For at holde et arrangement såsom cykelløb, motionsløb, gadefest, gadeoptog og lignende helt eller delvist på et offentligt areal, skal du have en tilladelse.
Husk altid at søge tilladelsen i god tid, især hvis der er tale om større arrangementer.
Når du søger, skal du sørge for, at følgende oplysninger fremgår af ansøgningen:
- Hvem der er ansvarlig for arrangementet
- Navn, adresse og telefonnummer på foreningen eller virksomheden
- Datoen samt start- og sluttidspunkt for brug af arealet
- Nærmere beskrivelse af arrangementet
- Antal forventede deltagere
- Kortmateriale, som angiver ønsker til vejlukninger, omkørsler og afspærringer.
Ansøgning om afholdelse af udendørsarrangement
Vær opmærksom på, at kommercielle arrangementer opkræves arealleje ved brug af kommunens grønne områder.
Ansøgninger hos andre myndigheder.
Vær opmærksom på, at du skal søge tilladelse hos politiet:
https://politi.dk/offentlige-arrangementer/underret-om-offentlig-forsamling
Hvis der under arrangementet sælges mad, øl, vin og vand, skal den ansvarlige også sende en særlig ansøgning om lejlighedstilladelse:
https://politi.dk/kontakt-politiet/bevillings-og-tilladelseskontorer
Ved større arrangementer skal du også søge ved Beredskab Fyn:
https://beredskabfyn.dk/
Hvis du skal opsætte midlertidige konstruktioner som telte, scener eller tribuner, kan det i nogle tilfælde kræve en byggetilladelse
Du kan finde bestemmelserne her: https://bygningsreglementet.dk/
En byggetilladelse skal ansøges via Byg og BBR
https://www.svendborg.dk/borger/byg-og-bo/byggeri/telte-scener-tribuner-mv