk indsigt.
Navn | Udpeget af |
Claus Krossteig, formand | Socialdemokratiet |
Frederik Crone, økonomisk sagkyndig | Enhedslisten |
Mads Jørgensen | Socialdemokratiet |
Uffe Strandby | Venstre |
Lars Skovmand Aagaard | Beværterforeningen |
Trine Rasmussen | 3 F |
Politidirektøren eller en af ham udpeget | Fyns Politi |
Forretningsorden - januar 2022
Kommunalbestyrelsen har under henvisning til lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. § 10, stk. 3, nedsat et Bevillingsnævn.
Nævnet har fastsat følgende forretningsorden.
§ 1
Bevillingsnævnet består af en repræsentant for politiet valgt af politidirektøren, samt 6 andre medlemmer, som kan være personer, der ikke er medlemmer af Kommunalbestyrelsen.
De 4 medlemmer udpeges af Kommunalbestyrelsen. Heraf udpeges det ene medlem som sagkyndigt medlem.1 medlem udpeges af Beværterforeningen, som repræsentant for restaurationserhvervet. Såfremt at Beværterforeningen ikke kan gøre brug af pladsen, kan den overdrages til HORESTA. Kan der ikke udpeges medlem af organisationerne sker udpegning af Kommunalbestyrelsen.
1 medlem udpeges af 3F, som repræsentant for restaurationspersonalet. Såfremt 3F ikke kan gøre brug af pladsen kan den overdrages til anden faglig organisation som repræsenterer restaurationspersonalet efter Kommunalbestyrelsens godkendelse.
Kan der ikke udpeges medlem af organisationerne sker udpegning af Kommunalbestyrelsen.
Nævnets funktionsperiode følger Kommunalbestyrelsens valgperiode.
§ 2
Nævnet afholder sit konstituerende møde inden udgangen af januar måned i året umiddelbart efter det år, valg til Kommunalbestyrelsen har fundet sted.
Indkaldelse til mødet foretages af administrationen.
§ 3
På det konstituerende møde vælger nævnet sin formand.
Endvidere vælger nævnet en næstformand.
Valg af formand ledes af den person, der har indkaldt til mødet.
Valget foretages efter reglerne om flertalsvalg i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Valg af næstformand ledes af den nyvalgte formand og afgøres efter samme valgprocedure, som for formandsvalg gældende.
§ 4
Nævnet kan til enhver tid omkonstituere sig ved valg af ny formand og næstformand.
§ 5
Nævnet udøver sin virksomhed i møder, der ikke er offentlige.
Ordinære møder afholdes efter behov, men som udgangspunkt én gang om måned, dog ikke i juli måned.
Ekstraordinært møde kan afholdes, når formanden finder det nødvendigt, eller når det forlanges af 3 medlemmer ved skriftlig anmodning til formanden og med kopi til udvalgssekretæren.
Den skriftlige anmodning skal indeholde en angivelse af mødets tema, ligesom ønske om bestemt dato eller frist skal angives. Uanset fremsat ønske om dato træffer formanden bestemmelse om tid og sted for mødets afvikling, medmindre udvalget ved flertalsafgørelse har truffet beslutning herom.
§ 6
Er et medlem forhindret i at deltage i et nævnsmøde, meddeles dette administrationen inden mødets afholdelse.
§ 7
I nævnets møder deltager en medarbejder fra administrationen, som sekretær for nævnet.
Nævnet kan tillade personer, der er ansat i kommunens eller politiets tjeneste at overvære møderne med henblik på en sags oplysning.
§ 8
Formanden, og i dennes forfald næstformanden, er ansvarlig for forberedelse, indkaldelse og ledelse af nævnets møder.
Indkaldelse til ordinære møder sker ved udsendelse af dagsorden til medlemmerne samt øvrige deltagere. Dagsordenen skal udsendes senest 3 hverdage forud for mødet.
Indkaldelse sker digitalt.
Såfremt der ikke er punkter til møde, kun simple sager som kan behandles elektronisk, eller sager som kan udskydes, kan mødet aflyses.
§ 9
Ethvert af nævnets medlemmer kan forlange en sag behandlet på et møde.
Såfremt der senest 8 dage forud for et ordinært nævnsmøde er indgivet skriftlig anmodning om behandling af en sag, er formanden forpligtet til at optage sagen på dagsordenen for førstkommende møde.
Dagsordenen skal affattes således, at sagen fremstilles i en resuméform med angivelse af hjemmelsgrundlag og særlige procedureregler for afgørelse af sagen.
Punkter som fremkommer efter udsendelse af dagsorden, kan efter Bevillingsnævnets godkendelse ekstraordinært sættes på dagsorden inden mødet.
§ 10
Når en sag er optaget på dagsordenen, er sagen med samtlige bilag tilgængelig for gennemsyn for nævnets medlemmer i direktionssekretariatet.
§ 11
Formanden kan træffe beslutning om, at sager af hastende karakter kan behandles digitalt.
Formanden kan træffe beslutning om, at sager som i deres indhold er simple og der umiddelbart ikke vurderes at give begrænsninger eller afslag, kan behandles digitalt.
Ovennævnte afgørelser sættes på til orientering på efterfølgende Bevillingsnævnsmøde.
§ 12
Nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 4 af medlemmerne er til stede. Ved stemmelighed er Formandens stemme afgørende, i tilfælde af formandens fravær er det næstformandens stemme som er afgørende.
Nævnet træffer i møder afgørelser, og nævnet skal vedtage begrundelse, såfremt dette kræves i medfør af forvaltningsloven eller anden lovgivning.
§ 13
Over nævnets møder føres en protokol, hvori den til mødet udsendte dagsorden samt de trufne beslutninger indføres. Det påhviler formanden at drage omsorg for, at beslutningerne indføres i protokollen under overholdelse af de til enhver tid gældende regler for begrundelse af afgørelser.
I beslutningsprotokollen anføres fraværende medlemmer, samt tidspunktet for mødets begyndelse og mødets afslutning.
Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet.
Afstemninger om såvel hoved-, ændrings- som underændringsforslag skal protokolleres.
Afstemninger om formalitetsforslag (dagsordensspørgsmål, inhabilitetsspørgsmål, sagens tilstrækkelige oplysning, forslag om afslutning af forhandling af sagen m.v.) protokolleres.
Ethvert medlem kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen.
§ 14
Senest 1 uge efter mødets afholdelse foreligger referatet digitalt tilgængeligt for medlemmerne på dagsordensystemet DAM.
§ 15
Formanden, og i dennes fravær næstformanden, samt Politiet og administrationen kan give offentlig meddelelse om de endelige beslutninger, der er truffet af nævnet.
Undtaget er sager omfattet af tavshedspligt. Endvidere kan offentlig meddelelse ikke gives, inden underretning til den berørte part/parterne i en sag har fundet sted.
§ 16
Et nævnsmedlem, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag, eller være til stede i mødelokalet under sagens forhandling og afstemning, jf. i øvrigt forvaltningslovens og særlovgivningens bestemmelser herom.
Den, der er bekendt med, at der for den pågældendes vedkommende foreligger forhold, som begrunder inhabilitet i forhold til en bestemt sag, skal snarest og inden sagens behandling meddele formanden dette.
§ 17
Ethvert medlem af nævnet har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
Ethvert medlem har tavshedspligt med hensyn til andre medlemmers udtalelser under forhandlinger i nævnet.
§ 18
Ethvert medlem er forpligtet til foreløbig at rette sig efter formandens afgørelse med hensyn til forståelsen af forretningsordenens bestemmelser, men spørgsmålet kan indbringes for nævnet i dettes næste møde.
§ 19
Ændringer i eller tillæg til forretningsordenen kræves vedtaget på ordinært møde.
Godkendt den 11. januar 2022.